Inget av citaten tar upp problem 1 med yttre störningar i matningsspänningen.
Har du sett i litteraturen något om problem 1?
Av vad jag har läst står det inget om att detta skulle vara ett problem. Det du påstår är att störningar som kommer utifrån skulle fortplanta sig på den positiva och negativa matningspänningen men inte jord. Detta har jag själv svårt att inse hur det skulle gå till. Dock är jag fullt medveten om att yttre störningar kan fortplanta sig på de båda matningspänningarna och jord där det inte är ett problem.
Är det verkligen ett problem med att man injicerar störströmmar i jorden?
Problem är kanske fel ord, jag kan tänka mig att man minskar brusgolvet något för vissa kretsar.
Kan man inte lösa detta med ett gediget lågohmigt jordplan?
Jo det skulle vara bästa alternativet, men verkligheten kan se annorlunda ut. I värsta fall kanske vi sitter men en flerkortskonstruktion med flatkabel som strömmatning.
Om det vore ett stort problem med att man injicerar störströmmar i jorden så borde det vara jättesvårt att få enkelmatade kretsar att fungera eftersom avkopplingskondensatorerna i dessa måste vara kopplade till jord!!!
Precis som innan, jag tror inte heller att det är ett stort problem, det hela handlar om jakten på lägre brus. Fast här tänker du nog lite för snabbt. I ett dubbelmatningssystem kan vi ha brus på den positiva matninsspänningen som kopplar mot jord via en kondensator. Då skulle skillnaden mellan positiv och negativ matninsspänning bli större än mellan positiv matningspänning och jord. Med enkelmatning vill vi hellre ha jord och matningspänning perfekt växelströmskopplat då våran krets får flyta i störningarna.
Jag får inte ihop det hela
Inte jag heller, mina argument är bara teoretiska fall. Detta är ett typiskt ämne som man borde grunda på erfarenhet och mätningar. Vad som är bäst uppmäter man enklast på labbbänken för en större konstruktion.