Sida 3 av 5

Postat: 23 oktober 2003, 10:05:26
av ElektronikTomten
tusse, har motorn väl gått igång så ventileras motorrumet rätt väl mha fläkten (elektrisk eller via fläktrem). Då kan inga gaser samlas i sånn mängd att de exploderar.
Det blir annat om motorn (och bilen, och luften däri) står still flera timmar.

Men, som sagt, det är om man laddar med HÖG spänning (över ca 14.5 V) som knallgas kan bildas. Och det är inga större mängder, så risken är inte stor att det händer något. Men risken FINNS, och man bör känna till det!

EDIT: När man tankar en båt med inombordare så bör man ventilera ut alla bensinångor från motorrummet innan man startar den. Det händer varje år att båtar exploderar på grund av att folk inte gör detta. Knallgas är minst lika explosivt som bensinångor, och en bilmotor är i princip samma sak som en inombordare på en båt. Därför bör man tänka sig för lite innan man labbar med batteriet i bilen!

Postat: 23 oktober 2003, 10:10:43
av tusse
Elfläkten startar med ett termostat när motorn är varm.

Jag vet av egen erfarenhet att nyladdade batterier kan explodera, Hade näsan en halvmeter ifrån batteriet när det small, av ett 12v 66 A batteri återstod bara botten och 10 mm av väggarna resten kunde vi inte hitta i garaget. Det krävs en mer koncentrerad blandning av gas i luften än det lär bli i ett motorrum vid laddning, inne i ett garage skulle jag nog kunna tänka mig avråda från att ladda bilen.
Tror du att biltillbehörstillverkare skulle få sälja laddutrustning för fastmontering om det fanns risker med dom.
Är du fortfarande osäker så rekommenderar jag att köpa ett såkallat marinbatteri, dessa batterier går att med slang avleda gaserna.

Re: Automatisk toppning av bilbatteriet nattetid

Postat: 23 oktober 2003, 10:18:55
av ElektronikTomten
Frågeställningen var:
matseng skrev:... Törs man koppla in en vanlig laddare tvärs över ett batteri som är anslutet i bilen?
...
Tanken är alltså att stoppa in en liten billig laddare permanent under motorhuven och koppla den så att den matas från motorvärmarkabeln automatiskt.
Som jag tolkar det så är en "vanlig laddare" en sådan som är gjord för att ladda batteriet urtaget ur bilen.

Även om "bara" batteriet exploderar, så märkte du kanske vilken effekt det fick i garaget. Tänk dig samma smäll i ett utrymme som är MCYKET mindre än ett garage....

Postat: 23 oktober 2003, 20:29:10
av Raceman
Tanken är alltså att stoppa in en liten billig laddare permanent under motorhuven och koppla den så att den matas från motorvärmarkabeln automatiskt.
Jag skulle aldrig stoppa in en "billig" laddare i mitt motorrum pga att dom billigaste har en bimetall som börjar slå till och från när batteriet är
fulladdat. Och vad händer då. Jo Det blir en rejäl smäll under huven när
det blir en gnista av denna bimetall. (vet inte om dessa finns fortfarande men dom var i allafall livsfarliga om man laddade batterier i slutna rum).
Kan du ha huven öppen så kan du ju ha laddaren utanför motorrummet.

Ta alltid av jord kabel från batteriet om bilfabrikanten råder dig till det. Läs bilen instruktionsbok eller ring återförsäljaren eller märkesverkstaden. Det finns tillräckligt många som laddat sönder bilens elektronik.

Men för guds skull skaffa en DEFA eller CALIX laddare.
Det finns säkert begagnade på bilskroten om du inte vill ha en ny.

Tusse! Om du har ACC i bilen så brukar det vara så att elfläkten startar
direkt när du startar bilen. Gäller nyare bilar. Och snabbladdar du ett batteri
med bilens generator så kommer ju bilen att åka och när du snabbladdar ett tomt batteri så bildas inga ångor såsom det var någon som nämde.
Dessutom så skall man inte ha ett fritids eller marinbatteri i bilen.
Man skall ha det rekommenderade batteriet för bilen.

Postat: 23 oktober 2003, 20:36:53
av MadModder
Jag har en gammal laddare från 1800-talet typ :D
den ger max 8A och det sjunker vartefter batteriet laddas. Har aldrig tagit loss batteriet på något sätt och än har det inte hänt något :)

Postat: 23 oktober 2003, 22:07:33
av tusse
Vad bra då vet jag det.

Postat: 23 oktober 2003, 22:22:26
av Raceman
Då har du säkert ett bra batteri och/eller en gammal bil. :D

Har du en gammal Volvo 140 så har du så stora luft hål överallt så att cirkulationen under huven vädrar ut gaserna. :)
Dagens bilar har ju plast kåpor både under och över motorn och det är tämligen trångt om platsen oxo.
Tex Chevrolet Transsport har batteriet nästan helt inbyggt under säkringdosor och förstärkningsstag. Ladda ett batteri en längre tid där med din laddare och du kommer att få lämna bilen till plåtslagaren om den ens går att reparera.

Jag tog ut ett batteri ur en bil för ett tag sedan. Det hade exploderat.
Enl ägaren så exploderade batteriet under färd. Men kåpan över batteriet
hade inte suttit på plats så troligtvis så hade ägaren laddat batteriet med en laddare och inte dragit ur vägguttaget innan denne tagit av klämmorna.
Men detta gick ju inte att bevisa.
Blixt o dunder blev det och jag fick tvätta motorrummet. Och huvudsaken var ju att ingen blev skadad.

Postat: 23 oktober 2003, 22:54:22
av erixon
Raceman skrev:
Tanken är alltså att stoppa in en liten billig laddare permanent under motorhuven och koppla den så att den matas från motorvärmarkabeln automatiskt.
Jag skulle aldrig stoppa in en "billig" laddare i mitt motorrum pga att dom billigaste har en bimetall som börjar slå till och från när batteriet är
fulladdat. Och vad händer då. Jo Det blir en rejäl smäll under huven när
det blir en gnista av denna bimetall. (vet inte om dessa finns fortfarande men dom var i allafall livsfarliga om man laddade batterier i slutna rum).
Kan du ha huven öppen så kan du ju ha laddaren utanför motorrummet.

Ta alltid av jord kabel från batteriet om bilfabrikanten råder dig till det. Läs bilen instruktionsbok eller ring återförsäljaren eller märkesverkstaden. Det finns tillräckligt många som laddat sönder bilens elektronik.

Men för guds skull skaffa en DEFA eller CALIX laddare.
Det finns säkert begagnade på bilskroten om du inte vill ha en ny.

Tusse! Om du har ACC i bilen så brukar det vara så att elfläkten startar
direkt när du startar bilen. Gäller nyare bilar. Och snabbladdar du ett batteri
med bilens generator så kommer ju bilen att åka och när du snabbladdar ett tomt batteri så bildas inga ångor såsom det var någon som nämde.
Dessutom så skall man inte ha ett fritids eller marinbatteri i bilen.
Man skall ha det rekommenderade batteriet för bilen.
Det är nog bra länge sedan dom använde bi-metal, nummer är elektronisk regler betydligt billigar då någon inställning inte behövs göras så att till verkningen går fortare vilket minskar kostnaden i masspruduktion....

Sedan ställer jag men lite frågande till att "ladda sönder elektroniken", okej om man har en vanlig battri laddare, skulle man kunna få upp över normal späningen när battriet är full laddat, men då lär det koka oxå.
men laddare med underhålls laddare kommer späningen inte över vad bilen genorator leverera. och elektroniken skulle gå sönder av det har jag svårt att tro. I så fall skulle DEFA och CALIX ha väldiga problem att göra en laddare.

Postat: 23 oktober 2003, 23:20:37
av Raceman
Det är nog bra länge sedan dom använde bi-metal, nummer är elektronisk regler betydligt billigar då någon inställning inte behövs göras så att till verkningen går fortare vilket minskar kostnaden i masspruduktion....
Trodde nog det jag oxo men man vet ju inte vad alla säljer i dagens läge och vad folk har i sina källare och garage. :)
Sedan ställer jag men lite frågande till att "ladda sönder elektroniken", okej om man har en vanlig battri laddare, skulle man kunna få upp över normal späningen när battriet är full laddat, men då lär det koka oxå.
Alldeles riktigt. Det var det jag menade. Gammal laddare ny bil, koka batteri och förstöra elektronik. Det behövs inte så mycket för att den skall pajja.
men laddare med underhålls laddare kommer späningen inte över vad bilen genorator leverera. och elektroniken skulle gå sönder av det har jag svårt att tro. I så fall skulle DEFA och CALIX ha väldiga problem att göra en laddare.
Samma anledning som ovan. Gammal laddare .......

Defa och Calix kan nog sina saker skulle jag tro.
Defa´s laddar ett batteri som har 6Volt kvar med ca4.75A sjunkande till 3A
Länk:
http://www.defa.com/doc/3564.970137973. ... ivning.pdf

Postat: 23 oktober 2003, 23:24:41
av Vecna
I enlighet med Haynes manualernas tradition rörande förfaringssätt så har erixon här rätt. Koppla alltid bort jord då du laddar batteriet från extern källa.

Postat: 23 oktober 2003, 23:35:46
av danei
dom laddare jag har öppnat har ingen styrning. En säkring och en likriktarbrygga är allt. Så sunkiga är billiga laddare. Det där med att koppla bort jorden känns mest som noja. Men visst har man en stor snabbladdare (dom kan ligga på ganska hög över spänning) eller en som pulsar batteriet kan det nog vara befogat. Har man en konstantspänningladdare är det lungt.

Postat: 24 oktober 2003, 13:59:46
av Robert Nielsen
CITAT

""Jag skulle aldrig stoppa in en "billig" laddare i mitt motorrum pga att dom billigaste har en bimetall som börjar slå till och från när batteriet är
fulladdat. Och vad händer då. Jo Det blir en rejäl smäll under huven när
det blir en gnista av denna bimetall. (vet inte om dessa finns fortfarande men dom var i allafall livsfarliga om man laddade batterier i slutna rum).""

_______________________________________________________________________
Bimetallen sitter ingjuten i ett glasrör med vaccum, så någon gnista som antänder blir det inte...



:-)

Postat: 24 oktober 2003, 14:03:26
av danei
Vad haddde bimetallen för funktion? Var det inte en typ av automatsäkring. Som slår till och från när belastningen är för hög? Eller hur funkade det?

Postat: 24 oktober 2003, 14:48:52
av Raceman
Robert Nielsen skrev:CITAT

""Jag skulle aldrig stoppa in en "billig" laddare i mitt motorrum pga att dom billigaste har en bimetall som börjar slå till och från när batteriet är
fulladdat. Och vad händer då. Jo Det blir en rejäl smäll under huven när
det blir en gnista av denna bimetall. (vet inte om dessa finns fortfarande men dom var i allafall livsfarliga om man laddade batterier i slutna rum).""

_______________________________________________________________________
Bimetallen sitter ingjuten i ett glasrör med vaccum, så någon gnista som antänder blir det inte...



:-)
Inte på mina 2 laddare där sitter dom helt öppet.
Annars så skulle jag väl inte varna för detta. :?

Postat: 24 oktober 2003, 14:53:43
av Raceman
danei skrev:Vad haddde bimetallen för funktion? Var det inte en typ av automatsäkring. Som slår till och från när belastningen är för hög? Eller hur funkade det?
Dom jag har står å slår av och på när det var fulladdat.