Vill lära mig styra sensorer och elmotorer via datorer i C
Re: Vill lära mig styra sensorer och elmotorer via datorer i
Förlåt men hur kan du veta att den Arduino du köpt från Kina (med 4 dagars leveranstid...) är bra när du inte ens vet att Arduino och PIC är två olika saker?
En kompis tipsade mig om länken då han använder samma.
Det är därför jag köpte just den.
Det är därför jag köpte just den.
En sån galen tråd!
Tänk om vi slutade att säga PIC, AVR eller nåt annat och istället sade Microkontrollers när man menar det, så hade förvirringen kanske inte varit så total.
När man väl bestämt sig för att man ska arbeta med microcontrollers, då kan det vara dags att välja "märke".
Och varför föreslå att någon ska köpa ett PIC-kit när man just köpt en Arduino? Skapar inte det ännu mer förvirring?
Jämför med bilar:
AVR = VOLVO
PIC = SAAB
Jag skulle vilja börja köra SAAB - är det nån som har tips på vad jag ska köpa? Är VOLVO en bra SAAB att börja med om man inte kan köra?
Nej , köp inte VOLVO , jag har hört att de kan gå i 180 km/h du kommer att kvadda den direkt - köp SAAB istället, den har en växel så det går att köra sakta.
-Du har fel, jag har VOLVO och det finns växelspak i den också.
-Nej, inte dom med automatlåda.
-OK, så SAAB är bättre än VOLVO då, för den har inte automatlåda?
OK, nu har jag bestämt mig. Eftersom jag vill ha en riktigt snabb och bra SAAB så köper jag en VOLVO. Men jag tänkte utrusta den med SAAB-hjul.
Nu har jag köpt en SAAB och ska börja köra, hur ska jag göra?
-Köp en VOLVO!
Tänk om vi slutade att säga PIC, AVR eller nåt annat och istället sade Microkontrollers när man menar det, så hade förvirringen kanske inte varit så total.
När man väl bestämt sig för att man ska arbeta med microcontrollers, då kan det vara dags att välja "märke".
Och varför föreslå att någon ska köpa ett PIC-kit när man just köpt en Arduino? Skapar inte det ännu mer förvirring?
Jämför med bilar:
AVR = VOLVO
PIC = SAAB
Jag skulle vilja börja köra SAAB - är det nån som har tips på vad jag ska köpa? Är VOLVO en bra SAAB att börja med om man inte kan köra?
Nej , köp inte VOLVO , jag har hört att de kan gå i 180 km/h du kommer att kvadda den direkt - köp SAAB istället, den har en växel så det går att köra sakta.
-Du har fel, jag har VOLVO och det finns växelspak i den också.
-Nej, inte dom med automatlåda.
-OK, så SAAB är bättre än VOLVO då, för den har inte automatlåda?
OK, nu har jag bestämt mig. Eftersom jag vill ha en riktigt snabb och bra SAAB så köper jag en VOLVO. Men jag tänkte utrusta den med SAAB-hjul.

Nu har jag köpt en SAAB och ska börja köra, hur ska jag göra?
-Köp en VOLVO!
Bara så att ingen missar det: En Arduino byggs av Volvodelar.
jesse skrev:Och varför föreslå att någon ska köpa ett PIC-kit när man just köpt en Arduino? Skapar inte det ännu mer förvirring?
Så... ja... hmm...Al_Bundy skrev:PIC har jag bestämt mig för och jag ska använda mig av ardruino + C
SAAB har jag bestämt mig för och jag ska använda mig av VOLVO + C 

Det verkar som att det är fel att vara nybörjare.
Inte accepterat iallafall.

Inte accepterat iallafall.
> att det är fel att vara nybörjare...
Nejdå! Men det är ett problem att vara nybörjare och inte lyssna...
Du har ju konsekvent vägrat att lyssna på vad som sägs och skrivs.
Du har inte visat att du fattar, fast det har påpekats flera gånger, att du inte
ska blanda ihop AVR och PIC, och inte hålla på med båda samtidigt som nybörjare.
Du skriver att du *har* skaffat en Arduino, och i och med det så har du redan
valt vilket plattform du vill jobba med. Håll dig till den !
Nejdå! Men det är ett problem att vara nybörjare och inte lyssna...

Du har ju konsekvent vägrat att lyssna på vad som sägs och skrivs.
Du har inte visat att du fattar, fast det har påpekats flera gånger, att du inte
ska blanda ihop AVR och PIC, och inte hålla på med båda samtidigt som nybörjare.
Du skriver att du *har* skaffat en Arduino, och i och med det så har du redan
valt vilket plattform du vill jobba med. Håll dig till den !
Så här trodde jag:
* Ardruino har inget med PIC att göra. Endast C++ eller C.
* PIC programerar man endast IC-kretsar
* AVR existerade inte.
Men jag tänker fortfarande hålla på med ardruino till mitt projekt. Det är bara för att jag är osäker om man verkligen kan lära sig bygga ett kort på 3 år. Jag är medveten om att det tar mycket lång tid att bli erfaren. Därför kommer jag köra med ardruino
Jag har även tillgång att läsa elektronikkurser på universitetet, men jag vet inte vilken kurs jag ska börja med.
MEN....finns det redan styrkort på marknaden som man kan köpa. Då anser jag att det är "onödigt" att lära mig bygga om hjulet på hytt. Då talar jag inte om leksaker så som Ardruino.
* Ardruino har inget med PIC att göra. Endast C++ eller C.
* PIC programerar man endast IC-kretsar
* AVR existerade inte.
Men jag tänker fortfarande hålla på med ardruino till mitt projekt. Det är bara för att jag är osäker om man verkligen kan lära sig bygga ett kort på 3 år. Jag är medveten om att det tar mycket lång tid att bli erfaren. Därför kommer jag köra med ardruino

Jag har även tillgång att läsa elektronikkurser på universitetet, men jag vet inte vilken kurs jag ska börja med.
MEN....finns det redan styrkort på marknaden som man kan köpa. Då anser jag att det är "onödigt" att lära mig bygga om hjulet på hytt. Då talar jag inte om leksaker så som Ardruino.
Undra vem som är troll här egentligen?
Hej!
Det är lite rörigt i din tråd och jag ser att du gör lite trevande försök att komma igång med mikroprocessorer. Om man skall konstruera ett eget kretskort med en mikroprocessor är det en hel del att tänka på. Jag har konstruerat och byggt en hel del applikationer genom åren så för mig är det lätt. Har man inte pysslat med elektronikutveckling tidigare och har goda kunskaper i grundläggande ellära så är det svårt. Det är därför som Arduino har blivit så populär på kort tid. Det är lätt att komma igång samtidigt som det finns en skaplig programutvecklingsplattform. Sist men inte minst går det att ladda ned programmen via USB-porten.
Om du tittar närmare på mikroprocessorn som sitter på ett Arduinokort så skall du upptäcka att det är en AVR-processor på kortet. Har du redan köpte ett sådant kort så har du med andra ord redan valt plattform. Jag själv föredrar AVR framför PIC men det beror mest på att jag en gång i tiden började med den plattformen och det har inte funnits någon anledning att byta till PIC.
Vill du fördjupa dig lite mera i ATMEL:s AVR-processorer så kan du gå vidare med en fristående lösning när du har kommit en bit på väg med Arduino-plattformen. Det finns många exempel på nätet med scheman och byggbeskrivningar. Söker du på Google efter AVR-Freaks så hittar du en site med massor av material.
En sak till som kan vara bra bra för dig är att du tittar vilken mikroprocessor som sitter på Aurduinokortet och sedan hämtar du hem databladet från http://www.atmel.com. Där står det mesta du behöver veta om kretsen och hur den fungerar i detalj.
Lycka till!
Det är lite rörigt i din tråd och jag ser att du gör lite trevande försök att komma igång med mikroprocessorer. Om man skall konstruera ett eget kretskort med en mikroprocessor är det en hel del att tänka på. Jag har konstruerat och byggt en hel del applikationer genom åren så för mig är det lätt. Har man inte pysslat med elektronikutveckling tidigare och har goda kunskaper i grundläggande ellära så är det svårt. Det är därför som Arduino har blivit så populär på kort tid. Det är lätt att komma igång samtidigt som det finns en skaplig programutvecklingsplattform. Sist men inte minst går det att ladda ned programmen via USB-porten.
Om du tittar närmare på mikroprocessorn som sitter på ett Arduinokort så skall du upptäcka att det är en AVR-processor på kortet. Har du redan köpte ett sådant kort så har du med andra ord redan valt plattform. Jag själv föredrar AVR framför PIC men det beror mest på att jag en gång i tiden började med den plattformen och det har inte funnits någon anledning att byta till PIC.
Vill du fördjupa dig lite mera i ATMEL:s AVR-processorer så kan du gå vidare med en fristående lösning när du har kommit en bit på väg med Arduino-plattformen. Det finns många exempel på nätet med scheman och byggbeskrivningar. Söker du på Google efter AVR-Freaks så hittar du en site med massor av material.
En sak till som kan vara bra bra för dig är att du tittar vilken mikroprocessor som sitter på Aurduinokortet och sedan hämtar du hem databladet från http://www.atmel.com. Där står det mesta du behöver veta om kretsen och hur den fungerar i detalj.
Lycka till!
> Så här trodde jag:
> * Ardruino har inget med PIC att göra...
Korrekt. Det sitter en AVR på en Arduino.
> ...Endast C++ eller C.
C++ och C är programmeringsspråk och har inte med något speciellt att göra.
Man kan använda C/C++ för att programmera Ardunio, AVR, PIC eller någon annan processor.
> * PIC programerar man endast IC-kretsar
Jag förstår inte vad du menar. Du kanske menar att det inte finns någon som
liknar Arduino men som är byggd med en PIC? Det stämmer nog inte riktigt i så fall.
> * AVR existerade inte.
Jag förstår ändå mindre vad du menar...
Vad tror du sitter på en Arduino? Om inte en AVR?
> * Ardruino har inget med PIC att göra...
Korrekt. Det sitter en AVR på en Arduino.
> ...Endast C++ eller C.
C++ och C är programmeringsspråk och har inte med något speciellt att göra.
Man kan använda C/C++ för att programmera Ardunio, AVR, PIC eller någon annan processor.
> * PIC programerar man endast IC-kretsar
Jag förstår inte vad du menar. Du kanske menar att det inte finns någon som
liknar Arduino men som är byggd med en PIC? Det stämmer nog inte riktigt i så fall.
> * AVR existerade inte.
Jag förstår ändå mindre vad du menar...
Vad tror du sitter på en Arduino? Om inte en AVR?
Jag vet inte hur du kunde misstolka detta.
Jag sa att det är vad jag trodde.
t.ex
Jag trodde inte att AVR existerare.
Men varför just C/C++ och inte C eller C++? Är C/C++ något enskilt språk?
Jag sa att det är vad jag trodde.
t.ex
Jag trodde inte att AVR existerare.
Men varför just C/C++ och inte C eller C++? Är C/C++ något enskilt språk?
Tackar.Neptunus skrev:Hej!
Lycka till!
Jag vet inte skillnaden mellan AVR och PIC. Men jag antar att PIC så programmerar man så man för över HEX-kod till kortet. AVR är jag inte säker, men det kanske är en ny revolutionär modell som är enklare än PIC?
Jag har valt AVR och hoppas på att jag i framtiden kan hitta bättre kort än Ardruino när jag är mer erfaren

En annan fråga. Visst finns det komponenter till microcontrollers så den kan känna tryck, värme också vidare? Eller brukar man bygga sånt själv?