Höj & Sänkbart bord - Trasigt
Re: Höj & Sänkbart bord - Trasigt
Har fixat ny hållare och säkring idag, det funkar endå inte, har mätt upp och kollat och knappen för upp och ner verkar funka, det finns 70 volt både in och ut där, samt på utgående kontakt till motorerna så har jag fast 70 volt på tre pinnar, se bilden jag la upp tidigare, det är ganska många pinnar.
Gör ingen skillnad på dessa pinnar om jag trycker på nån av knapparna, det är fortfarande samma pinnar jag har 70 volt på..det klickar i det lilla alufärgade reläet när jag sätter i strömmen.. så det verkar funka..
Men 70 volt, ska det verkligen vara så mycket, står 24 på index på utsidan av lådan.. hmmm..
Gör ingen skillnad på dessa pinnar om jag trycker på nån av knapparna, det är fortfarande samma pinnar jag har 70 volt på..det klickar i det lilla alufärgade reläet när jag sätter i strömmen.. så det verkar funka..
Men 70 volt, ska det verkligen vara så mycket, står 24 på index på utsidan av lådan.. hmmm..
- Volvo245GLT
- Kontakt:
70 volt lät mycket ja, mäter din multimeter verkligen rätt? (AC? DC?)
Trasiga säkringar beror nästan alltid på att något annat gett upp. Vad har du för spänning över den där stora kondingen med smältlim på? (ta det försiktigt vid mätning då det finns nätspänning på kortet!)
Ni hade fler sådana där bord på jobbet sa du... Ta med din styrbox och plugga in till något av dessa? Funkar det då så är det fel på motorn, knapparna eller kablaget i ditt bord.
Funkar det inte, så är det boxen och då lämnar du kvar den trasiga och plockar med en hel hem...
Hehe! Nej, det är kanske inte så populärt eller något att uppmana till.
Men då vet du iallafall att det är i din box som felet sitter.
Trasiga säkringar beror nästan alltid på att något annat gett upp. Vad har du för spänning över den där stora kondingen med smältlim på? (ta det försiktigt vid mätning då det finns nätspänning på kortet!)
Ni hade fler sådana där bord på jobbet sa du... Ta med din styrbox och plugga in till något av dessa? Funkar det då så är det fel på motorn, knapparna eller kablaget i ditt bord.
Funkar det inte, så är det boxen och då lämnar du kvar den trasiga och plockar med en hel hem...

Men då vet du iallafall att det är i din box som felet sitter.
Ska mäta och kolla..
Problemet är att om det är fel på denna box som ger ut 70Volt så lär jag bränna motorerna i det andra bordet om jag testar det på annat bort.. det blir inte så populärt tror jag... lite svårt att låssas som det regnar åxå när det är full vinter ute... haha ni fattar vad jag menar...
Den med smältlim över det är den det klickar i när jag sätter i strömmen... inkommande är 230Volt, utgående till kretskortet är 35Volt, nånstans på vägen blir det 70 volt.
Problemet är att om det är fel på denna box som ger ut 70Volt så lär jag bränna motorerna i det andra bordet om jag testar det på annat bort.. det blir inte så populärt tror jag... lite svårt att låssas som det regnar åxå när det är full vinter ute... haha ni fattar vad jag menar...
Den med smältlim över det är den det klickar i när jag sätter i strömmen... inkommande är 230Volt, utgående till kretskortet är 35Volt, nånstans på vägen blir det 70 volt.
104 Volt om jag mäter på varsin sida om den där runda saken med smältlim på.. verkar snarare vara ett relä än en konding.. eftersom det klickar i det..
Framgång...
Nu testade jag och det var stendött, kopplade in alla kablar och sånt, tar jag ut strömsladden på dosan och håller inne upp eller nerknappen samtidigt som jag bestämt trycker i kontakten i dosan igen så funkar den i det läget jag håller knappen, släpper jag knappen så slutar det funka och trycker jag på nån knapp igen så funkar det inte, måste ta ur ström kontakten å sätta i den igen, ja helst bara lirka lite... konstigt, det klickar i reläet åxå så det kanske är det som är felande ?
Nu testade jag och det var stendött, kopplade in alla kablar och sånt, tar jag ut strömsladden på dosan och håller inne upp eller nerknappen samtidigt som jag bestämt trycker i kontakten i dosan igen så funkar den i det läget jag håller knappen, släpper jag knappen så slutar det funka och trycker jag på nån knapp igen så funkar det inte, måste ta ur ström kontakten å sätta i den igen, ja helst bara lirka lite... konstigt, det klickar i reläet åxå så det kanske är det som är felande ?
Det är precis som att när reläet väl har klickat en gång.. så kan det inte klicka igen så vida jag inte tar ut strömsladden och sätter i den igen.. konstigt tycker jag...
Har ett liknande som också har fastnat så där ett par gånger.
Då måste man gå hela vägen ner (eller upp kommer inte riktigt ihåg)
Så är det som om de synkar ihop igen och sen funkar det.
Upplevde detta precis efter flytt (1 och 2) sen har det funkat!
Då måste man gå hela vägen ner (eller upp kommer inte riktigt ihåg)
Så är det som om de synkar ihop igen och sen funkar det.
Upplevde detta precis efter flytt (1 och 2) sen har det funkat!
Ja jag vet inte.. nåt galet är det ju iaf, det funkade för några dagar sen och sen skulle dom möblera om på kontoret och då slutade det funka, felet jag hittade var att säkringen hade gått.. och nu är problemet som beskrivit i tidigare inlägg..
Kan det här hjälpa?
http://www.linak.dk/corporate/pdf/engli ... al_eng.pdf
eller
Har inte orkat läsa igenom dom.
Vårt funkar.
C-man
eller
Har inte orkat läsa igenom dom.
Vårt funkar.
C-man
Har du fått ordning på lyftbordet? Eller ska jag söka rätt på styrboxen jag tro mig ha någonstans?
Jag la ju upp en film här på hur det funkade, ingen kommenterade nått så jag tog bort den, verkar som den är glapp på nått vis, nånstans..
Senast redigerad av Perkla 5 december 2014, 01:37:31, redigerad totalt 1 gång.
Ja,glapp var det där. Sedan verkar det som styrboxen blir "kvitterad" på något vänster när du juckar på kontakten 

Ja ungefär så kanske man skulle kunna säga.. verkar som har reläet en gång klickat till så måste man rucka lite på kontakten för att det ska funka igen och det funkar aldrig att ha kontakten i rätt ägen så jag kan tex sänka bordet.. o sen trycka på höjja.. då blir det stendött i båda lägena..
Då jag inte har Facebook-helvetet ser jag inte filmen men det är inte sällan att kontaktdon korroderar, speciellt om de är utan guld på kontaktytorna. Detta kan betyda att det blir kontakt - fram till en viss ström går genom, samtidig kan det vara en viss övergångsmotstånd som ger en lokal uppvärmning vilket leder till att kontaktytan dels oxiderar mer och dels släpper när den kyls ner igen.
Och då är felet skitsvårt att definiera.
Så kolla kontaktdonen noga, är det förtenade kontaktytor kan du definitivt räkna med att det är en del av felet.
Och då är felet skitsvårt att definiera.
Så kolla kontaktdonen noga, är det förtenade kontaktytor kan du definitivt räkna med att det är en del av felet.
Kontakten ser som ny ut.. blank och fin, ja precis som ny.
Verkar som att om jag rör kontakten så funkar det att höja eller sänka, släpper jag knappen utan att röra strömkontakten så gör det inte få det varken uppåt eller neråt igen..
Verkar som att om jag rör kontakten så funkar det att höja eller sänka, släpper jag knappen utan att röra strömkontakten så gör det inte få det varken uppåt eller neråt igen..