belysning bakom tv
Re: belysning bakom tv
Nej, det spelar ingen roll att de har lägre mcd, det beror på att de har större spridning än de i guiden. Den totala ljusmängden mätt i lumens är ungefär samma. Kolla på värdet benämt "Approximate luminous flux:" (lm = lumens) på Ledtunings hemsida mellan leds med olika spridningsvinkel så ser du att det inte ökar för att mcd ökar.
Mvh
Mvh
Jaha, men va bra:D
Men hur är det med volten då? Det var ju 3.2V-3.8V han använde, och de jag kollade på låg på 2.9V-3.5V. Jag tänkte att eftersom dem är ganska lika så kanske man ändå behöver byta till andra motstånd. De motstånden han använt var 4 st 0.25 W på 100 ohm vardera.
Men hur är det med volten då? Det var ju 3.2V-3.8V han använde, och de jag kollade på låg på 2.9V-3.5V. Jag tänkte att eftersom dem är ganska lika så kanske man ändå behöver byta till andra motstånd. De motstånden han använt var 4 st 0.25 W på 100 ohm vardera.
Som redan nämnts så är motstånden uträknade efter lysdioderna och matningsspänning med formel som också visats, bara att stoppa in värden eller använda någon LED-kalkylator.
Såhär blir det med volten (anledningen till att spänningsfallet för en lysdiod anges med ett intervall är det alltid blir lite variation i tillverkningen).
5 V (USB) - 2.9 V (LED) = 2.1 V (över motstånd). Strömmen blir då 2.1 V / 25 ohm (4 parallellkopplade motstånd på 100 ohm blir 25 ohm) = 0.084 A. 84 mA ska nu fördela sig på 10 st lysdioder vilket ger 8.4 mA per led i snitt.
Vid andra ytterligheten, 3.5 V spänningsfall över lysdioden, blir det 5 - 3.5 = 1.5 / 25 = 0.06 / 10 = 0.006. 6 mA per led i snitt.
Så strömmen kommer hammna mellan 6 mA till 8.4 mA per led i genomsnitt vilket är gott och väl under gränsen på 20 mA. Så du kan använda dessa motstånd.
Säg nu att du vill ha lite mer ström till dem för att få lite mer ljusstyrka, ca 15 mA, och att du vill ha 20 st leds, då behöver du en ström på 15 x 20 = 300 mA. Då räknar du så här:
5 V - 3.2 V (genomsnittsvärde led) = 1.8 V / 0.300 A (strömmen) = 6 ohm. Effekten genom motståndet börjar nu bli betydande, den blir 0.3 A x 1.8 V = 0.54 W. Så motståndet på 6 ohm måste klara 0.6 W minst.
Mvh
5 V (USB) - 2.9 V (LED) = 2.1 V (över motstånd). Strömmen blir då 2.1 V / 25 ohm (4 parallellkopplade motstånd på 100 ohm blir 25 ohm) = 0.084 A. 84 mA ska nu fördela sig på 10 st lysdioder vilket ger 8.4 mA per led i snitt.
Vid andra ytterligheten, 3.5 V spänningsfall över lysdioden, blir det 5 - 3.5 = 1.5 / 25 = 0.06 / 10 = 0.006. 6 mA per led i snitt.
Så strömmen kommer hammna mellan 6 mA till 8.4 mA per led i genomsnitt vilket är gott och väl under gränsen på 20 mA. Så du kan använda dessa motstånd.
Säg nu att du vill ha lite mer ström till dem för att få lite mer ljusstyrka, ca 15 mA, och att du vill ha 20 st leds, då behöver du en ström på 15 x 20 = 300 mA. Då räknar du så här:
5 V - 3.2 V (genomsnittsvärde led) = 1.8 V / 0.300 A (strömmen) = 6 ohm. Effekten genom motståndet börjar nu bli betydande, den blir 0.3 A x 1.8 V = 0.54 W. Så motståndet på 6 ohm måste klara 0.6 W minst.
Mvh
Vet inte om jag är helt ute och cyklar nu, men iaf!
Om jag nu väljer att använda 20 LEDs så skulle jag t.ex behöva 3 st motstånd på 18 ohm 0.25W?
Tack för ett jättebra svar!
Om jag nu väljer att använda 20 LEDs så skulle jag t.ex behöva 3 st motstånd på 18 ohm 0.25W?
Tack för ett jättebra svar!
Tala om hur du menar/räknar så är det lättare att se
var du har tänkt fel (för feltänkt ser det ut att vara).
var du har tänkt fel (för feltänkt ser det ut att vara).
Ja, om du parallellkopplade tre 18 ohms motstånd blir det 6 ohm och de kommer klara 0,75 W (tre 0,25 W).
Mvh
Mvh
Härligt:) Nu gäller det bara att se om man kan hitta någon någon i sverige som säljer såna lysdioder som jag behöver. De som fanns på ledtuning var perfekta, men tyckte frakten blev lite väl dyr för så lite varor.