Nyförvärvet: Aciera F3 (fräs)
Re: Nyförvärvet: Aciera F3 (fräs)
Jag förstår inte problematiken.
Är det inte bara att slå en invändig gänga i svarven, med ett hemslipat HSS-skär?
Är det inte bara att slå en invändig gänga i svarven, med ett hemslipat HSS-skär?
Gör som säter skriver, ganska enkelt. Har själv gjort ett par muttrar till min egen Infraetirea fräs (rumänsk deckelkopia). Kan med lite tur fixa en bild av min enkla stålhållare och HSS skär i slutet av veckan.
F3 är för övrigt trevliga maskiner, fick du med några tillbehör? Finns massor av godis, fasta bord, stickapparater, delningsapparater mm. Dyra men bra.....
/thomas
F3 är för övrigt trevliga maskiner, fick du med några tillbehör? Finns massor av godis, fasta bord, stickapparater, delningsapparater mm. Dyra men bra.....
/thomas
Och just det, misstänker att hylsan heter W20 (schaublin/deckel?) och gängan S20x2!
/thomas
/thomas
Halle, vi har konstaterat tidigare i tråden att hylsan heter W20 och gängan 19.7x1.666~
Men kan väl säga att slå en sån innergänga vida överstiger min kunskap så därför jag fick lite draghjälp av DW här
som bemödade sig o kika på om han kunde få till det. =)
Men kan väl säga att slå en sån innergänga vida överstiger min kunskap så därför jag fick lite draghjälp av DW här
som bemödade sig o kika på om han kunde få till det. =)
- DW
- Kontakt:
-märklig vad folk är ointresserade av vad som HAR skrivits i tråden innan.
Finns det inget forum för monologer under övrigt
Finns det inget forum för monologer under övrigt

Ursäkta mig så väldigt mycket då. Men den enda hänvisningen till W20 jag har hittat är i ett namn på ett pdf dokument och det kanske för alla inte framgår direkt att det är namnet på hylstypen. Kan vara bra att veta om man skall komplettera med fler hylsor till sin maskin.
Vad gäller gängan får jag nog skylla mig själv, har alltid trott att gängan är densamma på Schaublin och Deckel hylsor (Verkar som Acieran använder Schaublin hylsor med buttress gänga och Deckel S20x2). Strunt samma, slå invändig gänga är inget jättesvårt om man har en svarv (som kan göra rätt stigning).
DW: Skall söka efter monologforumet.
Vad gäller gängan får jag nog skylla mig själv, har alltid trott att gängan är densamma på Schaublin och Deckel hylsor (Verkar som Acieran använder Schaublin hylsor med buttress gänga och Deckel S20x2). Strunt samma, slå invändig gänga är inget jättesvårt om man har en svarv (som kan göra rätt stigning).
DW: Skall söka efter monologforumet.

Hmm, Schaublin W20 e jue just den hylsan som har 19.7x1.666 gängan. Det finns en amerikansk W20 med som har ngt andra vinklar med. Dock så e dom väldigt nära varandra i toleranserna så antar de kan misstas lätt för varandra.
Fick infon om gängan av Schaublin själv, efter en del mailande och gnällande. (o gnälla på dom att de är elaka funkar bra) ;D
Fick infon om gängan av Schaublin själv, efter en del mailande och gnällande. (o gnälla på dom att de är elaka funkar bra) ;D
- DW
- Kontakt:
halle: -du får ursäkta mitt burdusa sätt, såg dessutom inte att du var ny på EF.
Ber om ursäkt och hälsar dej välkommen istället
Vi stryker det gamla.
säter:
Är du bra på att räkna på gängor?
Jag har provkört några vändor och funderar på gängan som är delning på 1.667 med 45´på en sida och 5´på den andra.
Tittar man på den rent praktiskt så anser jag detta inte går att få den 2mm djup. Om jag tolkade ritningen rätt
så är det satt att gängabotten skall vara 18.00mm
Ber om ursäkt och hälsar dej välkommen istället

säter:
Är du bra på att räkna på gängor?
Jag har provkört några vändor och funderar på gängan som är delning på 1.667 med 45´på en sida och 5´på den andra.
Tittar man på den rent praktiskt så anser jag detta inte går att få den 2mm djup. Om jag tolkade ritningen rätt
så är det satt att gängabotten skall vara 18.00mm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Teoretiska inmatningsdjup vågar jag aldrig lita på.
Man får nog tolka med befintlig spännhylsa.
Om det visar sig att utbudet med tillbehör är större till Deckel S20x2,
kanske det är lika bra att göra nya dragstänger till båda spindlarna?
S20x2, är det samma gänga som M20x2?
Man får nog tolka med befintlig spännhylsa.
Om det visar sig att utbudet med tillbehör är större till Deckel S20x2,
kanske det är lika bra att göra nya dragstänger till båda spindlarna?
S20x2, är det samma gänga som M20x2?
- DW
- Kontakt:
-ja, du har nog rätt. Tyckte det blev konstigt när jag ökade djupet. Enda som ändrades var att stången
blev mindre o gängan vart lika ändå. Jag kan ju ha slipat lite fel men kollade mot gradskiva.
Vad kan varit vitsen med denna gänga. Är det tänkt att spån o skit skall ramla ur den
Man bör väl göra som vanligt, -som du säger kolla mot en mastergrunka.
neoTech säger att han hatar manuella svarvar men man kommer inte undan gängstålet hur man än gör...
Om man inte lämnar bort det vill säga
blev mindre o gängan vart lika ändå. Jag kan ju ha slipat lite fel men kollade mot gradskiva.
Vad kan varit vitsen med denna gänga. Är det tänkt att spån o skit skall ramla ur den

Man bör väl göra som vanligt, -som du säger kolla mot en mastergrunka.
neoTech säger att han hatar manuella svarvar men man kommer inte undan gängstålet hur man än gör...
Om man inte lämnar bort det vill säga

Såvida han inte bygger om till M20x2, och gängar med gängtapp.
Hmm ja kan man få tag på Deckel S20x2 hylsor enklare än W20 hylsorna så e jue det en rimlig konvertering.
snubblat över några stycket som gjort om dom till R8a.. men det verkar vara rätt mkt knöl me det..
Och som DW säger.. måste jue lära mig o slå gängor förr eller senare antar jag.. *inte de bästa övnings exemplet detta bara* ;D
edit:
Snabb google-fu, Deckel S20x2 är 122mm långa hylsor, medans W20 är 70mm långa. kilspåret sitter fel med så konan på hylsan kommer aldrig emot kontaktytan.
snubblat över några stycket som gjort om dom till R8a.. men det verkar vara rätt mkt knöl me det..
Och som DW säger.. måste jue lära mig o slå gängor förr eller senare antar jag.. *inte de bästa övnings exemplet detta bara* ;D
edit:
Snabb google-fu, Deckel S20x2 är 122mm långa hylsor, medans W20 är 70mm långa. kilspåret sitter fel med så konan på hylsan kommer aldrig emot kontaktytan.
Kör vidare på W20-spåret. Eftersom hylsorna även används i Schaublin svarvar så bör det inte vara något problem få tag i hylsor vare sig nytt eller begagnat bara man har lite framförhållning så man inte behöver dom samma dag
. Göra gängan är ju ett engångsbesvär

"abbemat" har ju färdiggängade rör liggande, med buttress-gänga.
Med hjälp av detta kan väl inte resten vara så svårt att få till.
Med hjälp av detta kan väl inte resten vara så svårt att få till.