Var blev lågbudgetmärket Mark av?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Var blev lågbudgetmärket Mark av?

Inlägg av MiaM »

soundbrigade skrev:Minns någon Ahrngrens? Det var en firma med säte i Ronneby som i början av 90-talet (ev slutet 80-talet) sålde datordelar och elektronik?
De finns tydligen kvar!
hemsidan (norsk)

Wikipedia länkar till NRK som säger att de ligger på topp-10 sämsta hemsidor :mrgreen: :mrgreen:

Jag hade deras tryckta katalog för ett par årgångar i början på 90-talet. Jag minns att det fanns en hel del knasigheter. En höjdare var att de sålde experimentkort både med längsgående ledningsrader och dels med lödöar (för virning). Det lustiga var beskrivningarna, den ena sorten var visst särdeles bra för reglerteknik och den andra för mätteknik eller nåt sånt. :wink:

De försökte också lura på folk en svindyr komradio som såg ut som en mobiltelefon, genom att halvt antyda att det är nog som en mobiltelefon, fast inte riktigt. Fult...
soundbrigade skrev:HÄR är det: http://kartor.eniro.se/m/nbCTL
Åh, jag tänkte inte på att det är i Stockholm, orten där man sätter gatunamn på en femmeters fördjupning i gatan :doh: :wink:
Senast redigerad av MadModder 22 januari 2013, 20:25:49, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Fixade NRK-länken
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Aaah crap... på NRKs plats 7 var det en sida de inte tyckte att "fersken" var en särskilt bra bakgrundfärg på en hemsida. :oops: Jag ska nog ta och ändra till någon annan färg på min då. :p

Har en gammal gråbeige monoradio/kassettdäck av märket DIXI. Är väl från 80 nånting. Har inte heller sett det märket på många år.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Flyttade mitt inlägg till den här tråden istället:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 62#p913162
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

BEEP skrev:Hade dom inte en World Import butik i Sundsvall också?
På Storgatan.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Ah.. Dixi, Mark, Goldstar.. Alla fina kvalitétsmärken från 80/90-talet!! 8)

Minns att jag köpte en billig "bergsprängare" modell större med dubbelkassett o.s.v.. via postorder på tidigt 90-tal, av något totalt okänt märke.
Ganska snart började ljudet glappa i en av de löstagbara högtalarna. Skruvade upp den så klart, och såg att de hade missat att löda fast kablarna. :tumner:
Slutade rätt snart med att jag skruvade sönder resten av apparaten också.

Och på tal om att skruva.. Fick i samma veva en liten 5" s/v TV-apparat med inbyggd radio av morsan att ha på mitt rum. När jag packade upp den så ramlade höljet isär, de hade glömt att skruva ihop den på fabriken!
Väl tillbaka i butiken så visade det sig att vi i alla fall inte var de enda kunder som gått hem med en liten TV i byggsats... :badgrin:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

YD1150 skrev:World Import vart väl teknikmagasinet?
Enligt en kompis som jobbade på teknikmagasinet förut så startades teknikmagasinet av en person som fick sparken från world import, han startade då en "likadan" (samma affärside) butik på samma gata som world import och höll genomgående lägre priser på allt, efter några år hade han lyckats driva WI till nedläggning (konkurs) och köpte upp resterna, det är därför teknikmagasinet har, eller iaf hade, två butiker så nära varann på klarabergsgatan.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@Glenn, Intressant historia! ;)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

DIXI var garanterat ett "påhittat" märke som en importör beställde på prylar från alla möjliga håll. Composant tror jag importören hette.

DIXI är lite lurigt för om det är en större TV, säg minst 20", så är den nästan helt säkert tillverkad av "kamraterna" i f.d. Östtyskland (DDR). De var riktigt bra kvalitetsmässigt. Är det någon mindre TV eller något annat än en TV så är det garanterat något billigt skräp från sydöstra Asien.

Just ja, apropå billighetsmärken från förr och Östtyskland. Omkring -90 +/- ett par år så sålde Goldstar en stereoanläggning med lösa enheter och som vad jag minns lät riktigt bra, och till den bundlades ett par östtyska högtalare märkta RFT som vägde bly men tyvärr ändå (som alltid i paketanläggningar) var den ljudmässiga flaskhalsen. De lät dock ovanligt bra för att vara pakethögtalare.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Du är ett mänskligt retro-upplsagsverk MiaM, man kan inte låta bli att fundera över din bakgrund och levebröd :-)

Förresten så fanns/finns ett dylikt märke kallat Schneider (bl.a. billiga TV-apparater) och i Malmö huserar fortfarande ett föetag Schneider Electric även om jag misstänker att koppling saknas. Kan detta ha något med alltihop att göra tro?

EDIT: Korrat felstavat namn.
Senast redigerad av hanzibal 26 januari 2013, 11:13:29, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ibland funderar jag själv över min bakgrund :mrgreen:

Schneider är en intressant fråga. Jag hade inte tänkt på det tidigare, men kollade lite på tyska wikipedia (det är trots allt ett tyskklingande namn).

Det verkar vara två separata företag som bara råkar heta lika.
http://de.wikipedia.org/wiki/Schneider_Electric
Bild

http://de.wikipedia.org/wiki/Schneider_(Unternehmen)
Bild
Loggorna (C) respektive företag

Jag tror inte hemelektronikmärktet Schneider hade så jättemycket med de andra budgetmärkena att göra, mer än att de säkert ibland handlade från samma fabriker.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Intressant! Mera slikt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Som jag minns brukade GoldStars VHS-spelare innehålla elektronik från Philips. På andra hållet innehöll även Bang Olufsens TV-apparater elektronik från Philips under 90-talet.

Japanerna verkade också ha ett bra samarbete då många dyrare Pioneer-apparater innehöll integrerade kretsar märkta Sony.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Philips är och var ju en stor halvledartillverkare, de ville såklart att TV-konkurrenterna hellre skulle använda deras än en halvledarkonkurrents kretsar.

B&O köpte för övrigt sina videospelare som OEM, dels icke-VHS-spelare från Philips och dels VHS-spelare från Hitachi. Beocord VHS 90 är till exempel en snikmodell av Hitachi VT-88. Skillnaden är att B&O-modellen kan inte visa "time remain" och har inte RCA-kontakter för video in/ut. Båda har scart för bild+ljud in+ut och rca för ljud in+ut, Hitachin har även rca-kontakter för bild in+ut varav in-kontakten är ett brytjack så man kan spela in bild från inbyggda tunern och ljud från extern källa. Det här är ett arv från den tiden det inte fanns stereo-TV men enstaka program sändes "simultant" med bild + monoljud från TV-sändarna och ljud i stereo på FM-radiosändarna, och med den här funktionen kunde man spela in de programmen med bild + stereoljud. :)

Vad gäller japanska samarbeten så har nån på hifi-forumet faktiskt.se gjort årets fynd eller nåt, en Pioneer SM-Q300B rörbaserad stereoreciever. Om man scrollar ner en bit så ser man att det står Hitachi på rören.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Mark är väl som CoTech, bara en klisterlapp. Tillverkaren finns säkert kvar, men tillverkningen måste ha ändrats sen dess...
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Vad heter "skräpet" idag? Denver, Yakima, Exibel, Dmtech.. Eller varför inte NetOnNet's egna lågbudgetmärken Avant och Andersson? :razz:
(skönt att de iaf verkar har slutat dra Scantic och Centrum i smutsen!)

Släpade för övrigt hem en tidstypisk mellanstor kassettradio av fabrikat Mark från jobbet ganska nyligen. Dammig och smutsig, skrap och glapp i varenda pot och reglage vid provkörning, men i övrigt mint condition då den bara stått ifred på en hylla i 20 år eller så..
Kanske ett framtida samlarobjekt jag räddat? Hör av mig här igen om 15-20 år då jag bär ner den från vinden. :wink:
Skriv svar