Sida 3 av 3
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
Postat: 8 september 2010, 19:36:04
av hh
säter skrev:hh:
Det låter som det jag är ute efter, fast i mitt fall rör det sig om liten pickup bara.
Er växellåda var alltså helt manuell, ej automat? Hade den även lockup?
Jo och jo.
En dylik bil var det:
http://www.military-today.com/trucks/sisu_sa_240.htm
Helt OT, men referensen till de icke-ryska bilarna var pga
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kraz-255.jpg . De hade INTE momentomvandlare, men väl ett styrservo som fungerade åt ena hållet...
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
Postat: 8 september 2010, 23:52:28
av säter
Var det någon som hade koll på hur lockup brukar vara konstruerad?
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
Postat: 9 september 2010, 06:28:20
av Joe
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
Postat: 9 september 2010, 18:04:38
av säter
Lite tvetydigt på vänstra skissen. "Transmission input shaft", vad jag förstår måste det vara utgående axel från konvertern?
Om vi tar det från början:
Det högra hjulet måste vara pumphjulet, benämnt impeller. Detta är alltså fast förbundet med huset och den yttersta av röraxlarna. Drivs av motorn.
Det mittersta hjulet är statorn, förbunden via ett frihjul, till den mellersta röraxeln, som ej kan rotera.
Det vänstra hjulet är turbinen, förbunden med innersta röraxeln, som är ingående axel till växellådan.
Vad jag kan förstå är turbinhjulet rörligt axiellt, och kan bromsas fast mot impellern?
Den konverter jag har är inte utrustad med lockup, men det borde väl gå att anordna en utanpåliggande broms?
Det kan inte vara nödvändigt att ha bromsen inbyggd.
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
Postat: 9 september 2010, 21:06:50
av Johanb
Glenn skrev:Och om det slirar i en vanlig koppling eller i själva automatlådan spelar vilken roll ? dessutom är jag av den fasta övertygelsen att slir ska undvikas i största möjliga mån, det är ineffektivt, producerar värme och sliter på grejerna.
?
Det spelar ganska stor roll, i en lamellkoppling slirar man bort energin medans man i en momentomvandlare (med stator) får en slags växlingsfunktion där man förstärker vridmomentet på bekostnad av varvtal (minus förluster). Som synes en väldig skillnad om man ska starta mjukt när man tex drar tungt (vilket var fallet här). Jag trodde du var insatt i detta i och med dina starka åsikter om momentomvandlare.
Sen väntar åtminstone jag med spänning på en lista med "riktiga" terrängbilar och även dina åsikter runt det andra jag tog upp i det inlägget.
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
Postat: 9 september 2010, 21:24:57
av säter
Som fordonsmekaniker i lumpen reparerade vi många TGB11/13/20.
Det i särklass vanligaste felet var kopplingshaveri.
BV206 däremot, kan inte minnas att jag bytte en enda växellåda.(Mercedes-automat)
Jag tror en konverter skonar komponenterna mycket.
Sedan kan man tvista om huruvida växellådan ska vara av lamelltyp eller "klokoppling".
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
Postat: 9 september 2010, 21:27:45
av Joe
Jag hade sönder en Ford V6 och tillhörande merca automatlåda i BV206!
Så går det när befälen inte kan lyssna..