Sida 22 av 28
Re: Jonas ROV
Postat: 16 augusti 2010, 00:29:20
av v-g
En motor går fruktansvärt mycket tyngre i vattnet än i luften det kan jag intyga efter att ha kört med gräsklippartraktorn lite för djupt i en sjö, den tvärdog pga att kniven gick för tungt ändå tycker jag att det bara är en metallplatta
Relät kan ha brän internt då kan det ha fastnat i vilket läge som helst, det har hänt mig också
Du kan snabbkolla med en vanlig 12v100W glödlampa kopplad i serie med motorn, lyser den svagt så är det ju nemas lyser den starkt så drar det uppemot 8-9A och du har din felkälla.
Att testa i badkar är ju inte riktigt som att köra live som du kanske märkt.
Hoppas nu att trägen vinner för
jag vill se dykbilder!
Re: Jonas ROV
Postat: 16 augusti 2010, 00:44:29
av squiz3r
Du har en trög säkring väll? Misstänker att du har tänkt på det, men man vet alldrig. Saker och ting kan vara lätt att glöma ibland
(Men att relät har bränt/svetsats fast är ju lite lurigt...

)
Re: Jonas ROV
Postat: 16 augusti 2010, 01:06:41
av Virror
Tänkte på det med trög säkring också.
Skulle vara kul att se lite mätningar innan jag är helt klar med min elektronik, så jag hinner modda om det behövs : p
Re: Jonas ROV
Postat: 16 augusti 2010, 01:15:58
av netrunner
Kanske kan vara bra med en fuktighetsmätare i ROV:en?
Kanske kan vara bra med ett mycket litet effektmotstånd vid motorerna, två stycken 1 Ohm 10Watt parreellt, eller vad som kan vara bra för att kunna bestämma vad dom kan ha för max effekt. Om inte annat så begränsar det start-strömmen som kan vara ganska mördande.
Det är ju trist om det blir "smoke on the water" så att säga...
Re: Jonas ROV
Postat: 16 augusti 2010, 07:43:25
av Nerre
Har man grejer som drar väldigt olika mycket ström så är det ju alltid bäst att avsäkra dem separat.
Som jag ser det borde avsäkringen vara i flera steg.
Dels en säkring på land, som är anpassad för att skydda kabeln (om det blir kortis nere i ROVen vill man kanske inte att kabeln brinner av).
Sen säkringar nere i ROVen som är anpassade efter vad sakerna drar. Styrkortet där nere lär väl brinna upp av 12.5 A? (För att inte tala om att säkringen antagligen släpper igenom 20 A i uppemot en halvtimme.)
Tittar man på säkringarna i hemmet så är ju säkringarna i gruppcentralen inte till för att skydda de anslutna apparaterna utan för att skydda ledningarna fram till uttagen. Sen har ju apparaterna egna säkringar i sig.
Re: Jonas ROV
Postat: 16 augusti 2010, 22:02:11
av JonasJ
Det är tröga säkringar som jag använder.
Jag har gjort några strömmätningar men bara i luften. Ska försöka få till mätningar i vatten under veckan.
Mätningar är vid en spänning på 12 V
Enbart styrkort (dvs. spänning till Mega128 + kompass):
60 mA
Styrkort + mikroservsystem med 2 st inkopplade servon för pan & tilten och 3 st ESC:er (ingen spänning till motorerna och inget motstånd för servona, ingen kamera), (jag kallar denna uppställning för 1):
300 mA
Som 1 men dessutom vrider jag på ett av kameraservona så att det får jobba:
600 mA
Som 1 men med 2 lampor inkopplade:
600 mA
Som 1 men med 4 lampor inkopplade:
880 mA
Som 1 men med 6 lampor inkopplade (jag kallar denna uppställning för 2):
1180 mA
Enbart kameramodulen (inget annat):
120 mA
Som 2 men en motor aktiv (en motor drar ca 1.4 A):
2.58 A
Som 2 men två motorer aktiv:
3.98 A
Som 2 men tre motorer aktivt:
5.38 A
Motorströmmarna mätes med min multimeter och under batteridrift (mitt nätagg orkar inte riktigt köra alla motorer). Övriga strömmar enligt vad mitt nätagg sa. Jag har ingen aning om noggrannheten på instrumenten.
Så med andra ord, maxström vid värsta fall i luften (5.38 A + 0.12 för kameran):
5.5 A
Jag såg pikar på 3 A för en motor vid uppstart men det kan säkert vara mer. Min multimeter hinner inte med.
Om vi låtsas att motorerna drar 4 gånger så mycket under vatten blir maxströmmen:
19.16 A
Jag kommer under veckan göra som Nerre med fler föreslår och splittra dagens säkring i två: 1 för elektroniken (en 5 A säkring borde fungera bra) och en för matningen till ESC:erna, dvs motorerna. Storleken på motorsäkringen vet jag inte förrän jag provat köra i vatten.
V-g: Det var mitt första brända relä!

Netrunner: Fuktighetsmätare för att detektera vattenintrång menar du? Jag tror det kan vara svårt att få till den känsligheten som jag gissar behövs. En droppe vatten kan väl inte bidra med så mycket fuktigheten i ROV?
Squiz3r: Stall current har jag ingen aning om vad det kan vara. Jag vågar inte prova ifall något går sönder t.ex. en svindyr ESC

Virror: Kan nog vara klokt att avvakta åtminstone mina mätningar i vatten

Re: Jonas ROV
Postat: 16 augusti 2010, 22:44:28
av squiz3r
Du har inte någon länk till vilka motorer det är du använder? Har för mig att du skrivit det tidigare i tråden, men hittar ej det nu...

Re: Jonas ROV
Postat: 16 augusti 2010, 23:39:34
av Virror
Han kör med
denna om jag inte missminner mig.
Där är Max current draw: 13A (with 11x4.7 prop)
Re: Jonas ROV
Postat: 17 augusti 2010, 00:02:49
av squiz3r
Då får man nog räkna med att de kan dra upp emot 10A vardera under vattnet?
Re: Jonas ROV
Postat: 17 augusti 2010, 14:13:14
av Virror
Nästan 32A isåfall, inte konstigt att säkringarna har gått då.
Edit: Förresten, vad är det för gänga på tryckmätaren, och vilken typ av o-ring beställde du?
Re: Jonas ROV
Postat: 17 augusti 2010, 20:40:48
av JonasJ
Motorn stämmer bra det! Jag hade helt glömt att Hobbycity angivit data på motorn. Hade nog sparat mig en säkring eller två
Gängan på tryckmätaren är av amerikansk typ men det finns konverteringssatser att köpa på Biltema. Jag minns inte exakt gängstorleken. Jag kollar upp det! O-ringar köpte jag från Sublight.
Ok över till mina säkringsbekymmer
Så här vore en idealisk avsäkring se ut
Kod: Markera allt
Batteri ---- Säkring 50 A ----- Relä 30 A ------ Säkring 40 A ------ Motorer
|
----- Säkring 7 A ------- Styrkort
|
----- Säkring 500 mA --- Kamera
Nu lever vi inte i en perfekt värld så att det blir så här istället
Kod: Markera allt
Batteri ---- Säkring 60 A ----- Relä 30 A --------------------------- Motorer
|
----- Säkring 7.5 A ------- Styrkort + Kamera
Jag skippar alltså separat säkring till motorerna och låter en säkring täcka båda styrkortet och kameran. Jag får helt enkelt inte plats på ROV:en annars. Dessutom är ESC:erna specade för 30 A så de borde vara ganska stryktåliga.
Ett bilrelä som klarar 30 A har jag också köpt. Jag fick inte tag på något som klarade högre strömmar. Spolen ligger på 42 ohm vilket innebär att reläet drar nästan 290 mA vid 12 V. Det tidigare reläet drog typ 15 mA. Å andra sidan i förhållande till hur mycket motorerna och lamporna drar så får jag helt enkelt acceptera det. Reläet klarar av spänningar ner mot 6 V innan det släpper vilket får betraktas som helt OK.
Edit: Fixade första bilden. 40 A säkringen ska naturligtvis enbart gå till motorerna
Re: Jonas ROV
Postat: 17 augusti 2010, 21:03:56
av Virror
Ok, tackar.
Antar att säkringen på 40A ska gå enbart till motorerna på översta skissen?
Re: Jonas ROV
Postat: 17 augusti 2010, 21:33:11
av JonasJ
Ja, precis! Tack, det är fixat nu.
Re: Jonas ROV
Postat: 18 augusti 2010, 23:02:25
av Virror
Hehe, såg att det stog på själva givaren att det är 1/8-27 NPT gänga : p
Tur man är bra på läsa...
Exakt vilken O-ring beställde du? Vad var det för mått på den?
Re: Jonas ROV
Postat: 22 augusti 2010, 09:20:04
av JonasJ
Jag kan bekräfta att du läst rätt på givaren!
O-ringen är 200 x 3, dvs innediameter på 200 mm och en tjocklek på 3 mm. Materialet är jag osäker på då jag ringde till Sublight och bad dom plocka fram lämpliga o-ringar till mig. Jag tror dock att det är NBR (nitrilgummi). De är svarta i vart fall. Sublight har ett bra
dokument om just o-ringar.
Hm, jag kanske borde bli sponsrad av Sublight så många gånger som jag skrivit om företaget
