Mekaniskt CAD-program?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Mekaniskt CAD-program?

Inlägg av TomasL »

Du kan i princip aldrig få en korrelation mellan skärm och papper i ett bitmappat program.
Det beror på att skrivare har olika upplösningar och använder lite olika teknik vid utskrift.

Vid utskrift från ett bitmappat program skickas data som en bild (dvs rasterdata) till skrivaren, i princip utan någon kontroll över format mm.
Visst i lite dyrare programvaror så har man lite bättre kontroll, men aldrig 100%.

Ett CAD-program skickar alltid vektor-data till skrivaren, oftast i HP-GL format, skrivaren omvandlar detta till rasterdata internt, vilket gör att man får hyffsad kontroll på utskrifterna.

Och nej paint är inget bra verktyg, inte ens för hemma-användaren, det är en kvarleva från tidigt 90-tal, med funktionalitet från tidigt 90-tal, och borde vara pensionerat för länge länge sedan.
Paint duger i princip inte till någonting.

Sedan kan man undra över, varför du inte tycker att hemma-användaren skall få dra nytta av dessa fantastiska hjälpmedel som dagens avancerade programvaror erbjuder.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Bygger inte paint ursprungligen på nåt annat program men som köptes in av MS och stympades lite!?
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Paintbrush hette det väl i Windows 3.1 har jag för mig?
Men det är nog inte omöjligt att man köpt in det från något annat företag...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo man köpte licensen till ZSOFTs PC-Paintbrush och skeppade den med Windows 1.0 1985, då hanterade den bara 1-bits monokroma bilder.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

rogerk8 prova paint.net! Det är som ett bättre MS paint med den lilla extra funktionalitet du efterlyser!
Knappas

Inlägg av Knappas »

Ja, vad ska man säga, man får väl rent allmänt inte kritisera utveckling (eller som jag kallar det, inveckling).
Så om man är nöjd med ett arbetssätt så menar du att man ändå måste förändra det likt allt måste utvecklas?
Nej det menar jag inte, utan det är fritt för var och en att bestämma det arbetssätt som passar dem. Problemet med att inte
utmana sig själv och lära sig nya saker är ju att man inte har något att jämföra med. Man vet liksom inte vad man missar !
Det här är faktiskt ganska typiskt modernt tänk, gammalt är kasst, senaste ifånen är bäst osv.
Ren i-ländsk hjärntvätt, menar jag, för det finns mycket gammalt som funkar bra nog.
Till för några veckor sedan hade jag t.ex en Nokia 3210 :D
Jag kan hålla med dig om detta att detta slit-och-släng samhället inte fungerar i längden och att all utveckling inte är av godo.
Mycket utvecklas bara för utveklandets skull utan egentligt mervärde. T.ex alla dessa smarta klockor har jag svårt att se något egentligt mervärde i. Vad är vitsen med en klocka som man måste ladda varje kväll och finessen är att man får en extra skärm till telefonen som är så liten att den istort sett är oanvändbar. Det är att lösa problem som inte behöver lösas typ: Onödig men kul :)

Appropå YouTube så brukar jag ofta titta på tutorials där för att lära mig saker. Speciellt när det gäller nya program som jag vill få lite överblick. För det finns gott om dem. Inkscape tutorials

Mvh Anders
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Zkronk skrev:Paintbrush hette det väl i Windows 3.1 har jag för mig?
Men det är nog inte omöjligt att man köpt in det från något annat företag...
Hittade faktiskt en gammal manual! :)
DSC_0344.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Platis skrev:rogerk8 prova paint.net! Det är som ett bättre MS paint med den lilla extra funktionalitet du efterlyser!
Hej Platis!

Det där verkar ju väldigt bra, tack!

Problemet är bara att jag tacksamt nog har en mycket stabil dator och vill inte gärna installera saker som inte är nödvändigt.

Så inte nog med att jag är lite teknikfientlig, jag gillar inte förändring heller :D

Sen har vi ju alltid det där med inlärningströskeln...

Men ditt tips är tacksamt noterat :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

TomasL skrev:Du kan i princip aldrig få en korrelation mellan skärm och papper i ett bitmappat program.
Det beror på att skrivare har olika upplösningar och använder lite olika teknik vid utskrift.

Vid utskrift från ett bitmappat program skickas data som en bild (dvs rasterdata) till skrivaren, i princip utan någon kontroll över format mm.
Visst i lite dyrare programvaror så har man lite bättre kontroll, men aldrig 100%.

Ett CAD-program skickar alltid vektor-data till skrivaren, oftast i HP-GL format, skrivaren omvandlar detta till rasterdata internt, vilket gör att man får hyffsad kontroll på utskrifterna.

Och nej paint är inget bra verktyg, inte ens för hemma-användaren, det är en kvarleva från tidigt 90-tal, med funktionalitet från tidigt 90-tal, och borde vara pensionerat för länge länge sedan.
Paint duger i princip inte till någonting.

Sedan kan man undra över, varför du inte tycker att hemma-användaren skall få dra nytta av dessa fantastiska hjälpmedel som dagens avancerade programvaror erbjuder.
Hej TomasL!

Jag tror jag börjar förstå varför bitmappade program inte fungerar när det kommer till korrelationen skärm-papper.

Hur stort objektet blir på skärmen bestäms till en början av skärmens upplösning men om man tänker specifik användare och inte allmänt så har man ändå en fix objektstorlek på skärmen i förhållande till antal pixlar.

Sen ska den datan skickas till printern och då tydligen som en bild byggd med dom pixlarna.

Eftersom printern inte på förhand vet hur stor bilden är på skärmen utan bara antalet pixlar så kan storleken på utskriften aldrig riktigt korreleras med storleken på skärmen.

Fast egentligen krävs bara en skalfaktor.

En skalfaktor och en (digital) skala i x- respektive y-led.

Vänta nu, det kan man faktiskt rita in :)

MVH/Roger
PS
Man har dessutom en markör i Paint som visar pixelkoordinaterna i x&y, genom att hela tiden hålla koll på mm-markeringarna i den ritade skalan känns det som om man ganska enkelt kan veta hur stora objekten blir på papper :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

TomasL skrev:Jo man köpte licensen till ZSOFTs PC-Paintbrush och skeppade den med Windows 1.0 1985, då hanterade den bara 1-bits monokroma bilder.
Önskade dagens Paint var 1-bits :D

Jag menar, hur många gånger behöver jag egentligen gråskala eller färg?

Visst, jag använder färg ibland men mest för att det finns där, jag har ingen egentlig nytta av det.

Tänk vad små käcka ritningar det skulle bli, många ritningar skulle okomprimerat få plats på en diskett :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Du är en romantiker Roger, släpp nu MS paint och 80-talet! :wink:

I paint.net kan du ställa in upplösningen, pixlar per cm/tum och välja linjaler i X och Y ledd som visar antingen antal pixlar eller tum/cm! Skala går också givetvis bra, med hjälp av linjalerna så ser du ju hur stort det blir!

Här står det på svenska om det! http://paint-net.sv.softonic.com/, https://sv.wikipedia.org/wiki/Paint.NET

Senaste programmet har menyer på svenska också om det har nån avgörande roll!

Rotera figurer i valfri vinkel och kring valfri(flyttbar) mittpunkt går också bra, vilket jag tror du efterfrågade tidigare i tråden!

Jag har svårt att tro att du hittar nåt enklare alternativ till MS paint med lägre inlärningskurva!

Inkscape torde vara nästa steg på skalan!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Det här låter faktiskt mycket bra.

Men ska jag verkligen orka byta?

Fan, vad jobbigt :D

MVH/Roger
Knappas

Inlägg av Knappas »

Jag skulle nog ändå vilja rekommendera Inkscape eller något vektor-baserat program (Inkscape, LibreOffice Draw eller de kommersiella Adobe Illustrator, Corel Draw) istället för Paint.net om du ändå lägger ner mödan på att lära dig ett nytt program.
Detta eftersom ett vektorbaserat program angriper "rita ritningar" problemet på ett annat sätt och därmed lär du dig mer och kanske öppnar lite nya tankebanor som du kan ha nytta av på andra saker.

Nu har jag inte använt Paint.net själv men vad jag kan läsa mig till är det rasterbaserat likt paint men lite mer avancerat med mer funktioner. Såg dock att det fanns en SVG-plugin (Svg-fil-wiki) men om jag inte misstog så var den bara för import.

Du ville inte installera något program på din dator sa du. Det behöver du inte heller för Inkscape finns som portabel version som går att köra utan att installera. Har den själv på en minnessticka t.ex.
Hittade även svg-edit som du kan köra i webbläsaren när jag letade lite alternativ till inkscape på http://alternativeto.net/software/inkscape/.

Fördelarna med vektoriserad grafik är bl.a
* Allt man ritar är objekt så allt man ritar kan man ändra storlek, plats, rotation, bredd-höjd-förhållande på.
* Objekt man ritar, (frihand, linje, rektanglar, cirklar, m.m) kan grupperas till nya objekt som enkelt kan modifieras likt föregående punkten
* Eftersom programmet inte tänker i form av tom punkt, ifylld punkt (raster) utan i just objekt såsom linjer, rektanglar osv (vektorer) så spelar det ingen roll om du vill ha din bild i 1x1 cm eller i 10x10 m den kommer se likadan ut iallafall.
* Du kan kopiera vilket objekt som helst och få en kopia. Likt dina komponenter du ritat. Men du kan lägga dem över varrandra och ändå flytta dem var för sig utan att de kopieras ihop. Programmet ser dem som 2 olika objekt.

Mvh Anders
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

För personlig del kan jag bara instämma i ovanstående!

Portableapps var ju helt suveränt, bra utbud med program, opensource! :) Påminner om Sandisk U3 som fanns ett tag och sen bara försvann!
Laddade ner Inkscape portable, ska testa och se hur bra det funkar köra det från usb-sticka och olika datorer!
Tydligen ska man även kunna installera programmen direkt i en molntjänst och köra dom där ifrån, låter helt kanon om man är on-the-go! :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Knappas skrev:Jag skulle nog ändå vilja rekommendera Inkscape eller något vektor-baserat program (Inkscape, LibreOffice Draw eller de kommersiella Adobe Illustrator, Corel Draw) istället för Paint.net om du ändå lägger ner mödan på att lära dig ett nytt program.
Detta eftersom ett vektorbaserat program angriper "rita ritningar" problemet på ett annat sätt och därmed lär du dig mer och kanske öppnar lite nya tankebanor som du kan ha nytta av på andra saker.

Nu har jag inte använt Paint.net själv men vad jag kan läsa mig till är det rasterbaserat likt paint men lite mer avancerat med mer funktioner. Såg dock att det fanns en SVG-plugin (Svg-fil-wiki) men om jag inte misstog så var den bara för import.

Du ville inte installera något program på din dator sa du. Det behöver du inte heller för Inkscape finns som portabel version som går att köra utan att installera. Har den själv på en minnessticka t.ex.
Hittade även svg-edit som du kan köra i webbläsaren när jag letade lite alternativ till inkscape på http://alternativeto.net/software/inkscape/.

Fördelarna med vektoriserad grafik är bl.a
* Allt man ritar är objekt så allt man ritar kan man ändra storlek, plats, rotation, bredd-höjd-förhållande på.
* Objekt man ritar, (frihand, linje, rektanglar, cirklar, m.m) kan grupperas till nya objekt som enkelt kan modifieras likt föregående punkten
* Eftersom programmet inte tänker i form av tom punkt, ifylld punkt (raster) utan i just objekt såsom linjer, rektanglar osv (vektorer) så spelar det ingen roll om du vill ha din bild i 1x1 cm eller i 10x10 m den kommer se likadan ut iallafall.
* Du kan kopiera vilket objekt som helst och få en kopia. Likt dina komponenter du ritat. Men du kan lägga dem över varrandra och ändå flytta dem var för sig utan att de kopieras ihop. Programmet ser dem som 2 olika objekt.

Mvh Anders
Hej Anders!

Tack för din rekommendation, dina förklaringar och din länk.

MVH/Roger
Skriv svar