Potentiometer, hur koppla?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pekkape
Kontakt:

Re: Potentiometer, hur koppla?

Inlägg av pekkape »

AHHHH. Inte konstigt att jag bara hörde en pyttesvag signal då, så därför gjorde jag så här.

Bild

Och då lät det full sprutt. Jag testar igen men 50k kan vara för starkt motstånd.
pekkape
Kontakt:

Inlägg av pekkape »

Nu är allt perfekt och det låter bra oxo.

Tur att det inte är en dator eller ett 1000W slutsteg jag försöker kortsluta... ;)
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu ansträngde jag mig att fota och markera och så funkar det men jag lägger ut den här bilden ändå:
IMG_2124.JPG
A) Rött är signal, svart är jord.
B) Inte mina lödningar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Erkänn, särskilt den på jordblecket. ;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den kommer från burken senast beskriven i min synttråd. Den burken är fådd och kom från annat håll.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

pekkape skrev: 5 januari 2022, 03:11:29 Nu är allt perfekt och det låter bra oxo.
Perfekt kan man väl diskutera! :) Det viktiga är att det låter bra.
Varför det inte är perfekt är att lödningarna har en del att önska. Mycket lod på de flesta. Träning ger färdighet. Avskalningarna av trådarna är på många ställen för långa. Tråden ska vara avskalad så att isoleringen börjar ca en mm från lödstiftet/lödörat. På många ställen har du kanske 5mm avisolerat och fyllt på med lod långt ut på den avskalade tråden.
Känns som jag är lite gnällig, men om ingen kommenterar får man inte reda på vad man kan förbättra.
Det var egentligen en annan sak jag skulle kommentera, men jag kunde inte låta bli ordet "perfekt"!

Jordningen av höljet på "pottarna" gör man för att inte brum ska ta sig in via metallhöljet på potten. Nu har du allt oskärmat så att brum och brus kan ta sig in överallt. Låda oskärmad och trådar oskärmade.
Säkerheten fås om alla andra utrustningar som är anslutna är skyddsjordade. De anslutningstrådar som du använder är bara signaljord och uppfyller inga krav på skyddsjord. Det bästa hade varit om axlarna som man vrider på varit av plast. Då har ingen farlig potential kunnat komma ut till kroppen när man vrider. Finns ju fortfarande möjlighet att ta en isolerande ratt på potten. Nu är väl det ingen större vits om du sätter lock på lådan kan ju ingen ändå komma åt pottarna. Hur man än vrider och vänder på hela skyddsgrejen så är alla anslutningar på kontakterna inte heller beröringsskyddade. Därför är det svårt att göra något åt denna krets som skulle få den att vara godkännd ur skyddssynpunkt. Det säkraste vore att inte ha denna låda utan att allt fanns inbyggt i en låda där hela den "utsatta delen" (höljet) vore skyddsjordat. Dvs i slutsteget. Nu var väl det också ett hembygge så att se till att inga farliga spänningar kan komma i kontakt med höljet och signaljord är viktigt.

Det finns en annan aspekt på det hela också och det är att kroppen samlar på sig brum från omgivningen. Lampor, annan elutrustning och ledningar i elinstallationen läcker brum hela tiden. När man tar i den metalliska axeln till potten överförs brummet som kroppen samlat upp till potten. Med en icke metallisk axel försvinner den överföringen.
En av de svåraste sakerna som tillhör byggandet av elektronik är jordning. Att både få till skyddsjordning och signaljord är inte gjort med en grisblink.
Hoppas jag inte låter allt för gnällig, men det är bra att utveckla sitt säkerhetstänk!!
Det är långt innan man blir fullärd, det finns alltid något nytt att lära sig.
Skriv svar