Diod för automatiskt halvljus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tumba25
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 mars 2012, 19:29:22
Ort: Karleby, Finland.
Kontakt:

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av tumba25 »

Om någon googlar och hittar den här tråden vill han/hon kanske se hur jag gjorde.

Diverse förklaringar och annat löst tjatter under bilden. Dom som tycker att förklaringarna är onödiga eller överdrivna behöver inte läsa dom.
auto-ljus.jpg
  • Utgången på generatorn till laddningslampan är märkt med L på USA-bilar (och Japaner tror jag).
    Vad den är märkt med på andra bilar vet jag inte, men det är sladden mellan generatorn och laddlampan som avses.
  • Om bilen har jordande oljetrycksgivare (med bara en anslutning) kan man använda den istället för GEN (L).
    Om du har en gammal bil med likströmsgenerator måste du använda oljetrycksgivaren eller konvertera till växelströmsgenerator.
  • IGN är en sladd eller anslutning som har ström när tändningen är på, men inte annars.
  • Auto on/off brytaren är inte nödvändig, men kan vara bra om man vill ha motorn igång med bara p-ljus eller helt släckta ljus.
  • Strömställarena för strålkastarna och p-ljuset är där för att visa vilken sida man ska ansluta till.
  • Om du drar sladd direkt från batteriet till reläerna, glöm inte säkringar.
  • Det här är inte ett inlägg i debatten angående varselljus, dimmade eller odimmade halvljus, det var inte vad tråden handlade om. Jag struntar fullkomligt i hur andra vill göra och undanber mig information om vad andra anser vara bäst.
Om det saknas något i förklaringarna så påpeka gärna det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13240
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av MiaM »

Ett tips är att bygga något med ett par transistorer som drar halvljusautomatikreläet, styrt från att tändning är på och laddvarningslampan inte lyser. Lägg gärna på nån hållkrets som håller lamporna tända hela tiden tändningen är på även om motorvarvtalet dippar, annars finns risken att lamporna blinkar till ifall



Jag tycker det är en bra idé med reducerat halvljus. Visst är lamporna billiga och oftast lätta att byta men det är ännu billigare och lättare att slippa behöva byta dem.

Notera förresten hur kurvan som SeniorLemuren länkar till är "riggad" att få det att se ut som om det finns en sweet spot eller vad man nu ska kalla det. I själva verket så ser man att ljusutbytet per watt sjunkit försumbart längst ut till vänster samtidigt som livslängden brakat iväg rejält. Jag lyckas dock inte se vilken av vänstra respektive högra skalan som gäller för de fyra olika kurvorna.

Vad sägs förresten om det här? Reglerna har ändrats så bilar från 2011-02-07 eller nyare får köras utan bakljus dagtid! Idioti på hög nivå, i Sverige är vi vana med att bilar utan något tänt lyse alls = parkerade/stillastående bilar...
tumba25
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 mars 2012, 19:29:22
Ort: Karleby, Finland.
Kontakt:

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av tumba25 »

MiaM skrev:Ett tips är att bygga något med ett par transistorer som drar halvljusautomatikreläet, styrt från att tändning är på och laddvarningslampan inte lyser. Lägg gärna på nån hållkrets som håller lamporna tända hela tiden tändningen är på även om motorvarvtalet dippar, annars finns risken att lamporna blinkar till ifall
Vore säkert trevlig om man visste hur man gör sånt. Kan du länka till någon beskrivning om vad man ska ha för prylar i vilken ordning?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36916
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: Jag tycker det är en bra idé med reducerat halvljus. Visst är lamporna billiga och oftast lätta att byta men det är ännu billigare och lättare att slippa behöva byta dem.
Men det medför ju en mängd andra problem, framförallt att man manuellt måste slå på halvljus när det blir märkt, vilket folk inte gör förräns dom försöker få på helljuset första gången, och sen glömmer man istället att slå av det.. otroligt irriterande.
Vad sägs förresten om det här? Reglerna har ändrats så bilar från 2011-02-07 eller nyare får köras utan bakljus dagtid! Idioti på hög nivå, i Sverige är vi vana med att bilar utan något tänt lyse alls = parkerade/stillastående bilar...
Fullkomligt idiotiskt ja, tydligen en korkad EU-regel som våra korkade politiker säkert var först med att implementera (ju mer korkat desto snabbare brukar vi ju vara), och tydligen igenomlobbad av ännu mer korkade tyskar.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13240
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av MiaM »

Den bil med reducerat halvljus på automatik som jag har lite erfarenhet av så var instrumentpanelbelysningen kopplad över "slå på lyset fullt ut"-läget, så när det började skymma så märkte man att det började bli svårt att se instrumentpanelen och slog då på fullt halvljus.

Dumt nog var parkeringsljus kopplat på samma brytare. Normalt var det inget problem, instrumentpanelbelysningen lös alltid när parkeringsbelysningen lös (om man inte körde "ensidigt parkeringsljus" med blinkersspaken med avstängd tändning...) så om det fortfarande var mörkt när man parkerade så märkte man att parkeringsljuset var påslaget. Om man började köra före gryningen och stannade efter gryning/soluppgång kunde man dock teoretiskt glömma parkeringsljuset på, men det är ett teoretiskt scenario som bara inföll några enstaka gånger :) Det hade gått att sätta en ljusvarnare om det varit ett faktiskt problem.

(Bilen i fråga fanns dessutom i utföranden med större batteri, så när det var dags att byta batteriet så blev det ett 88Ah, varpå det inte gjorde lika mycket om man glömde parkeringsljuset på.... ;) )
Skriv svar