Jag är inte säker om det är en compound eller enkel shuntgen. Kan tänka mig att den har parallellkopplad shuntreglering.
De två jordade anslutningarna är förmodligen spänning ut resp. ena polen från shuntlindningen. De andra är spänning ut resp. den ojordade änden av shuntlindningen. För att hålla spänningen konstant vid olika varvtal och belastning på en shuntreglerad gen. så krävs ett variabelt reostat som kopplas mellan utspänningen och den ojordade änden på shuntlindningen.
På del äldre utrustning bestod detta av ett stort trådlindat variabelt motstånd (typ potentiometer i bautaformat) som dels kunde regleras för hand med en ratt eller kopplas på automatik. Automatiken bestod av en liten elmotor som kände av utspänningen och vred motståndet för att hålla utspänningen korrekt.
Skillnaden mellan en compoundgen. och en shuntreglerad gen. är att en compoundgen. även har en serielindning som samverkar med shuntlindningen och gör den självreglerande när belastningen varierar, men jag är inte säker på att det fungerar så väl när både varvtal och belastning varierar.
Så förmodligen krävs det shuntreglering. Kollade du inte om det fanns någon typ av reglerutrustn. kopplad till gen. när du rev den?
Kondensatorerna är förmodligen störningsskydd.