PeterH skrev:Jonte, du hade ingen möjlighet att fota lite (känns bättre när man ser bilder för att kunna ge råd

) Några frågor, alla dina mätningar, har du gjort dom med givaren ansluten till hastighetsmätaren? Det vill säga att du mäter mellan anslutningspunkten (är det en plint?) för röd respektive vit kabel mot jord/chassi? När du skriver "RÖD mot VIT" hur mäter du då? Mäter du mellan kopplingspunkterna för den röda och den vita kabeln?
Har åkt från garaget nu, men kan fota imorrn så får du/ni se. Tills vidare lägger jag tills vidare upp en schematisk bild nedan.
Alla mätningar är gjorda med givaren ansluten till hastighetsmätaren. Till den går det en röd och en vit kabel. Har skalat en bit av kabeln bara för att kunna mäta på den. När jag mäter mellan röd och vit så mäter jag helt enkelt mellan röd och vit kabel, fortfarande anslutna till sensorn.
PeterH skrev:
Några tester:
- vilken spänning har du på kopplingspunkt "röd" om du inte har sensorn ansluten (0V eller 3,8V)?
- vilken spänning har du på kopplingspunkt "vit" om du inte har sensorn ansluten (0V eller 3,8V)?
Har aldrig mätt helt utan sensor då jag måste klippa kabeln då. Dock så verkar ju "sensorn" bara vara en brytare, dvs den har ~0 Ohm resistans när man har en magnet framför givaren. Den har oändlig resistans när ingen magnet är framför givaren. Alltså borde värdet du frågar efter vara röd mot chassi(ej sluten krets/sensor), dvs 3.8V samt Vit mot chassi är 0.6V(ej sluten krets heller).
PeterH skrev:
Om du har 3,8V på kopplingspunkt "röd":
- vad händer om du sätter en kabel (inte sensorn) från kopplingspunkt "röd" och "duttar" mot jord, regerar mätaren?
Nix. Det var det jag testade för några inlägg sen, när jag försökte fejka signalen och insåg att diodlösningen inte skulle funka. Jag kanske förklarade dåligt
PeterH skrev:
Om du har 3,8V på kopplingspunkt "vit":
- vad händer om du sätter en kabel (inte sensorn) från kopplingspunkt "vit" och "duttar" mot jord, regerar mätaren?
För att få VIT mot JORD att visa 3.8V måste sensorn vara sluten. Jag har inte testat att sluta sensorn och sen dutta vit mot jord.(I fallet med sluten sensor borde det inte spela någon roll vilken av dom jag duttar mot jord, då dom är anslutna till varann.) Men jag ska testa imorrn, så får vi veta ifall det ger utslag!
PeterH skrev:
Simulering av sensor:
- vad händer om du sätter en kabel från den ena kopplingspunkten (valfri röd/vit) och "duttar" med kabeln på den andra kopplingspunkten?
Om jag duttar vit mot röd så ger det utslag. Dvs samma som sensorn gör, den sluter kretsen.
PeterH skrev:
Slutsats:
Om det visar sig att mätaren reagerar på att "kortslutas" mot jord för kopplingspunkten som har 3,8V vet vi var vi ska koppla in oss, antingen via optokopplare eller transistor. Om mätaren bara reagerar när du kopplar ihop kopplingspunkterna, betyder det att kopplingspunkten som har 0V vill ha 3,8V puls för att räknaren skall reagera. Då kan Prottes lösning fungera, dvs. att bara koppla ett motstånd från din hall-sensor till den kopplingspunkten. Vill vi vara säkra lägger vi till en 3,8V zenerdiod för att förhinndra att spänningspulsen blir högre än 3,8V.
Ska kolla det jag skrev ovan, och visar det att den ger utslag mot jord så behöver jag väl ingen optokopplare eller transisor, utan klarar mig fint med diodlösningen som tidigare presenterats? Jag menar, då har jag ju allt som behövs hemma.

Med ett motstånd rakt in på ena ingången borde ju också fungera ifall det är en spänningsignal den vill ha och inte att en i mätaren intern krets ska slutas.
PeterH skrev:
Alla nödvändiga komponenter är jag säker på att någon i forumet kan skicka dig (jag om jag har prylarna, annars helt säkert någon annan

) När vi har svaren från testerna slänger vi ihop ett kopplingsschema du kan följa, för att dela pulserna 70:1 (eller vad som krävs) använder vi antigen vippor eller räknare

Helt otroligt trevligt mottagande här, det här känns som att det kommer gå att lösa!
Protte:
Det där verkar vara en lösning som borde kunna fungera. Finns det någon risk att det kan gå 5V från halleffektgivaren in i nya intrumenteringen under normala förhållanden?
Sen en liten schematisk bild, håll i er för här har picasso Jr varit i farten, haha.
Nya mätaren är ansluten till hojens batteri. Spänning fås när tändningen slås till.
Från nya mätaren går två kablar, VIT + RÖD till sensorn.
Från växellådans halleffektgivare går tre trådar. Dessa går även till gamla instrumenteringen som finns kvar, undangömd, då den håller koll på lite andra funktioner också.