Elstängsel, - Ingen stöt med gummistövlar eller?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Paxmax

Re: Elstängsel, - Ingen stöt med gummistövlar eller?

Inlägg av Paxmax »

100 pers i serie, samidigt som person nr1 tar i tråden så hoppar alla utom den siste i ledet! :lol:
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Tja sådant här har ju testats tidigare. Först var antagligen Jean-Antoine Nollet

".... Jean-Antoine Nollet, the Abbot of the Grand Convent of the Carthusians in Paris decided to test his theory that electricity traveled far and fast. He did the natural thing on a fine spring day in 1746, sending 200 of his monks out in a line 1 mile long. Between each pair of monks was a 25-foot iron wire. Once the reverend fathers were properly aligned, Nollet hooked up a battery to the end of the line and noted with satisfaction that all the monks started swearing, contorting, or otherwise reacting simultaneously to the shock.

A successful experiment: an electrical signal can travel a mile and it does so quickly. Of course, this is the kind of experiment you can only run once as your monks may prove less-than-cooperative the second time around....."

Källa: http://profiles.incredible-people.com/j ... ne-nollet/
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

Funderar hur kopplas högspänning ut från aggregatet?
Jag antar att man laddar upp en kodning, främst att få en väl definierad energi, men hur kopplas energin vidare ut till stängslet? Sker det elektroniskt? -Jag menar inte så enkelt med så pass höga spänningar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man laddar kondingar till 300 eller 600v, antingen enkel likriktning eller spänningsdubbling

sedan laddar man ur den via en transformator, var högspänningssekundär är utgången från elstängselaggregatet

till resten av tråden, två flak jäger står i garaget, när sätter vi igång :twisted:
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

Ja självklart!
Att jag inte tänkte på det. -Att man laddar ur kondingen på primärsidan på en högspänningstrafo. Ibland tänker man för invecklat och avancerat...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kondensatorbanken sitter på primärsidan av en högspänningstrafo. Sen sitter det ofta lite pulsformande nät på utgången eftersom det finns en hel del krångliga krav.

Jag minns inte exakt hur kraven ser ut idag (jag har aldrig provat enligt den nya standarden), men den gamla standarden EN 61011-1 krävde bland annat:

Toppspänning max 10 kV
Pulslängd max 0,1 s
Max laddning per puls 2,5 mC
Max energi per puls 5 J
Toppström max 10 A
Tid över 300 mA max 1,5 ms
Pulsintervall minst 1 s

Sen mäts detta då med variande last, om jag inte minns fel har man dels ett motstånd på 500 ohm och sen en kapacitans som varieras upp till 200 nF. Vi hade en stor dekadkondensator gjord för högspänning (vi snackar om låda på 1x1x0,5 m som stod på hjul och hade tumhjulsomkopplare som styrde högspänningsreläer).

Numera är det strängare krav på strömmen tror jag, eftersom olycksutredningar visat att om man får ström via nacken/ryggen så kan man andningsreflexen slås ut.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det var det värsta, mitt aggregat på 10J blir alltså olagligt. Inte skoj för dom som har lite längre stängsel eller långhåriga djur.

EU-beslut om svagare elstängsel upprör
Lång diskussion i ämnet: http://www.bukefalos.se/f/showthread.php?t=1031405
Nerre

Inlägg av Nerre »

10 J är antagligen energin i kondensatorpaketet. Men pulsen du får ut är antagligen lägre.

Nu faller ju visserligen inte elstängselapparater under något EU-direktiv så de ska inte CE-märkas, men mig veterligen är det inget land i Europa som har tillåtit för starka elstängsel de senaste 15 åren.

IEC 61011 är ju dessutom en internationell standard så den gällde antagligen i väldigt många länder. Numera är det en standard i IEC 60335-serien som gäller för elstängselapparater.

Det är viktigt att vara medveten om att det är rätt många som dör årligen av elstängselinstallationer.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Har du någon källa på det?

När jag sökte tidigare idag så pekade dom få uppgifter jag hittade på 3-4 dödsfall på 10 år i Sverige, 2 av dom var man inte säker på att elstängslet orsakat själva dödsfallet bara att personerna slutat där efter tex cykelolycka.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Källan jag läste det i var rapporten inom IEC där man tog upp det i standardiseringen för att försöka hitta orsakerna och därmed kunna ställa rätt krav på elstängselapparaterna.

Jag tog ju upp exemplet tidigare med de "oförklarliga" dödsfallen som man till slut insåg berodde på att ström genom ryggraden slår ut andningen, så man hel enkelt kvävs till döds.

Det är nog 5-6 år sen jag pysslade med elstängsel så jag minns inte så mycket om detaljerna.
Användarvisningsbild
Lonius

Inlägg av Lonius »

Det här var den bästa länken jag läst på länge :)
Det var som att titta på AFV på kanal 5 :)

Minns när jag var typ 13 år å lekte med en rör radio :shock:
Satt i skräddar ställning på golvet å fick en kyss av 300-400 volt
från trafon i svettig hand, aj for typ 2 meter bakåt innan jag fatta :) vad som hade hänt :D
Det va tider de :)
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

Joule... Funderar när börjar energinivåerna bli livsfarliga. Minns som liten laddade jag och min kompis upp kondingar till 1000V via en tändspole. Det var kondingar på 2-10uF. Hur många Jolule hade ddå kondingarna? Någon som kan ett ungefärligt besked. Många Joule? Livsfarligt för barn?

PS/ Kondinganrna köpte vi på 60-talet på ett surplus lager på Upplandsgatan, omkring 1965 eller så i ett fd apotek om jag minns rätt. Grejorna kom från US dvs från Korea kriget. "Telstar" på Banhusgtan hade också bra att ha grejor.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Remote: Formeln för att räkna ut energiinnehållet (i Joule) är 1/2*U²*C

Era kondingar var alltså laddade till 1-5 Joule. Ett licensfritt luftgevär får max ge en anslagsenergi på 10 J. En normalladdad 357 magnum har ca 630 J anslagsenergi.

Edit: Som jämförelse har 100 g morot ett energiinnehåll på ca 188 kJ. En 100 g "Japp" chokladkaka 1,86 MJ...;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Remote skrev:Joule... Funderar när börjar energinivåerna bli livsfarliga.
Det beror på var man får strömmen.
Skriv svar