Sida 3 av 3

Re: Lindningskopplare

Postat: 31 oktober 2020, 12:29:51
av säter
säter skrev: 12 september 2020, 21:28:14 Skulle det kunna ha varit att ASEA siktade på export?
För 50Hz fungerar ju inte på AC-motorerna.
Nu har läst lite artiklar, och det är exakt så det ligger till.
Man exporterade senare ett antal EL-15 till Rumänien.

Re: Lindningskopplare

Postat: 1 november 2020, 14:32:47
av Krille Krokodil
Bakom mina två hål i väggen 1 km bort har man också transformatoreromkopplare, där två 120 till 50 kV 100 tons bestar som
man växlar mellan. En lite nervös operation att göra den omkopplingen och där sitter explosiva säkringar som löser ut på någon
millisekund om strömmen skenar.

Gud vad roligt att vara elkraftingenjör på tiden före alla dessa fina elektroniskt skydd!

Re: Lindningskopplare

Postat: 2 november 2020, 11:43:03
av alexanderson
säter skrev: 12 september 2020, 20:35:54 Man kan undra varför ASEA började med diodlok?
Fanns det några fördelar med detta jämfört med att köra med AC-motorer?
En växelströmsmotor ger ett pulserande vridmoment. En likströmsmotor ger ett jämnt vridmoment (om drosseln före motorn är tillräckligt stor).

Re: Lindningskopplare

Postat: 3 november 2020, 11:05:51
av säter
Det där resonemanget köper jag inte rakt av.
I sådana fall skulle det fungera sämre med 16Hz än med 50Hz?

Re: Lindningskopplare

Postat: 3 november 2020, 11:18:38
av alexanderson
50 Hz vid seriemotorer ger stora problem med gnistbildning vid kommutatorn vid motorstorlekar över ca 20 hk.

Re: Lindningskopplare

Postat: 7 november 2020, 12:26:20
av säter
Varför blir det så vid höga frekvenser?

Re: Lindningskopplare

Postat: 7 november 2020, 12:41:44
av alexanderson
En gissning är att det är induktion(transformatorverkan) mellan olika lindningshärvor i rotorn. Prova med att köra köksvispen på likström och på växelström.

Re: Lindningskopplare

Postat: 7 november 2020, 13:04:47
av säter
Vilket år kom 50Hz på vissa banor i Europa?
Var det efter att diodlok hade introducerats?