FTDI Drivers Are Killing Fake Chips

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Wedge

Re: FTDI Drivers Are Killing Fake Chips

Inlägg av Wedge »

Ändamålen helgar medlen? Det är rätt att ta lagen i egna händer, och utdela straff i blindo?
Jag har svårt att tro att det är juridiskt korrekt att förstöra en komponent bara för att den liknar de egna.
Om de hade valt att låta drivrutinen sluta fungera (ifall det nu är tekniskt möjligt) hade väl varit en sak, men detta... nja. Trojan?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja de förstör ju inget, tar bara bort sitt namn från kretsen i fråga, kretsen och enheten den sitter i funkar ju alldeles utmärkt, med rätt drivrutiner förstås.
Det blir ju uppenbarligen lite problematiskt eftersom den ursprungliga kretstillverkaren tydligen vägrar tillhandahålla drivrutiner för sitt chipset.

Dessutom skriver man ju i klartext i Licensen, som man får läsa vid installationen, att förfalskade produkter kan skadas av drivrutinen, så, "what the fuzz".
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ni vet väl att de dragit tillbaka den "brickande" drivern redan igår och att det kommer en ny? De gjorde en halv-pudel. :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

FTDI har skitit i det blå skåpet :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Får en att tänka lite på hur Sony sket i det blå skåpet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_c ... it_scandal
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Wedge skrev:Det FTDI gör är förmodligen minst lika kriminellt som att kränga kopior. Det är egenmäktigt förfarande att sabotera andras egendom. Ingen skulle väl komma på tanken att förstöra eller slita kläderna av nån som ertappas med att gå i en falsk Lacostetröja?
Sjukt nog så verkar det fungera så i t.ex. Italien. Man blir väl inte tvingad att gå omkring naken, men att äga/bära plagierade produkter såsom t.ex. solglasögon, väskor o.s.v. kan leda till att produkten konfiskeras och att man får böta!

Vad gäller hela den här FTDI-grejen så kan man tycka att OS-tillverkarna eller någon annan aktör borde ta ett ansvar här. Den där USB communications class, ingår det drivers i alla OS (även så gamla os som t.ex. XP) som gör att en sån USB-enhet kan styras som om den vore en RS232-port direkt på datorn? Fanns detta i så fall redan när FTDI-kretsarna började komma?

Man kan jämföra det här med röran kring drivers för ATAPI-CD-läsare för MS-DOS. Alla läsare implementerade samma standard, men varje tillverkare hade vendor-lock på sin driver. Det ger löjligheten att universalbootdisketter kunde innehålla femtioelva egentligen funktionellt lika drivers men med varsin vendor-lock-in. Compaq tröttnade på eländet och gjorde en cpqidecd.sys som fungerar med *alla* atapi-enheter och som dessutom inte heller har nån compaq-vendor-lock-in. Den kanske inte stöder alla bjällror och visslor som alla läsare kan tänkas ha, men för att läsa en vanlig single-session-ISO9660-skiva så fungerar den utmärkt på alla PC-kompatibla burkar. (Ja, den stöder givetvis alla filsystem som mscdex stöder, d.v.s. antagligen även gamla High Sierra).

Dessa både exempel (FTDI och ms-dos-ATAPI-cd-drivers) visar för övrigt på en klar nackdel med dagens ekonomiska/juridiska system.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

TomasL skrev:I detta fallet stämmer det ju inte, eftersom FTDI's chip är konstruerad gentemot USB-standarden, vilket vem som helst kan
göra, således är den enda orsaken till att kopiera/förfalska, att just förfalska och lura andra.
Ja visst följer de USB-standarden såklart. Men deras chips är inte några standard "USB Serial", de har nämligen BaseClass satt till 0xff (Vendor Specific)

Till skillnad från mitt Roland USB ljudkort som använder sig av standarden "USB Audio" 0x01 (http://www.usb.org/developers/defined_c ... seClass01h)

Jag rättfärdigar inte piratkopior, jag bara försöker belysa problemet, och vad som händer när en tillverkares variant blir "standard".
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I grunden är det ju så att FTDI betalar licens för att sälja sina kretsar. Och det är ju klart att de inte vill att andra ska snylta på deras pengar.

Men hur gör man som kund? Om skillnaden är att original-kretsar är märkt med laser och piraterna har tryckt märkning - men annars är identisk är det ju omöjligt att veta skillnaden. Här på forumet är det nog personer som ville plocka isär och kolla skillnaden men i gemen ville det vara icke-existerande.

Och vilket nivå sker felet? Importören? ÅF? Kund?

Så jag anser att FTDI har all rätt i världen att bricka snyltarna - men det är många oskyldiga som blir drabbade och det ger ganska mycket badwill.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Har vi ett liknande fall med Saleae logic?
Kostar säkert mer direkt än från eBay!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

maDa skrev:
TomasL skrev:I detta fallet stämmer det ju inte, eftersom FTDI's chip är konstruerad gentemot USB-standarden, vilket vem som helst kan
göra, således är den enda orsaken till att kopiera/förfalska, att just förfalska och lura andra.
Ja visst följer de USB-standarden såklart. Men deras chips är inte några standard "USB Serial", de har nämligen BaseClass satt till 0xff (Vendor Specific)

Till skillnad från mitt Roland USB ljudkort som använder sig av standarden "USB Audio" 0x01 (http://www.usb.org/developers/defined_c ... seClass01h)

Jag rättfärdigar inte piratkopior, jag bara försöker belysa problemet, och vad som händer när en tillverkares variant blir "standard".
Det är ju ingen som tvingar en tillverkare att använda special id, funkar säkert lika bra med standard, så det är inget argument, och heller inget problem.
qx5

Inlägg av qx5 »

maDa skrev:Ja visst följer de USB-standarden såklart. Men deras chips är inte några standard "USB Serial", de har nämligen BaseClass satt till 0xff (Vendor Specific)
Vad är det som är speciellt med FTDI:s kretsar egentligen?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Att de löste ett vanligt problem och normalt fungerar bra, kanske ?
Och till skillnad mot kopiorna har de 32-bit EEPROM skrivning...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Som tur är så kan man lätt "unbricka" fake FTDI adaptrar i Linux, och sedan invänta släppningen på den icke destruktiva drivern kommer.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det speciella med FTDI kretsar är att dom fungerar!
Kanske inte så uppenbart speciellt men det har varit det.
Och under många år så fanns inte FTDI drivrutiner med Windows (medskickade/automatiskt nedladdade) drivrutinstöd alls.
Trots det så använde jag och väldigt många andra FTDI kretsar för att dom gav mig såsom konstruktör/tillverkare/leverantör minst strul från slutkunderna.
Numera så väljer jag dessa för att dom har mest integrerat direkt på chipet (få externa komponenter krävs).
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

BEEP skrev:FTDI har skitit i det blå skåpet :)
Jag tycker tvärt om att de gjorde helt rätt, äntligen en tillverkare som vågar stå upp mot plagierande, parasiterande, snålande och detta ständiga skyllande på "någon annan".

Konsumenten får lära sig att om ett erbjudande är för bra för att vara sant då är det oftast det.
Skriv svar