regulator till bilgenerator.
Re: regulator till bilgenerator.
Ah, vad bra, så det fanns alltså lite restmagnetism kvar? som räckte för att sätta igång "kedjereaktionen"?
kopplar du ihop D+ och DF laddar den fullt,
ström till startmagnetisering får den genom laddningslampan,
när den snurrar blir den "själv försörjande" från D+ då slocknar lampan
ström till startmagnetisering får den genom laddningslampan,
när den snurrar blir den "själv försörjande" från D+ då slocknar lampan
- frownlayer
jag fick strömsätta d+ med några watt. sen när jag fått igång självmagnetiseringen så kopplade jag bort lasten mellan batteri och d+ och fick den att gå vidare. dock slirar den fortfarande. men det ska jag ta hand om snart. ligger på ca 14.2v när jag cyklade i normalfart så det blir nog bra att ladda lite ström till batteriet och sedan köra prylar från batteriet.
nu ska jag sova. God natt och tack för hjälpen.
nu ska jag sova. God natt och tack för hjälpen.
Jo då. När generatorn genererar högre spänning än batteriet ha så slocknar den.bearing skrev:Utan laddregulator slocknar den nog inte.
Fast när generatorn ger "för" hög spänning kommer lampan tändas igen.
Neondiod: och hur skulle det ske? D+ och B+ kommer att ha samma potential då varför spänningsskillnaden är minimal.
Se där. Det visste jag inte. Ganska smart konstruktion.danei skrev:Jo då. När generatorn genererar högre spänning än batteriet ha så slocknar den.bearing skrev:Utan laddregulator slocknar den nog inte.
I generatorn jag lekte med (till japansk bil) hittade jag bara 6 dioder.
Jag tänkte på hur det brukar fungera i bil, med trasig regulator. Då går spänningen på generatorn upp mot 20 V vilket är tillräckligt skillnad mot batteriets spänning för att få lampan att lysa. Men jag har kanske missförstått hur T.S har kopplat.Icecap skrev:Neondiod: och hur skulle det ske? D+ och B+ kommer att ha samma potential då varför spänningsskillnaden är minimal.
Normalt är ju generatorn direktkopplad till batteriet så spänningen på generatorn kan inte bli högre än batterispänningen.