Re: Energieffektiv bil
Postat: 3 mars 2013, 23:22:43
Vill man nå högre hastigheter än 45 km/h är det mig veterligen bara personbil och MC som gäller. Att bygga ett fordon från scratch innebär i de flesta fall MYCKET mer arbete än att modifiera något befintligt. Lägger man till fordonsjuridiken talar det mesta för ombyggnad och då är de i praktiken enda rimliga fordonen att utgå från tvåhjulig MC, personbil och quadbikes.
En vanlig MC har oftast förvånansvärd dålig aerodynamik och sällan speciellt effektiva motorer. Inte ens MC med kåpa är speciellt bra eftersom det brukar vara bakändens design som har störst betydelse. En front behöver inte vara speciellt spetsig för att mota undan luften effektivt medan bakänden lätt suger upp en massa bromsande "skit".
Skulle jag bygga på tvåhjulig MC skulle det bli droppformad heltäckande kaross med luckor för fötterna då det sannolikt är lättare att få godkänt än att krångla med stödhjul, mekanik och dispenser. MC-kort kommer krävas hur man än gör.
Att bygga kaross till en billig kinesisk fyrhjuling och förse den med smalare hjul kan vara ett väldigt intressant alternativ som dessutom blir bra mycket mer vintervärdigt än en två- eller trehjulig MC.
En personbil går att bygga om väldigt radikalt utan att få problem med besiktningen om man håller sig till rena karossändringar. Nöjer man sig med en enda passagerarplats kan man t.ex. kapa taket på längden och skjuta över högersidan mot mitten. Motorhuv och baklucka sänks sedan på högersidan och vips är frontytan och luftmotståndet betydligt mindre. Ser man dessutom till att bakänden smalnar av mjukt i en vinkel som inte är brantare än 15-17% får man fin aerodynamik. De som hänger på en "vindstrut" baktill på sina bilar (se Ecomodder.com) kan spara 20-30% i bränsle! Struten behöver inte smalna av hela vägen till en spets, man kan lika gärna klippa av struten tvärt bara ytan på snittet är en god bit mindre än ca 50% av fordonets totala frontarea. -Googla på "Kammback"! Sedan finns ofta också mycket att tjäna på att underredet är slätt, vilket sällan är fallet på personbilar...
Min egen väg mot billigt landsvägsfarande kommer gå genom en gammal Saab 96. Dessa mjukt formade "gurkor" kan se ganska aerodynamiskt fulländade ut men deras bakände lutar på tok för brant. I övrigt är de nog ganska bra. De är redan från början lätta och enkla i konstruktionen, man kan fortfarande få dem ganska billigt. Jag har kört min nuvarande V4 på 6,3 l/100km på landsväg med semesterpackning, två vuxna och tre barn i 80 km/h bara genom att gasa rätt och bromsa minimalt. Så småningom räknar jag med att pussla ihop en ganska modifierad "saabgurka" som säkert ser ganska bisarr ut men som förhoppningsvis nöjer sig med under 5 liter/100km utan någon magisk motorteknik. Detta till en bråkdel av den kostnad och det besvär det innebär att bygga ett supersnålt fordon från grunden.
En vanlig MC har oftast förvånansvärd dålig aerodynamik och sällan speciellt effektiva motorer. Inte ens MC med kåpa är speciellt bra eftersom det brukar vara bakändens design som har störst betydelse. En front behöver inte vara speciellt spetsig för att mota undan luften effektivt medan bakänden lätt suger upp en massa bromsande "skit".
Skulle jag bygga på tvåhjulig MC skulle det bli droppformad heltäckande kaross med luckor för fötterna då det sannolikt är lättare att få godkänt än att krångla med stödhjul, mekanik och dispenser. MC-kort kommer krävas hur man än gör.
Att bygga kaross till en billig kinesisk fyrhjuling och förse den med smalare hjul kan vara ett väldigt intressant alternativ som dessutom blir bra mycket mer vintervärdigt än en två- eller trehjulig MC.
En personbil går att bygga om väldigt radikalt utan att få problem med besiktningen om man håller sig till rena karossändringar. Nöjer man sig med en enda passagerarplats kan man t.ex. kapa taket på längden och skjuta över högersidan mot mitten. Motorhuv och baklucka sänks sedan på högersidan och vips är frontytan och luftmotståndet betydligt mindre. Ser man dessutom till att bakänden smalnar av mjukt i en vinkel som inte är brantare än 15-17% får man fin aerodynamik. De som hänger på en "vindstrut" baktill på sina bilar (se Ecomodder.com) kan spara 20-30% i bränsle! Struten behöver inte smalna av hela vägen till en spets, man kan lika gärna klippa av struten tvärt bara ytan på snittet är en god bit mindre än ca 50% av fordonets totala frontarea. -Googla på "Kammback"! Sedan finns ofta också mycket att tjäna på att underredet är slätt, vilket sällan är fallet på personbilar...
Min egen väg mot billigt landsvägsfarande kommer gå genom en gammal Saab 96. Dessa mjukt formade "gurkor" kan se ganska aerodynamiskt fulländade ut men deras bakände lutar på tok för brant. I övrigt är de nog ganska bra. De är redan från början lätta och enkla i konstruktionen, man kan fortfarande få dem ganska billigt. Jag har kört min nuvarande V4 på 6,3 l/100km på landsväg med semesterpackning, två vuxna och tre barn i 80 km/h bara genom att gasa rätt och bromsa minimalt. Så småningom räknar jag med att pussla ihop en ganska modifierad "saabgurka" som säkert ser ganska bisarr ut men som förhoppningsvis nöjer sig med under 5 liter/100km utan någon magisk motorteknik. Detta till en bråkdel av den kostnad och det besvär det innebär att bygga ett supersnålt fordon från grunden.