Jo, den på google-forumet (kallar honom Ed) har jag sett, men den på CNCZONE var ny för mig (kallar honom Al).
I själva verket så motsäger dessa varandra: Ed hittar på ett nytt utrryck att man inte får "kortsluta" magneten, medan Al säger att magneten behöver en "keeper", d.v.s just en kortslutning.
Nu verkar ju både Ed och Al vara amatörvetare. Det betyder ju inte att dom inte skulle kunna ha rätt, men tills jag får tag i verifierade uppgifter förhåller jag mig MYCKET skeptisk till att magnetismen skulle förstöras av den lilla hanteringen. Jag är öppen för uppgifter som bevisar motsatsen, men det skall alltså vara BEVIS.
För att neutralisera en magnet kan man hetta upp den, eller slå på den. Kraftiga slag och stötar skadar en magnet, men jag har förstått att det hänger ihop med att de nya materialen är sköra och att det gör att yttre åverkan då skadar magnetens inre ordning med neutralisering som följd.
Jag håller ändå delvis med Al. När jag för länge sedan gick i skolan och läste fysik, då var magneterna svaga (och killarna starka

- nuförtiden är det ju tvärtom). Då var de bästa magneterna av typ AlNiCo och TiCoNAl - jordmetallmagneterna var inte uppfunna.
Då sades det, att magneterna helst skulle ha en metallbit som kopplade polerna för att magnetismen inte i längden skulle försvinna.
Hästskomagneter kom alltid med en sådan, medan stavmagneterna kom i en låda med fack där stavarna låg parallellt omväxlande N/S och S/N. Det sades, att det var för att bibehålla magnetismen.
Nuförtiden har jag sett, att jordmagneter kommit packade i staplar på varandra, Nord mot Syd, med en tunn plastskiva emellan för att det skall vara enklare att skilja dem åt. Men de brukar inte ha någon "keeper" som skulle koppla ihop de två yttersta.
Jag skulle gärna höra från någon som kan förklara hur det egentligen ligger till, fast i själva verket är ju frågan rent akademisk, eftersom stegmotorn ändå var oanvändbar med det pajade lagret.
Jag skall byta och montera ihop, och så får jag rigga upp något slags mätbänk för att jämföra momentet med en obehandlad motor. Får se vad det blir...