Re: Hur funkar ett ABS-system?
Postat: 28 juni 2012, 11:55:43
På äldre ABS system (obs! utan att veta säkert!) så sjönk bromspedalen en aning vid vare "knarrande", dock så är längden den sjönk kontra den totala slaglängden obefintlig, om den öppnar ventilen i säg 10ms, hur mycket olja hinner rinna ut innan den stänger? jämfört med hur mycket olja som finns som reservoar ner till bromsarna från pedalen? När man sen tar ett nytt bromstag så kommer ju ny olja att tas från bromsvätskebehållaren...bearing skrev:Men hur fungerar egentligen "ventilerna" på en MC?
Om ventilen sitter på slangen som går mellan bromspumpen och bromsoket, då kommer ju bromspumpens kolv sjunka djupare och djupare varje gång som ventilen släpper ut olja, så att bromshandtaget till slut går an mot styret.
Det måste ju vara någon sorts slutet system, som kortvarigt suger ut olja ur slangen, och sedan skjuter den tillbaka. Kanske samma princip som TomasL skrev om, en kolv som flyttas av en stegmotor. Men i så fall kommer ju kolvens rörelse påverkas av hur hårt man trycker på bromsen. Om man trycker väldigt hårt kommer kolven behöva gå utåt hela tiden, antingen ända tills kolven går mot ändläget, eller tills bromsgreppet slår i styret.
EDIT: Hittade ett dokument från BMW. På sida 9 i PDF-filen kommer de tekniska godbitarna.
http://www.bmbikes.co.uk/photos/press%2 ... 0Press.pdf
Men jag förstår ändå inte riktigt hur det funkar.