Blinkenlights - Litet AVR-projekt med storhetsvansinne

Berätta om dina pågående projekt.
zealotry

Re: Blinkenlights - Litet AVR-projekt med storhetsvansinne

Inlägg av zealotry »

Finns ingen nytta i att glo på melodifestivalen heller men många gillar det ändå... lite pussel o klurigheter i vardagen är väl bara skoj!
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ja, jo inte för det. Saker kan vara "bara kul" och det räcker långt!
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

@ensten: Jag citerar mig själv:
JohnA skrev: Sedan kan man ju som vissa ifrågasätta vad alltihop ska vara bra för...
Tja, vad är det för nytta med smartphones, skateboards, chips, läsk, smycken, kanelbullar, vattenskidor och kondomer? :wink: :lol:
Jag tycker det räcker som svar, om frågandet var menat som ett sätt att tycka att något känns onödigt. Matar jag troll nu? Nä, visst kan man få undra vad just BL4.EU-projektet ska vara bra för. Hur det är tänkt att fungera rent praktiskt med blinkfyrar, morsekod och webbsajter är ju redan förklarat, men det svarar ju egentligen inte på frågan om varför.

Mest handlar det för min del om att jag tycker det är spännande att se om en ganska liten och enkel sak som denna faktiskt kan bli något stort. Dessutom vore det en skön ego-boost att en gång i sitt liv inte bara kläcka en idé innan någon annan förverkligar samma sak, utan också ta chansen att göra det! Någon annan kommer säkert på samma idé och kanske någon redan gjort det. Men om varken jag eller någon annan försöker få fart på idén är det ju surt att bara gå och undra om det kunde blivit något... Vår knasiga värld har förverkligat dummare idéer än BL4.EU, och det i stor skala.

Eller lite kortare uttryckt: Jag är nyfiken och tycker idén är kul. Den har potential. :)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Inget troll! Men fair enough, det räcker som skäl, ibland är vägen målet.
Lycka till
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Tjopp! Helt insnöad på konceptet är jag, men då främst på det tekniska. Hur fantastisk en teknikpryl än är måste den ju komma utanför labbet för att bli något och här behöver jag hjälp och tips. Sedan jag skrev om BL4.EU här förra gången har projektet fått en egen sida på Facebook men hur jag ska få den att sprida sig lavinartat begriper jag mig inte på. Kanske nye Påven kan ge mig tips om någon bra bön...

Programvaran har finslipats i flera steg och nu börjar jag bli riktigt nöjd. Sedan insikten om att watchdogtimern kan användas för interrupt/wakeup fick jag ner AVR:ens genomsnittliga strömförbrukning till obetydliga 20uA och det är ju viktigt för batterilivslängden. Programvaran fungerar nu också på den pyttelilla och billiga ATtiny13.

Den fysiska spridningen av själva blinkfyrarna har också just rullat igång. En åkte med posten till Flen där den ska sitta centralt i stan hos en musiker som vill synas på ett annorlunda sätt. Hans personliga webbsida länkar till en Musiccloudsida där han har lagt upp sina demolåtar.
En annan blinkfyr sitter hos en 3D-modellerare i ett höghus i Mörby med god utsikt mot Stockholms nordligare delar. Roligast är ändå blinkfyren som inom kort ska sättas upp hos Institutionen för informationsteknologi vid Uppsala universitet och troligen där få en egen projektsida! Ytterligare en blinkis åker till Sundsvall. Men sedan då?

Jag kan förstås placera ut blinkfyrar själv som enbart gör reklam för konceptet och därmed lockar de nyfikna som lyckas läsa meddelandet att själva hjälpa till genom att få en gratis blinkfyr och webbsida. Fast det är ju roligare om de flesta blinkfyrar pekar på något specifikt hos en massa olika personer.

Biltema sålde ut ficklampor och jag köpte tre kartonger LED-lampor av klassisk stavmodell för 30 kronor. Alltså 30 kronor för 30 ficklampor! Två alkaliska R20/D-batterier i en sådan borde räcka några år åtminstone! :) Att bygga om till blinkfyr tar fem minuter. För programmeringen och testningen av ytmonterade ATtiny13 har jag en liten testklämma, -hur smidigt som helst. Snart är det dags att köpa ett 50-tal chips från Kina till ett pris av 5-8 kronor styck.

Det blir troligen snart också en specialvariant av blinkfyrarna att introducera i geocacharnas spännande värld. Till detta fixar jag en webbsida, en slags "hall of fame" där jag listar de som lyckats knäcka koden.

Nu skulle det vara mums att få tag på någon som vill göra en mobil-app som kan läsa morsekoden via kameran och automatisk öppna webbläsaren.

Någon på detta forum som tycker hela konceptet är kul? Någon som vill hjälpa till rent av?
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Här är Facebooksidan där jag bl.a. rapporterar/bloggar om vad som händer i projektet:
http://www.facebook.com/pages/BL4EU/470373856354963
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Har fått rätt bra ordning på hårdvaran nu och blinkfyrarna har sakta börjat komma ut i verkliga livet, än så länge bara i enstaka exemplar. Det vore enkelt för mig att placera ut ett större antal fyrar men det blir ganska tråkigt i längden och kanske t.o.m. kontraproduktivt att bara göra reklam för själva konceptet. Jag tror projektet vinner på att så många blinkfyrar som möjligt pekar ut olika personliga webbsidor för privatpersoner, organisationer, obskyra punkband, restauranger, klubbar, föreningar o.s.v.

Jag söker nu folk som har något på nätet som är värt att göra reklam för på detta lite udda sätt. Hittills har jag ett par musiker, en designer och en högskola som "kunder" men det behövs fler.
Den personliga webbsidan kommer alltid vara gratis och så här i början bjuder jag också på blinkfyrar så länge jag tycker mig ha råd med det. Maila till blinkmaster "at" bl4.eu om du vill vara med i projektet och få en personlig webbsida och blinkfyrar som pekar ut den och tipsa gärna andra som kan vara intresserade!
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Jag uppdaterar, även om intresset tycks vara svalt här:

Om någon forummedlem bor i Uppsala kan han (hon?) ge sig in till centrum och se om någon av de små LED Throwie-blinkisar som sattes ut där i fredags fortfarande finns kvar. :) Fler är på gång, de flesta kommer troligen hamna i Stockholm under sommaren. Drifttiden tycks vara uppemot tre månader på ett CR2032 från IKEA.

Priset per enhet är nu nere i ca tio kronor, inklusive allt, d.v.s. AVR-chip, lysdiod, knappcellsbatteri och fasthållande magnet. Troligen går det att pressa ner till ca åtta kr styck. Det jag söker nu är riktigt små ziplockpåsar, ca 30-40mm i fyrkant att ha som väderskydd.

Facebooksidan där de flesta nyheterna hamnar:
http://www.facebook.com/pages/BL4EU/470373856354963
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Tja, då projektet inte verkar intressera så många EF-användare är det knappast någon mening att jag tjatar med fler uppdateringar här. Någon tipsade mig om att Flashback kunde vara ett bra sätt att nå ut, vilket kändes som en bra idé, men det resulterade i en nästan omedelbar avstängning för att mina inlägg klassades som reklam... :doh:

Så, någon som har tips om var/hur jag kan lansera min idé via Internet för en intresserad målgrupp?
(om inte annat så för att slippa se denna tråd poppa upp då och då :mrgreen: )
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du får väll hitta nån reklambyrå som kan bygga upp en hype runt det hela, få igång en likestorm på något socialt media..
Köpa några bloggande fjortisars gillande är väll hur man får ut produkter nuförtiden?

Frågan är väll inte vem som är den intresserade målgruppen, frågan är väll, vem vill du nå? Eller vill du bara hitta någon, vem som helst som kan visa ett intresse? Utan att du själv har en klar bild av vad det är du försöker sälja är det svårt för någon att köpa det. Men du kan ju ha tur och hitta någon som ser ett användningsområde..
johano

Inlägg av johano »

Exakt, målbilden är inte helt tydlig här. Är avsikten att sprida ut så många morsekodsblinkande leddar som möjligt så är det nog bara du själv som är tillräckligt entusiastisk inför projektet.

Om målet istället är att sprida webbadresser till sajter finns det massvis med effektivare sätt som inte kräver mer än läskunnighet av mottagaren.

/johan
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Det är ett skojjigt projekt John. Jag skulle kunna tänka mig att sätta upp en blinkande lampa någonstans bara för att det är så billigt.

Men realistisk, jag tror aldrig någon kommer hitta min blinkande lampa, än mindre tolka vad det är och söka upp länken. Det är helt enkelt för smalt :(

Tyvärr, det verkar vara en utmärkt idé för att sprida URL:er på lite avstånd! Om alla telefoner hade appen från fabrik så skulle vi nog ha ett sammelsurium av blinkande i storstäderna.

Edit: Ring FRA och fråga om dom vill använda det i sin marknadsföring, dom brukar ju ha koder man ska knäcka för att kunna söka jobb där.
Senast redigerad av pbgp 19 juni 2013, 10:55:32, redigerad totalt 1 gång.
johano

Inlägg av johano »

Jag kan hålla med om att den tekniska aspekten är lite rolig och utmanande i sin simplistiska strävan, men som du säger så är området på tok för smalt för att attrahera någon utanför den innersta "kärnan".

> Om alla telefoner hade appen från fabrik så skulle vi nog ha ett sammelsurium av blinkande i storstäderna.

Men då är vi ju tillbaka till att det hela reducerats till en form av blinkande QR-koder som egentligen inte tillför någon funktion som dessa inte redan har.

Så återigen blir frågan vad syftet med det hela är? Jag tolkar det som att det primära är att sprida ut så många blinkfyrar som möjligt och inte det egentliga budskapet som de blinkas fram - ungefär som någon slags "konstinstallation".

/Johan
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Fördelen över QR-koder är att du kan läsa av en blinkfyr på avstånd.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En nackdel är kanske att de människor som kan morse vanligen inte är så datorintresserade ?

..Jag kanske är fördomsfull men det är nog få under 40 som kan det, möjligen radioamatörer då.
Skriv svar