POS: Såg ju inte fel ut. Har ju hört en del bra om proxxon också.
Anledningen till just dremels 400 digital är att man kan ställa varvtal med knappar, som sen återkopplas i maskinen lokalt. Lät smidigt.
Klas-Kenny: Såklart man stöttar forumisterna! Snabbt går det också, han la paketet på lådan igår vid 17:30, idag 12:30 finns den hos konsum "hemma"!
Edit: Glömde ett par ord..
Värt att köpa denna sats?
- FormerMazda
- FormerMazda
Re: Värt att köpa denna sats?
Fråga till er experter: hur noga är exakt varvtal för en amatör som mig?
Anledningen till frågan är att den dremel jag tittat på är utgången modell och ersatt av en med en ratt bara för inställning. Och där säger manualen att varvet kan vara typ 2krpm över eller under önskat. Ej varierande dock, bara inte säkert vilket som man ställt in liksom.
Anledningen till frågan är att den dremel jag tittat på är utgången modell och ersatt av en med en ratt bara för inställning. Och där säger manualen att varvet kan vara typ 2krpm över eller under önskat. Ej varierande dock, bara inte säkert vilket som man ställt in liksom.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Enklaste lösningen är att mäta upp varvtalen och skriva en enkel tabell.
- FormerMazda
Helt klart en bra idé!
Men rent generellt då, bara för jag är nyfiken, spelar exakt varv stor roll i en fräs av den modell jag bygger?
Men rent generellt då, bara för jag är nyfiken, spelar exakt varv stor roll i en fräs av den modell jag bygger?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Nej det vill jag inte påstå i alla fall, nu är det små effekter i såna där snurror och att hålla konstant varvtal lär bli svårt beroende på verktygets ingrepp. Man lär sig ganska så snart att lyssna sig till vad som kan vara 'rätt'. Har du en tabell så har du ju nåt att utgå ifrån.
Håller med Tecno här, exakt varvtal spelar ingen större roll. Du lär lära dig ganska snabbt vad som är lagom matning för din maskin. Extremt förenklat kan man säga att om det börjar vibrera, mata hårdare.