CNC-fräs design och funderingar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho

Re: CNC-fräs design och funderingar

Inlägg av thewho »

Har ritat om lite med dom nya skenorna, tankar och ideér någon?
Det är ett 4" skruvstycke som referens.
Bild
Bild
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ser ut att bli en kompetent maskin det där! Vad har du tänkt dig för spindel?
thewho

Inlägg av thewho »

Jag har inte bestämt mig ännu, men den jag har ritat nu är den från "julafräsen" dvs MK2 kona. Men det enda som är bra med den är att jag har den redan..
Men med andra lager kanske den går att använda? :humm:
Jag har en 1.1kw 2800rpm trefasmotor som kanske kan användas :humm: Jag vill ha ett max spindelvarvtal över 10k iaf.

Jag som alla andra med en cncfräs drömmer ju om en automatisk verktygsväxlare och då är inte MK konor ett alternativ direkt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det börjar se bra ut det där.

Om du ska gjuta delarna till maskinen, hur har du tänkt det med infästningar för linjärskenor och kulskruvslagringar?
Ingjutningsgods i stål, som ska maskinbearbetas eller?
thewho

Inlägg av thewho »

Japp, jag tänkte ha ganska tjocka stålbitar under så att man har något att borra och gänga i.
kristercnc

Inlägg av kristercnc »

Hejsan,
Mk konor går väl utmärkt att använda till ATC. Se http://www.tormach.com/Product_TTS2.html
Eftersom verktygshållarna är raka lämpar de sig för att göra själv. Om man gör hållarna själv så kan man ju ha vilken diameter som helst, och även använda MK2.
thewho

Inlägg av thewho »

Jag har tittat på tormachs lösning, men med mk2 kona blir väl tappen i hållaren så liten/smal att man kanske får problem vid grövre avverkning :humm: Men jag kan helt klart ha fel, det skulle inte vara första gången :lol:
Åsikter?
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

kollar man "Hossmachine.info" så kör han Tormachs toolchanger lösning på både en X2 och en G0704 (Bf20), den första tror jag har Mk2, och den andra vet jag har Mk2/R8.
Jag tänkte köra på hoss's lösning med växlar och en 12mm collet själv.. får väl se om de går av. Men jag tror faktiskt det håller helt ok. Bara man inte snålar på hålltappen
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Intressant! Jag skulle vilja bygga en "lös" spindel på min maskin, dvs. inte utgå från en BF20 eller liknande.
Kan man köpa halvfabrikat, reservdelar etc och själv få ett hus fräst och svarvat? Lager borde inte vara så svårt att få tag på, själva spindelaxeln med mk2/3 kona borde gå att få tag på med dragtapp och allt och sen Tormachs delar....
Eller är jag ute och drömmer nu? :)
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Titta på fräsens projekt här på forumet.. får väl säga han kommit jevligt långt i sitt tokbygge.. även om det var på budgeten 0.-.
Men visst går det uppenbarligen o bygga en spindel från ingenting. =)

Jag köpte bra "standardiserade" lager härifrån: www.vxb.com
Visst det är inte SKF, men de kostar en bråkdel med.
H.O

Inlägg av H.O »

Det går också att lägga ner en hiskelig massa tid och pengar och sitta med absolut ingenting i slutänden. Nu är det ju enklare om man köper axeln och kör ala Tormach än att försöka med "riktiga" hållare, typ BTxx som jag gjorde. Så nära men ändå så långt ifrån.... 8)

On topic, måste säga att jag börjar gilla designen som växer fram här. Hoppas att den materialiseras och inte stannar i datorn. Skulle jag komma med någon synpunkt så är det, fortfarande, att jag tycker "plattan" till Z-axeln kunde vara längre så att "vagnarna" till skenstyrningarna kommer ännu längre ifrån varandra. Och om det nu skall vara någon form av ATC på denna så försök att planera det, noga, från början. Jag har själv gjort misstaget att "hasta" in i bygget med inställningen att "det där ordnar sig sen" bara för att märka att det är de små detaljerna som gör de stora skillnaderna. Låter krystat, jag vet, men så är det.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Men H.O, du kom väl ändå jevligt långt me ditt spindelbygge vill jag minnas?

Tormachs lösning är jue ändå lite "sketchy" enligt vissa, även om det visat sig fungera för väldigt många på cnczone då.. =)

Men typ köpa en "Straight shank MK2" på ebay med M10 dragstång borde jue inte vara superdyrt tycker man.
thewho

Inlägg av thewho »

Tack för påminnelsen H.O :tumupp:
jag har läst din spindeltråd många gånger på cnczone :D
Jag skulle vilja påstå att den troligtvis kommer att bli av, för skenor har jag redan köpt. Och om jag använder mk2 spindeln och 1.1kw motorn så behövs bara epoxy, kulskruvar och drivelektronik.
Jag ändrade designen på Z för enkelhetens skull, dvs skenorna på framsidan. Men se hela Z axeln som "work in progress" :vissla:

En lite fråga: När behöver man gå upp en storlek på kulskruvarna? När teoretisk maxbelastning börjar närma sig? Tidigare än det?
Jag har ritat med 1605 skruvarna i åtanke, men behövs 20mm versionen kanske? Skiljer bara 26usd för alla tre skruvar exkl ändlagringar.
Motorspec:
http://en.nanotec.com/show_graph_imagic ... uct_id=131
H.O

Inlägg av H.O »

NeoTech,
Jodå, den var ju "färdig" men funkade inte riktigt som det var tänkt... Alltså spindeln i sig verkade ju funka men inte grippern men nu är den ju såld, hoppas nya ägaren får fart på den.

thewho,
Återigen så beror på det många faktorer, längden på skruven, typ av ändlagring osv osv. Dels har du skruvens kritiska varvtal att ta hänsyn till (dvs när den slutar vara en rak stång utan mer börjar likna ett hopprep), dels är det ju så att skruven lättar "bågnar" om lasten appliceras när muttern är långt från lagringen osv. Jag har svårt att tänka mig att 1605 inte skulle räcka, speciellt om du "bara" ska motorer med ~1Nm men din maskin ser ju rätt rejäl ut så med enbart det som "ingångsdata" skulle jag gå på kraftigare skruvar, speciellt om det inte skiljer mer än så i pris. Det medför iofs en nackdel och det är att det blir mer massa och större tröghetsmoment men jag tror det är värt det vilket, med samma motor, ger långsammare acceleration.
thewho

Inlägg av thewho »

Den längsta skruven blir troligtvis den till X axeln, 540mm mellan lagerhusen.
Jag håller på ritar om z nu, och på skoj laddade jag ner en size 80 3fasmotor och jävlar va stor den är :shock: Lägger upp en ny bild senare ikväll med uppdaterat "fräshuvud" och en annan motorplacering.
Skriv svar