choppertony skrev:
Nu till en annan sak. Ett Mc-batteri eller bilbatteri kan nog visa 12-13 volt men försöker man starta så orkar det inte?
Är det ett biltemabatteri eller ett av vettigt märke ? är det ett "underhållsfritt" eller ett riktigt ?
Har man en "strömhungrig" startmotor så orkar helt enkelt inte billiga batterier med dess höga startström, jag har exakt
det problemet på min hoj, så det slutar med att man får betala mer för kvalitet, helst vill man ju ha yuasa, men efterssom
japanerna har straffskattat ut bly, och det är nån miljötull(?) på det så går dom knappt att köpa längre, så det får bli
varta eller liknande.
Jag minns att jag hade problem med ett bilbatteri en gång och då så kollade de batteriet med en apparat som en voltmätare dalade ganska snabbt.
Är det något man kan bygga själv? Hur mycket belastar man batteriet med? och med vad?
Det skulle helst vara billigt oxå *L* En mätare som mäter volt finns ju på KoC.
På ett tidigare jobb hade vi två sådana, en kallades "belastningsprovare" och den kopplade helt enkelt in en stor fet resistor över batteriet och mätte
hur mycket spänningen sjönk, vet inte hur mycket den "fick" sjunka, oftast var det så att ett sachysst batteri höll typ 12V med den inkopplad,
och ett kasst gick ner till väldigt låg spänning.
Dess konstruktion var väldigt enkel iaf, en stor veckad tunn plåtskiva av okänt material (kanthal ?) i en stor "bur" för man inte skulle bränna sej
(det blev rejält varmt, av naturliga skäl.)
Sen hade vi en "batterikonditionsmätare" som jag tror stegvis gjorde belastningsprov, sen fick man ut en liten lapp modell kompressionsprovare
där man kunde se var det "tog stopp", den var dock lite jobbigare att använda då man var tvungen att mata in siffror från en tabell
på rattar på framsidan, antagligen vad batteriet var speccat att klarta ang startström osv.
Skall man koppla själva mätaren parallellt med det man belastar med? Gissar det..."nybörjare" Det kanske finns någon som gjort något liknande här! Tackar för tips och idéer. /// mvh / Tony
Du vill nog mäta rakt över batteriet medans du belastar.