Vad är detta för säkerhetsskruv? Förlängningssladd..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: Vad är detta för säkerhetsskruv? Förlängningssladd..

Inlägg av toffie »

Du är galen E Kafeman! :P Alltid haft den känslan till namnet faktiskt, känns som en "evil mad scientist" :D haha

Det var ett ordentligt projekt du jobbat på, några bilder möjligen?

Klart man har sina kopplingar och dragningar, inget speciellt för mig dock. Har två skarvdosor med vardera 5 brunnar fastlimmade på skrivbordet för "easy access". Som mest är det två skärmar, en dator, en vanlig bordsfläkt, samt två 30W LED lampor som tillsammans landar på runt 650W vid max belastning. Kopplar in någon laddare ibland, och min brother märkmaskin. Det är vad som går till ena uttaget i väggen..

Andra uttaget drar router, switch, oscilloskåp, en pelarfläkt, lödstation, 50W ljudsystem samt någon väggvårta då och då för laddning av telefon/platta eller för min AVR platta STK500. Det alltsammans drar väl max en 400W.

Så "galet" lite har jag inkopplat :P Långt under effektgränsen för tåtarna i väggen åtminstone :D

Vet inte varför, men bara skoj att skriva av mig också :D Det jag tänkte på var väl, ja.. fastsättning permanent av skarvdosor är ju inte tillåtet, men i mitt fall så har jag bra koll på det hela när det är spänningssatt. Men det finns ju anledningar till varför man inte får montera dem fast också, så man bör ju inte göra det förstås :P

Inget försvar nu, men jag är grymt försiktig med bland annat laddare och andra väggvårtor, jag ser alltid till att de har fritt med luft runt om sig och inte ligger emot något. Man har ju läst så mycket om laddare som börjar brinna och grejer, många gånger är det ju telefonerna själv också som börjar brinna förstås. Sen har jag några kina-vårtor som faktiskt blir riktigt varma, men så länge jag känner att jag har koll på dem och att de inte ligger emot något så tycker åtminstone jag att de kan få köra på. Går de sönder så kostar det ju inte mer än 20kr för en ny så.

Ojoj.. massa offtopic :P
Men.. huruvida man får öppna skarvdosor som är försedda med säkerhetsskruvar, har jag ingen aning om. Däremot så är jag utbildad elektriker och jobbar med det, så jag känner att jag har koll på det jag gör om jag öppnar en dosa. Med det sagt, jag kan göra fel också, alla kan det, men jag försöker ju givetvis göra det så bra som möjligt efter utbildning och erfarenhet. Därför jag också inte vill att tanten ska använda dosan om jag inte kan få ut den pappersbit som förmodligen ligger på botten av dosan nu, men det spelar ingen roll, jag vill vara säker annars får den inte användas.

Så att öppna upp och "serva" dosan för att sen försluta den igen med bra och "korrekta" skruvar, när det gäller mig, ser jag som att det inte ska vara något fel med.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Det finns inga förbud mot att "serva" grendosor eller andra elprodukter försedd med stickpropp - kravet är "nödvändlig kännedom", dvs inget behörighetskrav.

Gällande det här med permanent uppsättning, så beror det ju såklart på hur permanent den sätts upp. Skruvar man upp den på väggen likt ett vägguttag så är det ju inte okej eftersom dessa inte är avsedda för permanent montering. (detta gäller oavsett behörighet - produkten är helt enkelt inte gjord för permanent uppsättning - har med brandkrav och sådant att göra).

Men om man använder de nyckelhålsuttag som brukar finnas på baksidan av dessa grendosor, dvs skruvar in skruvar med kulskalle i väggen så skruvskallarna inte är helt inne, utan sticker ut en sisådär 3mm och hänger på grendosan likt en tavla, så är det ingen som kan klandra en. Samma gäller att använda kabelkanaler. Förutsättningen är att montaget kan tas ner utan verktyg.
Att permanent montera den i flyttbara möbler är dock fullt okej - då blir möbeln som en flyttbar elprodukt så att säga, och då kan ju montaget tas ner utan verktyg - dvs genom att flytta möbeln - jämför möbler - oftast datorbord och liknande - med inbyggda vägguttag som ansluts med stickpropp.
Redem

Inlägg av Redem »

Skulle det inte gå med nån lämplig torxbits?, (dubbelt antal "kuggar" i torx, borde fungera hyffsat?)

/Rikard
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om du hade läst några av inläggen längre ner på första sidan skulle du ha vetat att det som ser ut som hål i skruvhuvudet bara är en spegelbild. ;)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Man skulle kunna köpa "3.8mm 4.5mm Security Screwdriver Repair Tool For Nintendo".

Det är en hylsa med 6 vingar och sen med våld fila ner / bort hela hylsans vägg på 3 ställen.

Bild

Finns både som skruvmejsel och som bit för några kronor så det är inte dyrt att misslyckas.

Antar att det är 4,5mm som är intressant?

http://www.ebay.com/itm/281639543837
http://www.ebay.com/itm/181907355118

EDIT: Tänker lite på att tjejen brukar bli glad av att sladdarna ligger rakt på golvet när dom tex går in bakom soffan. Om det nu kostar 26kr att köpa båda skruvmejslarna så är det ju helt klart ett billigt sätt att göra henne glad på. Värt att testa.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag vet att min dremel-skillz suger.

Det är den lilla mejseln man ska ha. Den stora är så stor att den inte går ner i hålet.

Efter 30 sekunder med sliptrissa så var 6 tänder nere till 3 och 30 sekunder med en fil gav en passande tanduppsättning.

Funkar med viss svårighet.

Vi kan nog säga att det är en skruv nu.
2015-11-11 19.00.29.png
2015-11-11 19.29.24.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ah tufft! Tänk om man var lika duktig med Dremeln :P
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Nej, nej... jag har ingen expert på mekaniska saker, snarare tvärt om.

Allt jag har gjort är att fila ner dom 3 tänder som inte behövs ... bara fila utsidan på hylsan plant där dom är ... och så var dom borta.

Det hade räckt med några minuter med en vanlig fil men jag var lat och använde en dremel med sliptrissa. Sen fick jag snygga till det.

Men men ... hylsa med 6 tänder är nu bara 3 tänder på vad som är kvar av hylsan.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

:tumupp:
De som trodde på en nit gick helt enkelt på en nit. ;)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

:(
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

MadModder skrev: :tumupp:
De som trodde på en nit gick helt enkelt på en nit. ;)

Nä, de gick väl på en skruv... ;)

Nu är det i alla fall nån som har en skruv lös. :mrgreen:

Skönt att lösningen inte var allt för gängad. :tumupp:
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Tänkte bara avsluta tråden med en bild :)

Tog äntligen tag i att få upp dosan och jag kände verkligen inte för att slipa till ett verktyg så att det passade för denna säkerhetsskruv.. Så jag tänkte att jag provar ett liknande verktyg, fast för bara två skåror och först var det lite svårt, men när jag fick in vinkeln så gick det att skruva ur skruvarna i kvalité med en spårmejsel, på ett ungefär.. Man glider loss, men det går :D

Slutligen så kan jag då säga.. Det var skruvar i denna dosa, inga nitar - lyckligtvis! Men jag kan nästa lova att ni som satsade på nitar får säkert rätt nästa gång jag ska plocka upp en skarvdosa, då lär det va nitar eller annat jävulskap som sätter stopp :P hehe
skruven_ute.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra att tråden fick en lösning!
Skriv svar