Har någon byggt en horisontell CNC-fräs någon gång?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Thorped

Re: Har någon byggt en horisontell CNC-fräs någon gång?

Inlägg av Thorped »

Förutom Z då som får bli hur lång den nu behagar så vill jag ha 300 mm i Y och det samma i X även om det inte skadar om X blir 250 mm. Ungefär ett A4 alltså, möjligheten finns dock att jag växlar upp till A3 size men då är det frågan om man kan kalla det bänkmaskin längre. Har inte riktigt behovet av en A3-maskin.

Jag planerar att köpa THK skruvar och linjärskenor, om inte priset är 10 gånger kinesskenor. Å andra sidan kan det sistnämnda duga gott för att få det att fungera, men ska man jaga hundradelar får man nog köpa THK. Nu har jag alltid haft höga toleranskrav, jag vill hålla mig inom +/- 0,05mm och helst ännu lägre men jag vet att det är svårt ens på riktiga maskiner.
Senast redigerad av Thorped 13 november 2015, 01:14:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag planerar att köpa THK skruvar och linjärskenor, om inte priset är 10 gånger kinesskenor.
Finns det kinesiska linjärskenor?
Jag trodde THK var de billigaste som gick att köpa nya.

Sedan finns ju en rätt stor begagnat och överskottsmarknad på Ebay.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

En snabb fråga, hur många grader är detta i decimalform: 8° 17' 50" ?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Åtta grader, 17 minuter, 50 sekunder?

8 + 17/60 + 50/(60*60) = 8,2972 (decimal)grader
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Är det en dålig eller bra idé att ha styrpinnar mellan delar som ska skruvas ihop? Jag tänker att styrpinnar kommer göra monteringen enklare men risken är väl rätt stor att något hål inte är borrat precis där det ska sitta och då blir det problem. Toleransen på styrpinnarna är visst m6 och brotschar man då något till H7 får man värma respektive kyla för att få ihop det. Sitter hålen däremot exakt rätt är det inte mycket svårare än att skruva ihop en IKEA möbel. :humm:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Förborra styrhålen.
När allt är riktat och du är nöjd, handbrotchar du hålen och slår i koniska pinnar.
Då använder man de förborrade hålen för grovriktning.

Min svarv är byggd så, och jag gillar konceptet.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Aldrig arbetat med koniska styrpinnar tror jag, borrar man raka hål och brotschar dom koniska?

Står kanske i Verkstadshandboken, har 2 st inom en radie på 2 meter så jag kan ju kolla...
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Såhär tänker jag att spindellådan och upphängningen av X ska se ut. Nu har jag ju inte placerat ut några skruvar eller skenor men muttrarna för de två främre skruvarna ser ni. Bakom hållaren för muttrarna är det 4 hål, där ska det sitta en lång vagn med kulkedja på varje sida. I bakkant tänker jag placera skenorna på utsidan för att ta upp krafterna i Y. Hela kalaset mäter 250 mm tvärs över men det kommer nog bli runt 300 mm med de bakre skenorna satta.

Bild

Jag är väldigt nöjd med hållarna för muttrar och vagnar. Det jag är rädd för är dock att avståndet mellan bakre och främre skenor blir litet vilket ökar möjligheten till kast i spindeln. Jag hade helst sett att vagnarna med skenor satt i framkant med då blir trycket från skenan och det känns mindre bra.

Man skulle kunna sätta alla skenor på utsidan och komplettera med skenor i bakkant om man är rädd för krafter i Z
Senast redigerad av Thorped 14 november 2015, 02:14:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag har också funderat över om man skulle flytta spindeln i X enligt "saxliftsprincipen". Kan man få en sådan rörelse att fungera glappfritt är det en fördel ur många synpunkter.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Såhär tänker jag att spindellådan och upphängningen av X ska se ut.
Jag antar att du menar Y?
Y-axeln är den vertikala på en horisontalmaskin.

Sen förstår jag inte, tänker du använda mer än 2st skenor till Y-axeln?

Dubbla skruvar tror jag är onödigt på en så här liten maskin.
Jämför med Niigatan på bild.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

X är ju vad vi i en vanlig maskin hade sett som Z. Lådan jag bygger ny är avsedd för att röra sig i X och kommer i sin tur sitta i en konstruktion som rör sig i Y. På så vis anser jag att detta är upphängningen av X.

Planen var att använda 4 skenor och 4 skruvar men det känns onödigt håller jag med om. Man skulle kunna ha 2 skenor i framkant som jag har tänkt och två i bakkant direkt mot spindellådan för att ta upp krafter i Y. Skruvarna skall inte vara mindre än 25mm i diameter.

Jag ska rita vidare, ska bara rita upp en annan, mindre maskin som jag inte kunde släppa ur tankarna i natt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

X är ju vad vi i en vanlig maskin hade sett som Z. Lådan jag bygger ny är avsedd för att röra sig i X och kommer i sin tur sitta i en konstruktion som rör sig i Y. På så vis anser jag att detta är upphängningen av X.
Du blandar ihop X och Y.
Så här ser det ut.
413883855_736.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Isf blandar jag ihop det ja men vill minnas att våra Mori Seiki var som jag sa men det var länge sedan nu. Anyway du förstår nu...
Eller det var dom inte alls för då skulle inte B-axeln kallats för B och det gjorde den.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Anyway du förstår nu...
Jag förstår, men det är viktigt med rätt benämningar. Annars blir det bara förvirring.

Jag tror det räcker med två skenor i framkant för Y-axeln.
Däremot bör du nog ha fyra vagnar.

Ta en grundlig titt på Niigatan som "persa" länkade.
Det där är en väldigt bra och genomtänkt konstruktion.
Skriv svar