Sida 3 av 3
Re: Tyristorstyrning / min Coilgun updated
Postat: 11 oktober 2016, 19:21:35
av jonnybgood
Ja, funderade lite på det.
Vill inte ha en lampa som vissa envisas med.
Frågan vilket värde man ska börja testa med på NTC:n
Re: Tyristorstyrning
Postat: 16 november 2016, 20:38:52
av jonnybgood
Nu har jag meckat & skalat ner en inverter & får ut nära 300volt Dc ur den.
Har räknat lite på detta men vettefan om jag är ute & reser.
tanke:
Kondensatorackorna är på 800uf var & har 5st = 4 mf
Om jag säger mig vilja ha en laddtid på 5 sekunder & sätter ett laddmotstånd så blir det på 750ohm om sen via 5st dioder tills vars en bank.
Det blir då max laddström på 400ma.
Vilket resulterar i att då det är 300v blir ett motstånd på över 70 watt
Visst 5 sekunder är kanske lite väl snabbt för att ladda, men det hade varit bra
känns att 10 sekunder är gränsen vad jag vill ha .
Då blir ändå motståndet på 36 watt. grrrrrrr
Innan jag köper motståndet..... räknar jag rätt?
Re: Tyristorstyrning
Postat: 16 november 2016, 21:02:49
av TomasL
Räkna på energiutvecklingen i stället, eftersom effektförlusten sjunker med laddningen, de effekter du räknat ut är enbart momentana, och ett motstånd tål rätt mycket i korta perioder.
Re: Tyristorstyrning
Postat: 16 november 2016, 21:51:17
av jonnybgood
Hej.
Ja det har nu ju helt rätt i.
Hur lyder den uträkningen då?
Re: Tyristorstyrning
Postat: 17 november 2016, 10:46:43
av Erik M
Railguns är intressanta.
En fundering - hur blir det om man låter returkraften gå tillbaka in i
nästa [grupp av] kondensatorer?
Re: Tyristorstyrning
Postat: 17 november 2016, 18:49:35
av jonnybgood
Det går säkert att fixa.
Testat nu att likrikta 220v ac:n & via en PTC laddades banken upp på några sekunder
Frågan är ju hur det går med 4 banker till
Invertern har en skyddkrets som går in vid för hög belastning & saknar schemat för att kunna luska ut hur den är uppbyggd.
Däremot sitter där en opt.omkopplare som borde vara den som stoppar primären vid överbelastning efter omvandlaren.
kanske man kan bygla över den, med risk för skador på invertern.
Men det kan det vara värt
