Var? Norge, Tyskland.rikkitikkitavi skrev:från var?
och hur?
Hur? Man använder en kabel.
Det säger i alla fall Ygeman. Vi har INGEN elbrist, vi exporterar nämligen el.
Var? Norge, Tyskland.rikkitikkitavi skrev:från var?
och hur?
Hur reglerar man då i t.ex. Tjeckien?JanErik skrev:Däremot kan ju modern vindkraft enkelt gå ner i effekt om det är överproduktion (matar nätet genom frekvensomformare), till skillnad från kol/kärnkraft som är gjord att gå på nominell effekt.
Vet inte med andra men den turbin jag utvecklat mjukvara för kan reglera effekten från 200kW ända upp till 3.6MW, så länge pitchen räcker till.rikkitikkitavi skrev:Ja, för nödstopp vid frånskiljning av nätet är det ju bara rotorns energi som behöver dumpas. Jag tolkade det som effektuttagsreglering över tid![]()
Normalt kör man vindkraften som danei skriver, man producerar vad man kan få ut av vinden eftersom enda kostnaden för produktion är kapital och underhåll.
Det händer ju tom att vindkraften kör fastän elpriset är negativt, men då man behöver en viss produktion för att hålla nätet uppe får det energislag som inte har några rörliga tillverkningskostnader producera mest.
Är en sådan betydligt bättre än ett konventionellt kyltorn?Turbo skrev:Har man havsvattenkondensor så tror jag man kan komma väldigt lågt ner i last innan det blir något problem.
Gimbal skrev:Var? Norge, Tyskland.rikkitikkitavi skrev:från var?
och hur?
Det stämmer, Jag var kanske lite otydlig, den totala uppehållstiden kan mycket väl stiga, däremot inte den som räknas(tiden som spenderas i eldstaden i över 850c).rikkitikkitavi skrev:Kallare vatten ger lägre kondenseringstryck och därmed högre verkningsgrad, givet konstant tryck på pannan.
På våra kkverk skiljer det några % sommar/vinter.
Av politiska skäl tvångsttoppade man Ringhals förra sommaren då havsvattnet gick över 25C. Man kan såklart köra högre, men där är gränsen satt.
Turbo, om går ner på dellast ökar inte uppevållstiden iom lägre luftflöde?
Jag är helt med på att emissions värdena påverkas dock.
Ja Erik, man vill ju kunna utnyttja så stort område som möjligt men det kan ju vara svårt att reglera ner en 5MW turbin till 400kW när det blåser motsvarande 5MW.
Det ger ju mer mekanisk påfrestning.
Han får hålla tummarna för att vintrarna blir milda, annars löser katapultstolen han sitter på ut en 2:a gång:Gimbal skrev:Var? Norge, Tyskland.rikkitikkitavi skrev:från var?
och hur?
Modern kolkraft kan regleras ganska snabbt och bra. I forna öststater som DDR-Tyskland, Tjeckien och Polen gjordes stora investeringar efter 1989 vilket gör att de har relativt moderna system idag.säter skrev:Hur reglerar man då i t.ex. Tjeckien?JanErik skrev:Däremot kan ju modern vindkraft enkelt gå ner i effekt om det är överproduktion (matar nätet genom frekvensomformare), till skillnad från kol/kärnkraft som är gjord att gå på nominell effekt.
De har ju nästan bara kolkraft.