Sida 3 av 15

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Postat: 15 augusti 2010, 00:31:29
av säter
Det vart nog inte så lyckat som jag hoppades på. :tumner:

Skulle testa att köra "skarpt" idag.
Stoppade tillbaka relä'et för indexplungen och körde en indexering. Säkringarna blåste direkt när plungen gick i.
Tyckte att spindeln indexerade något snabbare än tidigare, efter byte av det lilla kortet på strömtransformatorn.
Det sitter en trimpotentiometer på det lilla kortet. Testade att vrida lite på den, och mycket riktigt påverkar den orken och hastigheten på indexeringen.
Ställde ner så spindeln knappt orkade starta indexering. Då gick plungen i utan störningar.
Körde programmet ett par verktyg, vid spindelstopp på 2500rpm blåste säkringarna direkt.

Märkligt, det måste nästan vara något mer fel än strömtrafon, för den verkar fungera nu.
Sund kommer hit i morgon. Eventuellt byter vi hela servot. Tyvärr blir felsökning av den gamla, näst intill omöjligt sedan.

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Postat: 16 augusti 2010, 02:32:59
av säter
Sund och jag gjorde ett sista försök och skiftade kortet som styr tyristorerna.
Tyvärr ingen skillnad. Spindelstopp från 900r/m går bra, men stoppar man från 1500r/m sticker säkringarna.

Det enda som återstod att göra, var att återställa det nyinköpta servot och skifta hela klumpen på 26kg.
Vid en enklare provkörning verkade allt fungera perfekt. :bravo:

Nu är 10.000kr-frågan vad det är som är fel på det gamla servot.
Man skulle ju helst vilja ha det i reserv, fullt fungerande, och inte en hög delar med osäker funktion.
Ska göra ytterligare lite försök att få fram bättre dokumentation.

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Postat: 16 augusti 2010, 19:11:14
av Sund
Har tittat lite på schemat och konstaterarat att "FDC" kortet med det "tredje" strömtrafokortet styr fältlindningen via en "styrd" helvågsslikriktare bestående av två dioder samt två tyristorer. Denna matas från R och S via säkring 18 och 19. Kolla om det var någon av dessa som stack i samband med att storsäkringarna stack! I så fall kanske felet sitter i styrkortet till fältet vid bromsning...
Mvh,
Sund

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Postat: 24 april 2015, 13:41:58
av säter
Igår när jag kom till verkstaden hade den nya spindeldriven börjat larma och löst ur, efter obemannad körning.
Larmen gick inte att återställa genom att slå av spänningen till maskinen.

Det visade sig att 2st 3A säkringar i driven var trasiga.
Efter byte av dessa försvann larmen, men maskinen går inte att starta.

Normal startprocedur för denna är: Huvudström till - Styrsystem till - Maskin till - samt reset på styrsystemet.
Vid reset startar normalt maskinen, men icke nu.

Frågan är hur man ska lägga upp felsökningen?

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Postat: 16 oktober 2015, 13:18:04
av säter
Det visade sig att alla parametrar hade försvunnit ur styrsystemet.
Jag trodde att detta var felet, men icke.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=79613
Efter inmatning av parametrarna försvann styrsystemslarmen, men vid startförsök av maskinen sticker samma säkringar i spindeldriven igen.

Det är säkring (f4) och (f6) på schemat som sticker. (3A)
Jag vore tacksam om någon hade lust att fördjupa sig lite i schemat.
http://elektronikforumet.com/forum/down ... php?id=365

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Postat: 16 oktober 2015, 13:55:22
av tecno
:humm: Som att leta efter en nål i en höstack, vilket blad och var på bladet?

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Postat: 16 oktober 2015, 14:01:06
av säter
Du hittar säkringarna f4 - f6 uppe i vänstra hörnet på översta ritningen.

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Postat: 16 oktober 2015, 14:03:19
av tecno
F1 - F2 - F3 hittar jag där

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Postat: 16 oktober 2015, 14:15:20
av säter
Här är en bild.
Clipboard100.jpg

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Postat: 16 oktober 2015, 14:30:38
av tecno
Jag läser dessa och de i parallellt med F1/F2/F3 som 11-12-13-14-15-16

F tolkar jag som säkring, vad gör då R1+11 parallellt med F1?

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Postat: 16 oktober 2015, 14:38:58
av säter
Det står nog inte 11-12-13, utan f1-f2-f3, observera lilla f.

F1-F2-F3 är inkommande 3-fassäkringarna.
f1-f2-f3 är nog enbart indikation på att de stora säkringarna har blåst.
F1-f1 osv, "sticker" alltid tillsammans.

Frågan är vad f4-f5-f6 matar för något?
Jag har lite svårt att tyda schemat, då knutpunkterna är lite diffust ritade.

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Postat: 16 oktober 2015, 14:45:00
av tecno
Njae... lilla f hittar du mitt i ritningen kolla nedanför CN21 så har du en vågrät radda med testknappar FA - RPR - OCR - f1 osv till f9

Vad är RPR för nåt, verkar som om 14 och 16 kopplas där (ja lite otydligt är det)

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Postat: 16 oktober 2015, 14:53:34
av säter
Njae... lilla f hittar du mitt i ritningen
Det är nog säkringsövervakningen.
Den tänder en larmlanpa när en säkring har gått.

f1-f2-f3 är de som är seriekopplade med motstånden uppe vid F1-F2-F3.
Den lilla krumeluren i symbolen är nog en säkring.
Vad är RPR för nåt
Ja, det undrar jag med.
Ledningarna ser ut att fortsätta till (r1) och (L1), lite svårt att se exakt beteckning.

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Postat: 16 oktober 2015, 15:00:42
av swesysmgr
14-15-16 är kopplade till en fläkt, ett par termostater (?) och en transformator, inga kortslutningar i dessa? Är det de stora säkringarna nere till vänster i skåpet (utanför korten) det handlar om eller kallas de F1-F3?

En bra bild av just den delen av elskåpets innehåll vore uppskattat.

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Postat: 16 oktober 2015, 15:09:32
av swesysmgr
säter skrev:Jag har lite svårt att tyda schemat, då knutpunkterna är lite diffust ritade.
Jag tror det är ritat så att "trevägskorsning" betyder att de är anslutna till varandra medan "fyrvägskorsning" betyder att de passerar varandra på schemat utan elektrisk kontakt.