Sida 3 av 5
Re: Paintballtimer
Postat: 10 februari 2012, 19:16:58
av Micke_s
har varit uppe tidigare: schackklocka går väl att använda, bara att sätta tiden på 2 timmar eller liknande innan matchen, räkna baklänges tar inte speciellt lång tid i huvudet..
Re: Paintballtimer
Postat: 10 februari 2012, 20:47:55
av danei
Två vanliga klockor tycker jag var en enkel och snygg lösning. Det är ju enkelt att komplettera den med två lampor. Eller att få till två knappar om man kompletterar med ett relä. En digitalkocka som man mixtrar med kocksignalen på kan gå. Men det kräver lite mer av byggaren.
Re: Paintballtimer
Postat: 10 februari 2012, 22:14:24
av ottoangel
Micke_s skrev:har varit uppe tidigare: schackklocka går väl att använda, bara att sätta tiden på 2 timmar eller liknande innan matchen, räkna baklänges tar inte speciellt lång tid i huvudet..
Tanken är att man enkelt ska kunna se poängen. Det är trots allt lite besvärligt att berätta för alla att de måste räkna ut poängen.
Re: Paintballtimer
Postat: 10 februari 2012, 22:50:19
av danei
Två klockor med bara minutvisare. Du kan ju designa en snygg urtavla.
Re: Paintballtimer
Postat: 11 februari 2012, 08:26:32
av Nerre
ottoangel skrev:Den timern som zeus länkade till pausas om man trycker på en knapp med. Det borde ju innebära att man har kvar tiden/poängen även när den andra timern startar. Då funkar det väl utan analoga klockor?/
Problemet blir, som jag skrev, att råkar du trycka två gånger på den blå knappen så är det röda klockan som tickar igen.
Varje tryck på nån av knapparna kommer att växla vilken klocka som tickar. Det spelar alltså ingen roll om du trycker på röd eller blå knapp. Det viktiga är att du bara trycker EN gång. Och jag tror att just vara säker på att nån bara trycker en gång kan ge lite problem...
Med den lösningen får du heller ingen indikering (mer än på klockornas display) av vilken klocka som tickar. Med min lösning kan du som sagt var koppla lysdioder på varje relä.
Re: Paintballtimer
Postat: 11 februari 2012, 11:24:48
av ottoangel
Problemet blir, som jag skrev, att råkar du trycka två gånger på den blå knappen så är det röda klockan som tickar igen.
Varje tryck på nån av knapparna kommer att växla vilken klocka som tickar. Det spelar alltså ingen roll om du trycker på röd eller blå knapp. Det viktiga är att du bara trycker EN gång. Och jag tror att just vara säker på att nån bara trycker en gång kan ge lite problem...
Med den lösningen får du heller ingen indikering (mer än på klockornas display) av vilken klocka som tickar. Med min lösning kan du som sagt var koppla lysdioder på varje relä.
Ja det är förvisso ett problem. Att det ska vara så krångligt att göra vad som verkar vara en så enkel sak
Även om det är enklare med analoga klockor tror jag att vi vill ha digitala på grund av att det ser seriösare och lite coolare ut
Två snygga knappar som de som sitter på arkadmaskiner känns också viktigt.
Kanske ska man kolla med någon gymnasieskola som håller på med el/elektronik om de kan hjälpa till att göra en. Jag hade hoppats på att man skulle kunna hitta grejer så som klockor, reläer och knappar och det enda man behöver göra är att löda lite samt tillverka en låda och montera allt.
Re: Paintballtimer
Postat: 11 februari 2012, 12:51:03
av Micke_s
Hela lösningen hade gått att byggt med 7segments och 74 ttl logik också.
Re: Paintballtimer
Postat: 11 februari 2012, 13:59:16
av ottoangel
Hur fungerar det då? Går det att göra billigt?
Re: Paintballtimer
Postat: 11 februari 2012, 15:45:37
av Nerre
ottoangel skrev:
Även om det är enklare med analoga klockor tror jag att vi vill ha digitala på grund av att det ser seriösare och lite coolare ut ;-)
Det är ju inte så mycket svårare att göra en digital lösning. Den lösning med självhållande reläer som jag skissade på går att lösa med logik-grindar om man vill. Problemet är att du behöver två klockor som går att styra med en "run-signal" (d.v.s. de tickar på så länge signalen är aktiv och stannar utan att tappa tiden när signalen försvinner).
Det finns säkert en massa scheman på Nätet på "digitala stoppur" som funkar ungefär så, men det är ju en mycket mer komplex lösning att bygga.
Re: Paintballtimer
Postat: 11 februari 2012, 18:12:15
av zeus
Här på elektronikforumet kan det bli hur komplicerat som helst.
Jag skulle testa min variant, så får du väl se till att de bara trycker en gång.
Re: Paintballtimer
Postat: 11 februari 2012, 19:43:34
av ottoangel
Ja det verkar som om det kan bli komplicerat.
Re: Paintballtimer
Postat: 12 februari 2012, 10:21:14
av Nerre
Med tanke på i vilken miljö det skall användas tror jag att problemet med att bara trycka en gång är rätt stort. Vad gör man om man blir osäker på om man tryckt? Den lösningen indikerar ju inte helt vilken klocka som går så det kan ta ett par sekunder att se om man tryckt eller inte.
Då är i såna fall schackklockan ett bättre alternativ, men inte heller där har man väl en särskilt tydlig indikering av vilken klocka som tickar?
Min relälösning går ju att använda med vilken typ av klocka som helst som går att få att gå när den har signal och stanna när den inte har signal. Att köra med två 39-kronors väckarklockor är en bra "fallback-lösning", hittar man vettigare klockor kan man byta. Men det går ju att bygga lösningen med knappar, reläer och lysdioder för indikering redan innan man hittat klockor. Sen kan man i värsta fall byta ut en av lysdioderna mot en optokopplare om det inte går att stoppa in spänning direkt till klockan (som nån skrev kanske man måste "bryta upp" klockledningen på nån befintlig klocka).
Den här kanske kan vara ett alternativ för klocka?
http://freecircuitdiagrams4u.blogspot.c ... watch.html
Det går ju antagligen att lösa ännu enklare om man kan acceptera att bara räkna sekunder (så slipper man krångla med modulo 60).
Jag skulle rekommendera att bygga lösningen med en gemensam klock-oscillator om den ska bygga med 555:a (så riskerar man inte att de två klockorna går olika fort).
Re: Paintballtimer
Postat: 12 februari 2012, 10:30:07
av Nerre
Rotade fram några fler scheman.
PIC-baserad 4-siffrors räknare (koden går säkert att modifiera till modulo 60 om man inte vill räkna hundratals och tusentals sekunder).
http://picprojects.org.uk/projects/counter/counter.htm
Här verkade finnas en ännu enklare variant
http://josepino.com/microcontroller/four_digits_counter
Dessa kräver ju dock att man kan programmera en PIC.
Det går ju också att använda dekad-räknare (räknar 0-9 med fyra bitar ut) och 7-segementsavkodare (avkodar dessa 4-bitars binära tal till en 7-segments siffra).
4026 verkar vara en kombinerad dekad-räknare och 7-segements drivare. En sån per siffra, lämplig display och så en gemensam oscillator byggd kring en 555:a?
Re: Paintballtimer
Postat: 12 februari 2012, 15:22:07
av Marta
Till detta finns bara en enda vettig lösning och som löser samtliga problem. Mikrokontrollerstyrd applikation med specialutvecklat program. Allt annat kostar mer och fungerar sämre. Det här är en enkel applikation om parametrar för poäng o.dyl. är fasta. Annars blir det lite mera mjukvara och någon mer knapp på baksidan för att kunna ställa in värdena.
Hårdvaran som krävs är t.ex. en PIC, alfanumerisk LCD-modul, kristall, knappar, spänningsregulator, batterihållare och lite småkomponenter. Det handlar bara om några hundringaringar.
Re: Paintballtimer
Postat: 12 februari 2012, 16:37:56
av Nerre
Men den lösningen är mycket svårare att bygga om man inte är hemma på elektronik. Och den tar antagligen längre tid också, om man nu inte råkar ha ett färdigt kort ligga med mikrokontroller och display.