Olles CNC
Re: Olles CNC
Prova att bara plocka ut bitarna ur CAD och göra enkla ritningar av dom, sen går du till ditt lokala vattenskärningsföretag och hör dig för om priser.
Och kan man tänka sig lite mer efterbearbetning kanske plasma är ett alternativ?
Laser>Vatten>övrigt
Billigaste först, så varför inte försöka fixa laserskärning som sagts innan?
Billigaste först, så varför inte försöka fixa laserskärning som sagts innan?

Hallå igen allihopa. Jag har haft alldeles för mycket att göra i skolan på sistone för att göra några framsteg i designen av min CNC. Jag har dock funderat och funderat. Jag har haft alldeles för mycket problem att komma på någon bra lösning på drivningen med utväxling och kugghjul och hela grejen. Därför satte jag mig häromdagen och testade hur det skulle bli med kulskruvar från kinesen. Det blir ju bra mycket lättare att bygga och jag borde få lite bättre precision?
Jag har också valt att hålla kvar vid aluprofilerna, då det blir minst arbete för att få ihop det (kräver också mindre maskiner, som jag inte har
)
Efter ett gäng olika designs blev det en total make over. Jag kontaktade aluflex i helsingborg som hade 120x60-profiler som jag kunde köpa, vilket gav lite extra möjligheter. Jag tog därför bort pelarna och ersatte hela sidorna samt hela vagnen med 120x60-profil. Detta innebar att jag fick offra lite Z-rörelse, men jag tror att jag var lite väl ambitiös där tidigare
. I den här maskinen landar Z på ca 10cm, vilket jag antar får räcka.
Det blå genomskinliga materialet är inget jag ska använda i själva bygget utan är mer för att kunna visa vad som finns under...
Som ni ser har jag inga kulmuttrar inlagda än, men på x-axeln är det tänkt att de ska sitta i den främre aluplåten och på y-vagnen är det inte bestämt än.
Nya bilder:
För stor bild för forumet.

Ett problem är ifall 16mm kulskruv kommer börja vifta omkring hejvilt så att jag inte kommer få någon vettig hastighet i maskinen?
Annars, vad tycker ni?
Edit:
Ändrade en för stor bild till länk. //lgrfbs
Jag har också valt att hålla kvar vid aluprofilerna, då det blir minst arbete för att få ihop det (kräver också mindre maskiner, som jag inte har

Efter ett gäng olika designs blev det en total make over. Jag kontaktade aluflex i helsingborg som hade 120x60-profiler som jag kunde köpa, vilket gav lite extra möjligheter. Jag tog därför bort pelarna och ersatte hela sidorna samt hela vagnen med 120x60-profil. Detta innebar att jag fick offra lite Z-rörelse, men jag tror att jag var lite väl ambitiös där tidigare

Det blå genomskinliga materialet är inget jag ska använda i själva bygget utan är mer för att kunna visa vad som finns under...
Som ni ser har jag inga kulmuttrar inlagda än, men på x-axeln är det tänkt att de ska sitta i den främre aluplåten och på y-vagnen är det inte bestämt än.
Nya bilder:
För stor bild för forumet.

Ett problem är ifall 16mm kulskruv kommer börja vifta omkring hejvilt så att jag inte kommer få någon vettig hastighet i maskinen?
Annars, vad tycker ni?

Edit:
Ändrade en för stor bild till länk. //lgrfbs
ToPNoTCH
>Perssonligen har jag kommit till insikt om att levande material såsom MDF,
>inte har i en CNC att göra.
Min åsikt också, men pris tillgång ?
Möjligen att prova med sandwich konstruktion ?
Tunn stålplåt - MDF skiva - Tunn stålplåt?
Laserskuret skruvat och limmat på båda sidor av distanskiva.
>Perssonligen har jag kommit till insikt om att levande material såsom MDF,
>inte har i en CNC att göra.
Min åsikt också, men pris tillgång ?
Möjligen att prova med sandwich konstruktion ?
Tunn stålplåt - MDF skiva - Tunn stålplåt?
Laserskuret skruvat och limmat på båda sidor av distanskiva.
Ser ut som vi är inne på använda ungefär samma komponenter och grunddesign (min blir dock lite mindre)! 
Här är mina planer:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =5&t=40857
Tänkte använda samma profiler men jag hittade dom i Österrike (http://www.aluprofil.com). Bra att veta att dom finns i sverige också. Vad kostar dom på Aluflex?
//Jonas

Här är mina planer:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =5&t=40857
Tänkte använda samma profiler men jag hittade dom i Österrike (http://www.aluprofil.com). Bra att veta att dom finns i sverige också. Vad kostar dom på Aluflex?
//Jonas
En sak till:
Som du ser på mina skisser flyttade jag ner kulskruven till "utsidan" av linjärlagret på sidan för att skydda den lite mer mot damm och spån. Kanske något att fundera på?
//Jonas
Som du ser på mina skisser flyttade jag ner kulskruven till "utsidan" av linjärlagret på sidan för att skydda den lite mer mot damm och spån. Kanske något att fundera på?
//Jonas
Ja du, det är onekligen rätt likt nu när jag jämför. Jag vet att jag har tittat igenom din tråd ett par gånger så det kanske är därifrån jag undermedvetet hämtat lite inspiration från till min senaste variant
.
Jag väntar fortfarande på prisuppgift från Aluflex. Jag kan återkomma om det så fort jag får svar.
Angående kulskruvens placering så hade jag tänkt ha det så, som du har det, från början. Det blir dock lite extra byggande för att fixa kulmuttersfäste vid sidan om och nedanför själva vagnen. Hmmm, tål att funderas på.

Jag väntar fortfarande på prisuppgift från Aluflex. Jag kan återkomma om det så fort jag får svar.
Angående kulskruvens placering så hade jag tänkt ha det så, som du har det, från början. Det blir dock lite extra byggande för att fixa kulmuttersfäste vid sidan om och nedanför själva vagnen. Hmmm, tål att funderas på.

alvestjo: Jag pratade med aluflex idag och jag måste säga att jag blev lite smått chockad över prisnivån...
60x60-profil - 532kr/m + moms
120x60-profil - 1085kr/m + moms

Det vill säga en bit över dubbelt så dyrt som exakt samma profiler som säljs på både ett ställe i Tyskland och ditt exempel i Österrike. Varför vet jag inte, men min budget tog en rejäl törn här kan jag säga...
Har du hört hur det ligger till med frakt från Österrike?
jojje: Jag sitter inte vid rätt dator nu, så kan inte fixa ny rendering men du menar att lägga upp sidprofilerna på bottenprofilerna mer eller mindre? Jag är lite orolig för flex och vridning, vilket blir värre ju längre Z man har... Ungefär vilka krafter är det vi snackar om ifall man fräser typ MDF eller plywood/kolfiber (svår fråga jag vet)?
Angående kulskruvarna så tar jag gärna emot åsikter om ifall jag kommer få problem med "whip" och därför riskerar att få problem med hastigheten?
60x60-profil - 532kr/m + moms
120x60-profil - 1085kr/m + moms

Det vill säga en bit över dubbelt så dyrt som exakt samma profiler som säljs på både ett ställe i Tyskland och ditt exempel i Österrike. Varför vet jag inte, men min budget tog en rejäl törn här kan jag säga...

Har du hört hur det ligger till med frakt från Österrike?
jojje: Jag sitter inte vid rätt dator nu, så kan inte fixa ny rendering men du menar att lägga upp sidprofilerna på bottenprofilerna mer eller mindre? Jag är lite orolig för flex och vridning, vilket blir värre ju längre Z man har... Ungefär vilka krafter är det vi snackar om ifall man fräser typ MDF eller plywood/kolfiber (svår fråga jag vet)?
Angående kulskruvarna så tar jag gärna emot åsikter om ifall jag kommer få problem med "whip" och därför riskerar att få problem med hastigheten?
Köpte min profiler från:
http://stores.shop.ebay.de/Motedis__W0QQ_armrsZ1
Dom har inte så mkt upplagt på ebay men frågar du så har de "komplett" sortiment. Som jämförelse så kostar 45x45-profil 11,50 EUR/meter. När jag räknade ihop min beställning så skulle det bli 285 EUR + frakt. Efter lite prutande hade jag allt hemma för 250 EUR.
http://stores.shop.ebay.de/Motedis__W0QQ_armrsZ1
Dom har inte så mkt upplagt på ebay men frågar du så har de "komplett" sortiment. Som jämförelse så kostar 45x45-profil 11,50 EUR/meter. När jag räknade ihop min beställning så skulle det bli 285 EUR + frakt. Efter lite prutande hade jag allt hemma för 250 EUR.
Tackar Sungam, jag skickade iväg ett mail till dem. Får se ifall de har 120x60-profiler, de verkar ju ha rätt hyfsade priser i alla fall 
Edit: Är det så här du menar Jojje?

Edit: Är det så här du menar Jojje?

Jepp, då får du 60mm extra Z "gratis".
Tror nog att om du håller dig till dom materialen, och använder lämpliga och inte för stora verktyg, då funkar dom extra 60 mm finfint.
Det är om du ska börja fräsa metaller innehållande järn, som problemen dyker upp.
Edit: Jag köper mina aluprofiler från Octanorm i Spånga (Stockholm).

Tror nog att om du håller dig till dom materialen, och använder lämpliga och inte för stora verktyg, då funkar dom extra 60 mm finfint.
Det är om du ska börja fräsa metaller innehållande järn, som problemen dyker upp.
Edit: Jag köper mina aluprofiler från Octanorm i Spånga (Stockholm).