Sida 3 av 4
Re: Problem med OP och scmitt-trigger krets
Postat: 23 december 2009, 09:53:10
av prototypen
<<Vad hade en sådan koppling fört med sig för nackdelar, jämfört med nuvarande koppling>>
Honnett har inte kunskap att fixa detta själv, därför är han här och frågar.
Om vi kunde få en bild/ritning på mekaniken kan man föreslå saker som kanske löser problemet, problemet är inte en OP och en schmitt utan att flisen packar ihop mot växelhuset.
Protte
Re: Problem med OP och scmitt-trigger krets
Postat: 23 december 2009, 11:06:07
av Mindmapper
Jag tror inte vi ska underskatta Honnett. Han har fått till en koppling som viserligen inte fungerar, men som är beräknad och byggd av honom. Den koppling jag föreslår är en enklare koppling än den han kopplat ihop.
Jag ser problemet som två olika problem.
Han har ingen givare som fungerar.
Han har kass mekanik för matningen.
Eftersom han ska byta brännare så kanske elektroniken är enklare att ge sig på till att börja med. Men det ena utesluter inte det andra, enligt mitt sätt att se det. Det primära är väl att få det bättre.
Re: Problem med OP och scmitt-trigger krets
Postat: 23 december 2009, 13:15:34
av prototypen
Håller med MM
Vad för sorts fototransistor är det som är provat med?
Protte
Re: Problem med OP och scmitt-trigger krets
Postat: 27 december 2009, 11:33:59
av Honnett
Nu har jag både provat och bytt och testat och ritan en skiss över systemet.
Så här ser det ut:
Den stora behållaren fylls av oss manuellt från utsidan, ingen elektronik där inte.

Rymmer ungefär 10 kbm. Från den behållaren (2) skruvas sedan en mindre mängd flis in till den mindre behållaren (1). Det skre just nu med en vanlig timer á 98:-, fungerar så länge det är en viss temperatur, men inte annars. Blir det kallare så fylls inte flisen på i tillräcklig snabb takt, blir det varmare blir det för mycket och då kläms flisen mot snäckväxeln och motorskyddet löser ut. Annars måste jag gå ner och ställa om tiderna på timern så fort det blir temperaturskillnader på +- 3-4 grader. Ibland undrar man hur man orkar.
Den mindre behållaren har en fast kruv i botten som skruvar in flis rakt i brännaren, som alltid brinner. Finns ingen teknik för att stänga av eller tända flisen, bara två simpla timers som matar olika beroende på om den står i paus eller ska bränna. Det fungerar och har testats fram genom åren, så där fungerar det, även om det är väldigt simpelt. Dessutom går det inte att släcka brännaren med mindre än att den lilla behållaren töms, så därför brinner den jämt.
Problemet med allt är att den lilla behållaren fylls 3 ggr om dygnet och ska då fyllas full men sedan stänga av. Då finns det så det räcker till nästa gång det fylls på från den stora behållaren. Tidigare satt en kapacitiv givare modell 230V där som stängde av när rätt nivå uppnåtts. Sedan brann den härliga brännaren baklänged och lyckades elda upp givaren som verkar kost mellan 1500-2000:-, och som jag inte vill köpa ny eftersom vi ska byta till ett moderna datorstyrt system snart. Men under tiden måste ju det som finns fungera, och då kom jag på den här kretsen, eftersom jag inte lyckades få hysteres med de värden jag behövde med bara en OP.
Men jag tar gärna mot förslag och förklaringar över en sådan krets!
Den krets jag gjort har jag nu provat olika lösningar på. Att byta motståndet från 470k till 10k ändrade bara operationsnivån på spänningen. Nu hoppar den mellan 6,6V och 7,0V, ungefär. Men utslaget är det samma som tidigare, ungefär 0,3V i skillnad. Jag vet inte varför den gör så, men det har väl med IR-transistorn att göra? (Som är en PT331C)
Då provade jag att andra på 100 ohms motståndet till 300 ohm, och då orkar kretsen driva schmitt-triggern. Så det jag inte lyckades med var tydligen att få rätt på hur mycket ström varje del drog.
Klart, nu är det väl inte den bästa kretsen, men den borde fungera. Vilket jag ska prova.
Men jag är intresserad av andra lösningar som fungerar bättre, och också hur den krets jag gjort skulle vara dimensionerad för att fungera så bra som möjligt, om någon har tid och lust att utveckla det en bit.
Enklast vore antagligen att ha en OP som komparator med hysteres och en transistor att driva reläet med, men hur skulle den vara uppbyggd om jag har 0,65 och 0,95V som utgångsvärden från IR-transistorn?
Tack för all hjälp, jag har lärt mig en hel del.
Mikael
Re: Problem med OP och scmitt-trigger krets
Postat: 27 december 2009, 11:41:55
av Honnett
Ett tillägg:
Tidigare var kretsen av tills IR-transistorn fick ljus på sig, då slog den på och fastnade i det läget.
Schmitt-triggern är beräknad för 3 ggr ingångsvärdet från IR-transistorn (0,65 och 0,95 volt) vilket fungerar när jag provar schmitt-triggern ensam från ett agg. Den slår om då den ska.
Jag har gjort några andra kretsar tidigare som alla ställde sig och "tuggade" precis när det blev lagom med flis. De kasserade jag, för det var för dålig känslighet på dem, det gick inte att kalibrera kretsen. Till sist kom jag upp med denna krets.
Men nu fungerar nuvarande krets på labb-bordet, återstår att se om det går i flisbehållaren, vilket inte är riktigt lika säkert, har jag lärt mig...
Mikael
Re: Problem med OP och scmitt-trigger krets
Postat: 27 december 2009, 11:59:19
av prototypen
Tycker du får så otroligt dåligt utslag på fototransistorn.
Enligt databladet dark current 100nA
Bestrålad med 1 mW/cm2 så ska den sänka 2,5 mA @ 5 V Collector-emitter.
Vad har du för LED och är den välriktad och i vilket omgivningsljus labbar du?
Är fototransistorn rättvänd?
Protte
Re: Problem med OP och schmitt-trigger krets
Postat: 27 december 2009, 13:16:20
av blueint
Schmitt trigger med OP-amp, ta inspiration här:
http://www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm/ ... te/c2n.gif
Notera speciellt det 4e steget längst upp med tillhörande vågdiagram.
Re: Problem med OP och schmitt-trigger krets
Postat: 27 december 2009, 16:13:14
av Honnett
OK. Den sitter precis mitt mot IR-dioden, burken är omkring 120 cm, så det är avståndet. Har mätt ut så båda sitter på samma mått på varje sida av flislådan.
Så välriktad är den och omgivningsljuset är praktiskt taget mörker, lite kommer in via en inspektionsruta, men det är inte mycket.
Det är en IR333 diod, matas med samma 12V via ett motstånd på 470 ohm. Har provat ner till 100 ohm också, men det verkar inte förändra läget.
Det sista var nog en bra fråga. Jag tror det, men säker kan man ju aldrig vara. Jag ska prova att vända på den så får vi se om det blir bättre.
Intressant länk.
Mikael
Re: Problem med OP och schmitt-trigger krets
Postat: 27 december 2009, 16:25:00
av jesse
Är den lilla lådan 120 cm bred? Hur bred är då inte den stora lådan !!!
Med en fototransistor i det läget borde du kunna få ett spänningssving från 0.5 volt (ljus) till 11 volt (mörker)... inte 0.95 volt !!! Så något är fel, sannolikt ska du minska 470 k motståndet till mellan 1 och 10 k istället. Har du något sådant motstånd? vad får du för spänning då över fototransistorn vid mörker / ljus?
Om jag fattat det rätt så är "mörker" detsamma som att en hög med spån / pellets ligger ivägen mellan lysdioden och fototransistorn, och "ljus" = fri luft 1200 mm avstånd?
(OK, nu drog jag till med en gissning. Ska läsa databladet på fototransistorn och återkomma....)
Re: Problem med OP och schmitt-trigger krets
Postat: 27 december 2009, 16:35:08
av prototypen
Nej Jesse inte helt påläst, honnett har provat med 10k och fick det helt knäppa resultatet 6,6 - 7,0 volt.
Den stora rymmer 10 000 liter och den lilla är 1,2 m och det kan vara väl stort avstånd för en liten LED.
Läckströmmen är 100 nA så nästan med vilket motstånd som helst borde det ge en vettigare spänning.
Bakochfram teorin kanske är möjlig.
Protte
Re: Problem med OP och schmitt-trigger krets
Postat: 27 december 2009, 16:44:26
av jesse
Läste visst inte riktigt allt i ditt inlägg ovan
OK, du har redan testat med 10k:
Nu hoppar den mellan 6,6V och 7,0V, ungefär.
Men det är något som inte stämmer. Så fungerar inte en IR-transistor. No way. Så det enda du kopplat till fototransistorn är alltså motståndet och ingången på OP-förstärkaren ???
Bakochframteorin är trolig ja, men den kommenterade jag inte då du redan föreslagit den. Att lysdioden är för långt bort kan ju vara en faktor . Kanske går det att sätta en spotlight i andra änden, då blir det ljust

Re: Problem med OP och schmitt-trigger krets
Postat: 27 december 2009, 20:15:23
av Mindmapper
Avståndet ska inte vara något problem. Är det kantänka vara så att IR-dioden och IR-transistorn inte är för samma våglängd?
Re: Problem med OP och schmitt-trigger krets
Postat: 27 december 2009, 22:30:56
av electronix
Varför använda IR överhuvudtaget om lådan ändå är becksvart, det skulle ju lika gärna fungera med ett LDR och en Vit LED.
Re: Problem med OP och schmitt-trigger krets
Postat: 28 december 2009, 10:53:00
av Honnett
En stor del av problemet kanske är löst. Provade att vända, men det gav bara knäppa värden det också. Verkar ha varit en defekt IR-transistor. Bytte till en ny och då ändrar den svinget mellan 11,6 och 0,3V, lite skillnad!
Då uppstår ju helt nya problem, dock, eftersom kretsen är designad för helt andra nivåer och så vidare. Jag tror det bästa är att släppa den kretsen och göra en helt annan, kanske en OP (Eller komparator) kopplad som komparator med ställbar nivå och tillkopplad hysteres. Men jag är inte helt säker på hur man gör en sådan krets, de värden jag får när det är ljust och "mörkt" i lådan måste jag mäta upp innan, men har ni förslag på kretslösning och ev. vilka komponenter jag bör använda?
LDR går bra, men jag hade ingen sådan hemma, och de är dyrare än IR-komponenterna. Dessutom var det enklare med allt i 5mm diodkapsel, ett litet hål i lådan så kunda de klämmas fast direkt, LDRen blir ju lite krångligare, bara lite, men ändå.
Båda ska vara för samma våglängd, tror det var 940 nm (Kan vara 850 nm).
Det är stora lådor, men det behövs för att värma 1040 kvm.

Den stora är omkring 3,5*3,5*3 meter och den lilla på 1,2*0,6*0,8 meter, ungefär. Brännaren är på 60 kW, pannan (Den ena) är på ca 100 kW. (Har en annan panna på ca 140 kW också med oljebrännare i, men olja och ekonomi...

)
Mikael
Re: Problem med OP och schmitt-trigger krets
Postat: 28 december 2009, 12:30:56
av Mindmapper
Fototransistorn är en strömgenerator. Mörkerströmmen är låg (ca ett tiotal uA) och strömmen vid ljus "hög", sen finns allt där emellan. Med resistorn bestämmer du hur stort spänningsfallet ska bli vid ljus.
Ett lägre värde på resistorn ger lägre spänningsfall vid ljus, enligt ohms lag. U = I * R. Så det är bara att minska resistorn till du får ett vettigare värde på spänningen vid ljus. Har du inte en bra uppsättning resistorer så kanske du kan parallellkoppla för att få lägre resistansvärden.
Wikipedia har en bra beskrivning på schmidttriggern.
http://en.wikipedia.org/wiki/Schmitt_trigger