Sida 3 av 3

Re: Litet programmeringstips för beräkning av kvadrater

Postat: 14 juni 2011, 20:46:16
av monstrum
Man kan ju tänka sig en variant. T.ex. 32-bitars mjukvarumultiplikation som använder 8-bitars LUT:ar.

Re: Litet programmeringstips för beräkning av kvadrater

Postat: 15 juni 2011, 09:18:55
av bearing
monstrum skrev:Ok, då är jag med hur du menar. Det finns alltså ett användningsområde för denna metod. Ifall man har nåt extra ord programminne över, kan avvara ett par klockcykler och saknar en byte ram, då är TS metod att föredra.
Ja, ungefär så. Men det är inte säkert att denna metod tar fler klockcykler i jämförelse. Loopen hanterar färre variabler, vilket borde göra att den blir kortare, på de flesta arkitekturer. En nackdel är att största möjliga invärdet är 128 med 8-bit variabler (eftersom att invärdet dubblas innan loopen), medan den andra metoden klarar alla invärden.

Re: Litet programmeringstips för beräkning av kvadrater

Postat: 15 juni 2011, 22:59:16
av monstrum
Antagligen tar loopen lika många cykler, men det tar något längre tid att sätta upp den med en skift och en subtraktion.