Sida 3 av 6
Re: Bättre ljus i bil [BMW E90]
Postat: 11 november 2015, 00:13:40
av Glenn
Fast ett stort problem med beamshots ÄR ju just att kameror automagiskt kommer att kompensera för det olika ljuset på ett eller annat sätt

..därför är det nästan omöjligt att göra bra jämförelser baserat på bilder, om bilderna inte är tagna mer "labbmässigt" med låsta inställningar och i övrigt identiska förutsättningar.
Jag har ett xenonkonverteringskit till helljuset på min åkatilljobbetbil som jag inte monterat än (pga att sladdarna är så korta att det är svårt att fästa ballasterna i nåt), jag försökte ta lite "före"bilder och noterade att två bilder tagna med samma kamera på samma ställe vid samma tid två olika dagar såg ganska olika ut redan där, då gav jag upp att få några före/efterbilder

Re: Bättre ljus i bil [BMW E90]
Postat: 11 november 2015, 08:42:53
av Gimbal
Så är det, kamerans automatik försöker exponera alla bilder så att de blir lika ljusa. (Bortsett från kameror som försöker känna igen vad man fotar och kompensera ytterligare).
Alltså är det manuellt läge som gäller och samma exponering varje gång. Det är inte labbmässigt att använda manuellt läge, det är så man använder en kamera.
Re: Bättre ljus i bil [BMW E90]
Postat: 11 november 2015, 08:44:27
av adent
Fast, att kameror exponerar efter förutsättningarna är väl alldeles självklart och uppbart för alla? Eller?...
Det insikten borde isåfall medföra att folk förstår att man måste man låsa exponeringen för att få bra och jämförbara beamshots.
Alla systemkameror och många kompaktkameror har den möjligheten.
MVH: Mikael
Re: Bättre ljus i bil [BMW E90]
Postat: 11 november 2015, 20:01:00
av Sverige
Gimbal skrev:Jag tror dig

( även om du använt olika kamerainställningar på de olika bilder, din skojare där.

) Och vad är det för vägar du åker på egentligen?

Samma inställningar.
Men det är ju som sagt svårt att ta bilder i mörker, vid olika tillfällen...
Ja, vad ska man säga, en avstickare från en liten väg. Eller kort skogsväg (har hänt att det legat massaved på sidorna). Men ingen väg jag åker på, fast bra ställe att stå på utan att bli störd, få möte.

(Står i riktning mot E18/E20, ~100m bort. Undra om det inte är ett bromsljus som syns på sista bilden, rött streck.)
Re: Bättre ljus i bil [BMW E90]
Postat: 11 november 2015, 20:41:08
av Sverige
Re: Bättre ljus i bil [BMW E90]
Postat: 11 november 2015, 21:56:47
av Gimbal
Sverige skrev:Gimbal skrev:Jag tror dig

( även om du använt olika kamerainställningar på de olika bilder, din skojare där.

) Och vad är det för vägar du åker på egentligen?

Samma inställningar.
Men det är ju som sagt svårt att ta bilder i mörker, vid olika tillfällen...
Nja, möjligen samma inställningar som i att du hela tiden använde Auto-läget.
Men Auto läget valde olika inställningar när bilderna togs.
Ex, första bilden: slutartid 1/8 sec, f 2.8, iso 400.
och sista bilden: slutartid 1 sec, f 2.8, iso 100.
Den sista bilden blir ett steg ljusare än den första tack var annan exponering.
Ser att det var en telefon du använde, den kanske har lite begränsade möjligheter för manuella lägen?
Re: Bättre ljus i bil [BMW E90]
Postat: 11 november 2015, 22:53:45
av gOry
Glenn skrev:När skillnaden på det som ska kylas och intagsluften är liten (i.e en riktigt varm dag) krävs det ett mycket större flöde, om man dessutom belastar motorn hårt (i.e behöver kyla bort mycket värme) utan att det går så fort (i.e mindre passerande luft) så kommer det säkerligen att bli märkbart, om det funkar ändå, vem vet ? det lär visa sig.
Man kan f.ö notera att det inte BARA är (vatten)kylaren som kan orsaka problem, vanligen är det andra saker i ett motorrum som också får kylning av den passerande luften, en av anledningarna att saab 9.5 fick mycket värre oilsludgeproblem än 9-3 med identisk motor anses vara just att motorrumsventilationen i den senare är bättre vilket leder till lägre motorrumstemperatur vilket då skulle ge mindre problem.
Tittar man på fronten på en 9.5 och en 9-3 är det inte speciellt mycket skillnad i luftintag, ändå gjorde det tydligen märkbar skillnad.
En annan tanke är ju att med tanke på hur mycket luftintag saboterar bilens luftmotstånd så sätter tillverkarna sällan dit sådana utan att ha en bra anledning.
Som jag skrev innan, det kan mycket väl funka på en bruksbil som inte körs extremt, men JAG skulle inte vilja medvetet sabotera kylningen som tillverkaren har räknat ut sådär mycket.
..SPECIELLT inte på en BMW för övrigt som har en historia av kylningsproblem, vet inte om det gäller E90 iofs, men E46 är det ju mer eller mindre regel att man ser ståendes vid vägkanten med rykande motor när det är långa köer

Jag skulle då inte vara de minsta bekymrad, man får tänka på att samma bil går i betydligt varmare klimat än här i Sverige. Så de finns alltid en viss marginal uppåt. Skulle man ändå tveka så skulle man kunna byta lock till expansionskärlet till ett som håller högre tryck, en vanlig åtgärd vid banracing.
Och som tidigare nämnt så tas större delen av luft in i undre grillen, som man även kan se på en del bmw bilar så är dom övre grillhalvorna igensatta eller så har dom ett spjäll som styrs! Detta är för att toppen/ventilkåpan på motorn blir överkyld och större risk för kondensutfällning i oljan.
Så det TS har gjort kommer bara gynna honom vintertid, de är snarare så att motorn kommer må bättre av det!
Sen ditt påstående om att bmw har dålig kylning måste vara helt taget ur luften.. E46 har inga som helst problem med kylning i ett friskt kylsystem, däremot har dom haft problem med materialet som expansionskärlet är tillverkat i. Men är allt friskt så funkar de utan problem.
Bilar med viskokoppling så gäller de att ha koll på att den funkar som den ska, men jag är rätt säker på att alla e46 modeller är befriade från denna.
Jag har gått igenom 5 olika bmw modeller, och ingen av dom har haft kylarproblem..
Måste även passa på att säga att de var en snygg installation!
FormerMazda skrev:Helt rätt Tomas, ju starkare helljus desto mer drar ju pupillerna ihop sig. Så man bli blindare vid avbländning.
Separata lyktor har nog de flesta moderna bilar, H4 används väl knappt längre?
Nu riskerar vi att gå off-topic känner jag!
Dagens bilar med bi-Xenon använder samma lampa/ lyktinsats för både halv och helljus. Det enda som händer är att en liten flärp i lyktan fälls upp så får man helljus. Så andra lyktan är ofta "fake".
Detta är för att de inte gå ratt tända en xenon lampa tillräckligt fort.
Re: Bättre ljus i bil [BMW E90]
Postat: 12 november 2015, 15:09:58
av Sverige
Tack gOry

Re: Bättre ljus i bil [BMW E90]
Postat: 12 november 2015, 15:12:18
av Sverige
Gimbal skrev:Sverige skrev:Gimbal skrev:Jag tror dig

( även om du använt olika kamerainställningar på de olika bilder, din skojare där.

) Och vad är det för vägar du åker på egentligen?

Samma inställningar.
Men det är ju som sagt svårt att ta bilder i mörker, vid olika tillfällen...
Nja, möjligen samma inställningar som i att du hela tiden använde Auto-läget.
Men Auto läget valde olika inställningar när bilderna togs.
Ex, första bilden: slutartid 1/8 sec, f 2.8, iso 400.
och sista bilden: slutartid 1 sec, f 2.8, iso 100.
Den sista bilden blir ett steg ljusare än den första tack var annan exponering.
Ser att det var en telefon du använde, den kanske har lite begränsade möjligheter för manuella lägen?
Det har du rätt i, kan bara ändra exponeringen manuellt (-2 till +2).
Tog med "Landsk. skymn.".
Kan inte så mkt om foto, men om det var så stor skillnad på slutartiden, kanske första bilden blev tagen med "Landskap"...

Re: Bättre ljus i bil [BMW E90]
Postat: 12 november 2015, 16:07:37
av gOry
Får man fråga vad installationen kosta? Blev lite sugen på att installera på samma sätt på min E91'
Du upplever inga störningar på radion med de där xenon-kitet??
Re: Bättre ljus i bil [BMW E90]
Postat: 12 november 2015, 21:11:32
av Sverige
Ja, det får man.
FF 200 558:-
HID 833:-
(Inkl reläsats, men använde bara relät.)
+ lite kabel ~1,4k
Har inte upplevt några störningar, brukar inte lyssna på radio...

(Men har inte stört med radio på heller.)
Re: Bättre ljus i bil [BMW E90]
Postat: 14 november 2015, 22:48:10
av kankki
Tycker att det vanligtvis är extremt fult med extraljus på personbilar, men det var ju inte så illa när du gömde dem i grillen

Re: Bättre ljus i bil [BMW E90]
Postat: 15 november 2015, 08:20:33
av konig7070
gOry skrev:
FormerMazda skrev:Helt rätt Tomas, ju starkare helljus desto mer drar ju pupillerna ihop sig. Så man bli blindare vid avbländning.
Separata lyktor har nog de flesta moderna bilar, H4 används väl knappt längre?
Nu riskerar vi att gå off-topic känner jag!
Dagens bilar med bi-Xenon använder samma lampa/ lyktinsats för både halv och helljus. Det enda som händer är att en liten flärp i lyktan fälls upp så får man helljus. Så andra lyktan är ofta "fake".
Detta är för att de inte gå ratt tända en xenon lampa tillräckligt fort.
Vilka bilar har "fake" lyktor?
På min Volvo är det bi-xenon där xenonljuset används för både hel- och halvljus som du säger men det finns även en separat lykta med halogen som används enbart vid helljus.
Re: Bättre ljus i bil [BMW E90]
Postat: 15 november 2015, 10:53:08
av Xynter
Vissa Audi-modeller har så i sina bilar. Där används tydligen "helljuslyktan" bara till ljusblinkningar.
Re: Bättre ljus i bil [BMW E90]
Postat: 15 november 2015, 12:17:32
av carpelux
Ett snabbt och enkelt tips om du vill ha bättre både hel och halvljus:
Stäng av dimljusen.