Sida 3 av 3

Re: Ta ström från två punkter?

Postat: 26 juni 2011, 22:11:33
av Variosboy
På Volvos drivE modeller är det på det viset att det sitter någon form av mätning som känner av batteriets status. Så på dom är det bara att se till att den extra förbrukaren inte är kopplad direkt på batteriet..
Att sätta 2 stycken 75w HID i helljuset är som att ha ett par eller tre vanliga extraljus som många har, så det blir ju samma skillnad där, att nån får blända av tidigare.

För övrigt så skulle jag vilja påpeka att många bländar av för tidigt. Många gör det så fort dom ser en mötande, även om det är flera kilometer bort. Man ska inte göra det fören man tycker att den mötandes ljus är för starkt eller om den mötande slår av.

Re: Ta ström från två punkter?

Postat: 26 juni 2011, 22:18:07
av Mindmapper
Nerre skrev:Det räcker väl med en intrimmad strömshunt? En sån har ju en resistans i milliohm-storlek (med 10 mohm så ger 1 A 10 mV och det är ju inte svårt att mäta).

Vid 100 A ger det ett spänningsfall på 1 V.
Vem vill ha ett spänningsfall på 1V när det är 30 grader kallt och bilen stått ute några dar.

Re: Ta ström från två punkter?

Postat: 27 juni 2011, 01:04:17
av kristoffer
Jag får uppfattningen att biltillverkare oftast inte sätter separat xenonljus på helljuset för att Xenon inte gillar att tändas/släckas på samma sätt som de flesta lysrör. Det lär tära särskilt kraftigt på livslängden att tända varma Xenon-lampor.

De tillverkare som ändå har Xenon på helljuset brukar implementera det med en sköld som far upp och ned och blockerar den del av ljuskäglan som skulle blända.

I det här fallet skulle ju TS behöva tända och släcka lamporna var gång han får möte. Och för att inte slösa på lampornas livslängd, kanske han lär sig att minimera tillfällena varvid han känner sig nödgad att blända av...?

Sen kan ju jag naturligtvis vara helt felinformerad. I så fall ber jag om ursäkt! :)