Elskåp till fräs

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Planering av elskåp till fräs

Inlägg av arvidb »

Hej DAP!

Skenor och kabelrännor är inköpta sedan några veckor tillbaka, och igår hämtade jag ut paketet med automatsäkringar från elbutik.se. Synd på timingen där!

Dock visade det sig att potentialfördelningsskenorna som jag också köpte är oanvändbara (felkonstruerade och går inte att fästa på DIN-skena, eller på annat sätt heller :roll:), så jag är intresserad av radplintar om du har.

Kontaktdon behöver jag:
* 4-poliga (hona för chassimontage + hane för kabelmontage), med klick- eller skruvanslutning, 240 VAC/10 A (ner till 8 A kan nog funka). Fem par.

* 8-poliga (eller mer) (hona för chassimontage + hane för kabelmontage), med klick- eller skruvanslutning, signalnivå. Fem par. Här funderar jag på att helt enkelt använda DB9 om jag inte hittar något bättre till rimligt pris.

Även RK är intressant, om du har!
Johanb

Inlägg av Johanb »

Hur många och vilken typ av plintar behöver du?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det beror lite på pris, men 10 st av typ WDU 2.5 (Elfa 48-284-06), plus överkopplingar, ändplatta och ändstöd, skulle räcka långt. Det finns ju på Elfa så det är ingen kris eller så. Jag gjorde denna lilla lista för vad jag tänkte köpa på Elfa annars:

10 st 48-284-06 radplintar 56,10
1 st 48-291-41 ändplatta blå stor 7,30
1 st 48-288-10 ändplatta beige 6,68
2 st 48-291-44 överkopplingar 4p 22,60
2 st 48-287-37 ändstöd WEW 35/2 38,00

---------
130,68
163,35 inkl moms

Sen finns det ju andra roliga typer (som är alldeles för dyra för att köpa från Elfa), t.ex. jordplint (48-284-14)...
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Inuti de oanvändbara potentialskenorna som jag nämner ovan så fanns sådana här:
DSC_4117_jordskena.jpg
Så en sådan tänker jag använda till fördelning av jord iaf.

Hur brukar man sätta transientskyddsdioder på kontaktorer? Detta känns lite... hemsnickrat på nåt sätt.
DSC_4115_flyback.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Inlägg av H.O »

Svårt att göra på så många andra sätt... du skulle ju kunna sätta lite krympslang över. Annars får man köpa tillvalsmoduler till den specifka kontaktormodellen, typ:
Kontaktor.JPG
Är det AC- eller DC-spole? En del kontaktorer/reläer har inbyggd diod över spolen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det är DC-spole och jag har plockat isär en kontaktor och tittat efter men de ser inte ut att innehålla något transientskydd.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Sätter du krymplsang på din hemmasnickring är det okej.
Om du går från spolen ner på plint och har dina frihjulsdioder där är det okej.
Köper du frihjulsdiodmodulerna som de H.O länkade till kostar det, men det ser proffsigt ut.

Jag hade nog satt slang på.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Dags för en liten uppdatering. Eftersom jag kommer att använda experimentkort med skruvplintar på för att koppla ihop sånt som går på 24 V, inkl reläerna, så sätter jag frihjulsdioderna där. Det blir även lite omvandling av signaler (sinking till sourcing) på de korten.

För att slippa ännu större skåp än 600x600 så kommer jag att behöva ett extra montageplan i en mindre del av skåpet (ca 400x150 mm², jag tänkte såga till detta av en aluminiumplåt). Detta behöver sedan monteras på 70-80 mm höjd. Frågan är hur man gör detta på ett smart & säkert sätt? Ett alternativ är sex st ELFA distansbult 48-461-55. Enkelt men lite dyrt kanske.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Även om det är lite sent så tänkte jag på din första punkt i första inlägget.
Jag ser inte riktigt någon anledning till att försöka få de olika modulerna att sitta på samma höjd pga kabeldragning?
Även om två moduler/apparater precis bredvid varandra ska kopplas ihop drar man ju kabeln rakt ut och ner i kabelkanalen, går några cm där i, och så ut igen och upp till nästa modul. Så att ingen kabel går någonstans utan att gå i en kabelkanal.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Nä, det extra montageplanet är helt enkelt för att jag behöver mer plats, men inte har lust att gå upp i storlek på skåp. Dessutom passade det bra att dela upp allt i två logiska delar med begränsad kabeldragning emellan: Distribution av 230 VAC och kontaktorer på bottenplan, och styrkort/IO på övre plan.

Edit: men sant att jag undrade över detta i första inlägget, och jag har fortfarande inte riktigt klart för mig hur man får strömkablaget från servoförstärkarna att inte lägga sig på förstärkarens kylfläns. Matningen och motorkablaget skruvas under luckan i fronten på förstärkaren (se bilden i första inlägget), går ut åt vänster över flänsen, och ska som sagt ner till en kabelränna som går horisontellt ca 5 cm under förstärkaren.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo jag såg skruvplintarna där. Du får väl bocka kablarna i snygga 90°-böjar och mäta med skjutmått så de sticker exakt i våg ut från plintarna och sen spikrakt ner till hålen i kanalen, och sen 90°-böjar på exakt höjd in i kanalen... :lol:
Alternativt montera en rörböj i plast som kablarna guidas ner till kanalerna med.
Eller gör så att alla viker av nedåt i bild och går i en ihopsnörad bunt och viker av på kortsidan istället för rakt över och ner längs flänsen.
Det går ju alltid att skruva fast ett stöd strax bredvid som man surrar fast kablarna i så de hålls upp ovanför flänsen i ett stadigt grepp.
Det räcker väl med en hyfsat grov järntråd som man bockar en ögla på nedtill och drar fast i skivan. Forma till lämplig kabelväg upp till plinten, och bunta eller surra med lämplig vaxtråd. Du vet sådär snyggt och prydligt de gjorde förr till kopplingsplintar mm. ;)

Bild
Bild

Fast egentligen. Varför skulle det se fult ut om man höjde upp kanalerna just där mellan? Det går att få det snyggt genom att gera 45° från de bottenmonterade och göra en bit vertikal kabelkanal upp mot den upphöjda, och så 45° där igen.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag får testa mig fram och se vad det blir av 'et. Verkligen ett fascinerande jobb de la på kabeldragningen förr i tiden som sagt; jag har sett liknande själv i gamla förstärkare och dylikt.

Nu till nästa problem: jag kontaktade Rittal för att se om det gick att vandra in på kontoret i Stockholm och köpa ett apparatskåp, men det gick såklart inte. De säljer bara till företag som har ansökt om och fått kundnummer. Så nu undrar jag om det möjligen finns någon snäll själ här som har tillgång till ett sådant kundnummer och som är villig att beställa ett skåp åt mig? Det handlar om ett AE 1054.500, mått 600x600x250.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Elskåp till fräs - ÅF av Rittal apparatskåp sökes!

Inlägg av AndLi »

Tråkigt att höra att Rittal förfallit på detta vis, förra seklet gick det att ringa Ängelsholmskontoret (vilket är där deras svenska huvudlager ligger(låg?)) och sen bara komma förbi och hämta. Och få en faktura att betala (tror inte ens företag var ett krav) Billiga kvalitetsbuntband sålde de med :) !

Det finns ju några konkurenter till Rittal som gör likvärdiga skåp, någon av dessa kanske är snällare?

http://www.eldon.com/sv-SE/
http://www.elkapsling.se/
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Tyvärr har jag inte haft tid att läsa igenom varje inlägg noga så förbise detta inlägg om det inte är aktuellt.

Jag gjorde ett skåp rätt nyligen och köpte det då från elnu.se. Ett Eaton Eldon skåp av storlek 600x600x210 för 1400:- inkl moms (har jag för mig) Såg att han även säljer Rittal så du kanske kan kolla på den sidan?
Han säljer också till privatpersoner.

Såg också att ni pratat en del om plintar och jag har en del WAGO-plintar över om det är aktuellt som jag kan sälja till "nästan" inköpspris. Dock fakturerar jag helst. Sök på respektive artikelnummer här för datablad. Detta är vad jag kan undvara:

Kod: Markera allt

Serie		 Artikelnr	Antal		Pris (inkl moms)		Typ

TOPJOB'S 	2002-1981	ca 15		15:- st		         1-1 (plint med bilsäkring)
TOPJOB'S	 2001-1301	ca 50		4,5:- st		        1-2 (en till två kablar)
TOPJOB'S	 2001-1201	ca 25		4:- st			       1-1 (vanlig 1-1 plint)
		      2001-402	 ca 10      1,5:- st              jumper, plint till plint

Priserna avrundade uppåt till närmsta 50-öring...
Ändplattor och ändstopp har jag tillräckligt men orkar inte speca dom. Priset är typ som plintarna men behöver du verkligen pris så får jag ta fram det.
För övrigt så kan jag (om jag hittar...) skicka med några meter svart najgarn som vi har när vi gör kablage i flygplanen på jobbet, typ så här. Om du vill/tänker använda det såklart..

Har säkert missat något men fråga så ska jag svara så snart jag kan.
Senast redigerad av Magnus_K 21 februari 2014, 10:30:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Många bra tips här, tack till er båda! Jag tror att jag börjar med att kolla upp elnu.se, det såg lovande ut!

Vad gäller plintar så har jag redan köpt ett gäng Weidmüller. Däremot verkar ju najgarnet kul, jag visste inte att det användes längre. :) Jag ska läsa igenom forumtråden som du länkade till (vilket fantastiskt namn - "International Guild of Knot Tyers Forum" :D) och återkommer om jag tror att det är nåt för mig.
Skriv svar