jordning av dator via element(vattenburet)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

Re: jordning av dator via element(vattenburet)

Inlägg av jesse »

Det där med ojordade uttag och element är ju besvärligt.
Jag bor i en äldre lägenhet med ojordade uttag och värmeelement.

Nu har jag kopplat en dator i rummet 4 meter från elementet, men innan hade jag den intill och råkade komma i kontakt med elementet och chassit samtidigt. Det blev nog ett par mA genom kroppen. Inte att rekommendera. Ändå kände jag ju till risken - hade t.o.m mätt upp spänningsskillnaden. Att det inte finns någon vettig lösning på problemet är ju frustrerande (det är dyrt att byta alla ledningar och uttag i lägenheten).

Får man som lekman dra ledningar i väggen själv om en elektriker sedan kopplar dem, eller måste man låta elektrikern göra allt jobbet? Det saknas ju jordkabeln, och de andra gamla bör bytas.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Eftersom du ska dra ur de gamla (och då samtidigt dra i de tre nya såklart) måste du ju skruva loss dem från plintarna/säkringarna i proppskåpet först. Huruvida detta är tillåtet för lekman vet jag inte. Det känns inte riktigt ok om jag ska vara ärlig.

Sen om det var ett tag sen du flyttade in och ingen annan har någon direkt koll på det, kan du ju alltid säga att det var så när du flyttade in om någon mot förmodan skulle fråga... :vissla:
Det är väl en av fördelarna att bo i en gammal kåk där många bott innan en själv. Gamla papper är borta, och mycket av det som finns är det en enda röra på. :D
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är inte tillåtet att göra själv MEN elektrikern om det är en trevlig typ tar gärna emot hjälp att dra i ny tråd för alltid blir det en kink om man är ensam och då springa och reda ut den och dra igen, ny kink.

Bära och städa är saker de också behöver hjälp med.

Protte
Användarvisningsbild
Hawk
Kontakt:

Inlägg av Hawk »

:)
Hej
Kom på en ny version.... :wink:
Hur funkar det att lägga en liten sladdstump mellan nollan och jorden i vägutaget?
Har hört att de ska funka fint, så länge ingen annan pillar i grejorna, så att jorden råkar bli fas.

:shock:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

NEJ!

Man får absolut inte koppla ihop nolla och jord vid förbrukaren, om det blir ett avbrott på noll-ledaren från centralen fram till uttaget så kommer höljet på apparaten få faspotential.

Det finns bara en lösning - jorda alla uttag i rummet (vägguttag, lamputtag och fast installerade element).
Det behöver inte bli så fruktansvärt dyrt - det räcker att man tar ett rum i taget, man behöver inte ta hela lägenheten.
Användarvisningsbild
Hawk
Kontakt:

Inlägg av Hawk »

Hej
OK
ja kan förstå detta, men en elektriker sa att det skulle funka !!!

Det blir för dyrt att anlita elektriker, flera tusen :roll:
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Frågan är vad som räknas som rum, jag har tänkt på detta med jorden när jag håller på och planerar min lägenhet, de kommer bli rätt så öppet mot köket från vardagsrummet ca 2,2 meter, betyder de att jag måste jorda alla uttag i vardagsrummet?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Hawk: att en elektriker skulle föreslå denna livsfarliga lösning är ungefär lika sannolikt som om en läkare skulle rekommendera någon att operera ut blindtarmen med morakniv.
Du har tre möjligheter:
*Låt installationen förbli ojordad som den är (gratis)
*Anlita en elektriker som drar in jord (kostar lite)
*Skaffa kunskapen och gör det själv på korrekt sätt (olagligt, men har en potential att bli rätt - kostar inte mycket alls, men gör du fel så kan lägenheten brinna eller någon dö)

Att själv göra det på *fel* sätt är ju inget alternativ.

gOry: det är en tolkningsfråga huruvida det blir ett eller två rum. Känns det sannolikt att man kommer kunna vidröra elapparater från båda rummen samtidigt?
Användarvisningsbild
Hawk
Kontakt:

Inlägg av Hawk »

Hej :)

Om man vill ha en sådan här "filtergrej", måste man ha jordat vägguttag då?
Professionellt överspänningsskydd för datorer och hemelektronik

http://www.dustin.se/pd_5010080523.aspx

Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

En sådan "leksaksmokajupp" har överspänningsskydd mellan fas och nolla så den ger ett litet skydd, finns ingen skyddjor så finns inget att skydda mot heller (det KAN inte bli farlig spänning mot skyddsjord)

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Däremot kan spänning spridas via den "falska" skyddsjorden till alla andra anslutna apparater. Därför gillar jag inte att använda "Jordade" förgreningsdosor i ojordade uttag.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Pga alla avstörningskondingar i nätdelar osv så blir det ju en potential på jorden om apparaterna är anslutna i ett ojordat uttag.
Jag tycker dock det är bättre att den får jämna ut sig i grendosan än att användaren ska få stötar när han vidrör två apparater samtidigt eller att strömmarna flyter genom signaljordar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

zeylon skrev:STOPP OCH BELÄGG SJÄLVMORDSPILOTER

1: Det får inte finnas en blandning av jordade och ojordade uttag i ett rum.
2: Ta inte "jord" från ett element eller vattenledningsrör.
3: Dra inte en separat jordledning från ett annat rum.
4: Dra inte in en jordad förlängningssladd i ett rum där det finns ojordade uttag.

Varför inte det då?
Jo...

Om en apparat som är ansluten i ett ojordat uttag får ett fel som gör att höljet blir strömförande så är det såklart illa men om det samtidigt finns en annan apparat som är ansluten i ett jordat uttag så är det en sågott som säker dödsdom.
I det första fallet får man en rejäl kyss men eftersom man inte är ordentligt jordad så har man en hyfsad chans att klara sig.
I det andra fallet så kan man råka ha kontakt med den jordade apparaten när man kommer åt den felaktiga och eftersom man då har en perfekt anslutning mot jord så kan ni nog själva räkna ut vad som händer... Grillad elektronikforumist.

Så jag upprepar:
Trixa för helvete inte med egna jordlösningar, det finns en anledning till att det finns föreskrifter som förbjuder det.

Vill du ha ett jordat uttag i ett rum så måste samtliga bytas ut, även uttag i taket för lampor.
Det finns ett undantag vad det gäller punkt nummer 1. I gamla installationer i kök kan man ofta hitta en blandning av jordat/ojordat. Det är helt i sin ordning om uttag vid köksdelen (diskbänk och dyligt) är jordade. De ojordade få sitta i den delen som är "matrum".

Nuvarande regeler är mer konsekventa, jordat över allt! Jag håller med alla talare. Pilla inte om du inte vet hur det ska vara!
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

men hur blir de för mig då, har bara ojordade utag i köket! är de olagligt?

om man tar mellan micron o spisen så får man en stöt:)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu blir det ju inte mer rätt att fixa en egen "jord" genom att ansluta sig till element eller tjuvkoppla i ett vägguttag bara för att man bor i en bostad där någon har monterat salig blandning av olika kontakter. :wink:
Skriv svar