Sida 3 av 4

Re: Hur välja MOS-FET?

Postat: 3 april 2009, 11:00:30
av FS
Ahh du menar att man använder "shutdown" för att kunna koppla från motorn. Men helt separat går det ju inte att styra trissorna, det går ju tex inte att kortsluta bryggan. Varför man nu skulle vilja göra det... :wink:

Då verkar inte IR2104 så dum ändå. Den ger dock inte mer än 210/360 mA (Hi/Lo). Vad räcker det till egentligen?

Säg 20kHz och BUZ342 http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 135-A2.pdf Hur räknar jag ut vilken ström som kommer behövas på gaten?

Re: Hur välja MOS-FET?

Postat: 3 april 2009, 12:25:21
av gunne
Såg du länkarna i Slattes sista inlägg (Edit)? Skummade bara lite men det står ju en del matnyttigt där.

Jag kan ju egenligen inte sånt här, men kan det inte vara läge att ha nån slags MOSFET drivare emellan för att få till snabba på/avslag?

Re: Hur välja MOS-FET?

Postat: 3 april 2009, 12:30:20
av FS
gunne skrev:...kan det inte vara läge att ha nån slags MOSFET drivare emellan för att få till snabba på/avslag?
Jo, IR2104 mfl. är MOSFET drivare. Eller menar du att man ska ha en till drivare mellan? Dvs. IR2104 -> drivare -> trissa

Japp såg de länkarna. Det kändes dock lite svårsmält. Får läsa ett par gånger till...

Re: Hur välja MOS-FET?

Postat: 3 april 2009, 13:00:04
av bearing
Är det priset (10kr mer) som gör att du hellre vill ha IR2104 än IR2184?
2184 klarar som sagt kring 2A och verkar annars likvärdig IR2104.

Strömmen är omvänt proportionell med switchtiden. Låg switchtid ger låga switchförluster. Hög gateström är alltså bra.
Eftersom att dödtiden på drivkretsen är 500 ns skulle jag se till att switchtiden är mindre än det, med marginal.

Enligt tidigare inlägg divideras gateladdningen med strömmen för att få switchtiden.
t=Q/I
Vilket ger:
I=Q/t
Q=ca 175nC (se diagrammet uppe till höger på sidan 8 i databladet)
t=500nS
I=175/500 A = 0,35A

Det mest kritiska förloppet under omslaget är "platån", så jag skulle se till att strömmen är 0,35A där. Med "platån" menar jag förloppet under omslaget där gatespänningen är ganska konstant. Se diagrammet uppe till höger på sidan 8 i databladet. "Platån" är på ca 7V.

Så om du använder drivspänning 12V är spänningsskillnaden mellan drivspänningen och platån 5V.
Gatemotstånd:
R=U/I
R=5/0,35 = 14ohm

Så med marginal kanske 10ohm gatemotstånd är lämpligt. Med 12V drivspänning blir då strömmen just vid tillslaget. 12V/10ohm = 1,2A.

EDIT: la till att resistansberäkningen gällde gatemotståndet.

Re: Hur välja MOS-FET?

Postat: 3 april 2009, 13:08:30
av FS
bearing: Klockrent svar! :)

Re: Hur välja MOS-FET?

Postat: 3 april 2009, 15:11:05
av FS
Nu då :)

Bild


DIR1 DIR2:
00 -> Off
01 -> Framåt
10 -> Bakåt
11 -> Broms

Re: Hur välja MOS-FET?

Postat: 3 april 2009, 15:23:26
av bearing
Jag tror det blir:

DIR1 DIR2:
00 -> Off
01 -> Off
10 -> Off
11 -> Broms


PWM-signalerna måste ligga i motfas.

Edit: En annan sak. Jag tror det är säkrare att använda motstånd som drar styrsignalerna lågt.

Re: Hur välja MOS-FET?

Postat: 3 april 2009, 17:54:09
av FS
bearing skrev:PWM-signalerna måste ligga i motfas.
Hänger inte riktigt med, varför behöver de göra det?
bearing skrev:Jag tror det är säkrare att använda motstånd som drar styrsignalerna lågt.
Hur menar du med säkrare?

Re: Hur välja MOS-FET?

Postat: 3 april 2009, 18:14:03
av bearing
Säkrare eftersom att om någon sladd till optokopplarna lossnar, eller om styrelektroniken inte driver signalerna lågt kommer insignalen till IR2184 bli hög. Kanske inte är så bra om motor sätter igång i full fart om strömmen till motorn slås på innan styrelektroniken.

Om båda sidorna i bryggan driver hög bromsas motorn. Samma sak om båda driver låg. Jag insåg just att om båda drivs i motfas fungerar det inte heller. Hm, du verkar ju veta hur det ska funka. Kanske har du helt enkelt förväxlat IN och /SD i schemat?

Re: Hur välja MOS-FET?

Postat: 3 april 2009, 19:37:46
av Pucco
Det normala är att man kortsluter ena sidan av motorn till jord med nedre transistorn på ena
H-benet och pulsar det andra H-benet med duty cyclen. När man vill köra åt andra hållet så
växlar man bara sidor.
Som du har kopplat med samma pwm på båda drivarna och använder /SD för att helt stänga av
ett H-ben så kommer ingen ström att gå i motorn någonsin. Bara broms vid "11" som bearing säger.

Sedan har du gjort några tabbar på optokopplarna:

Som bearing också säger borde motstånden gå till jord så att allt stängs av om drivningen av optokopplarna försvinner.

Drivkretsen tål absolut max 10V på ingångarna enligt databladet, du har 12V.

Med 10kohm på utgången av optokopplaren så har du en extremt långsam krets.
Det blir en 3dB bandbredd på överföringen av ca 3kHz enligt databladet.
Du kan troligen inte köra mer än några enstaka hundra Hz som pwm frekvens.

Re: Hur välja MOS-FET?

Postat: 5 april 2009, 16:18:38
av FS
Tack för alla synpunkter! :) Skippar nog optokopplarna tills jag fått fart på trissorna...
bearing skrev:Kanske har du helt enkelt förväxlat IN och /SD i schemat?
Ja, det blir ju betydligt bättre om man vänder på dem, hehe

Nu då?
Bild

Re: Hur välja MOS-FET?

Postat: 5 april 2009, 16:44:33
av SvenW
En till sak att täka på:
Motorn kan mata ut sin energi baklänges genom H-bryggan. Såväl energi från motorn induktans som rotationsenergi.
Matningsspänningen (24V) kan då lätt skena iväg om kraftaggregatet inte kan ta ström baklänges, och andra kretsar som eventuellt matas härifrån kan då haverera. Sånt har hänt mig flera gånger!

Re: Hur välja MOS-FET?

Postat: 6 april 2009, 11:19:56
av FS
Vad gör man åt det då? Man kan ju inte gärna slänga på en frihjulsdiod över motorn. Svårt att köra åt bägge hållen då... :humm:

Re: Hur välja MOS-FET?

Postat: 6 april 2009, 12:00:07
av Norpan
Det vanligaste är väl att bränna bort överspänningen i ett motstånd.
Eller för att förenkla lite, en stor zenerdiod över matningen på kanske 30V om du matar med 24.

Re: Hur välja MOS-FET?

Postat: 6 april 2009, 14:17:16
av FS
Den biffigaste zenerdioden ELFA har är 10W (70-077-92). Spontant känns det inte som om det kommer räcka, men det är ju lite svårt att höfta hur mycket motorn kommer skicka tillbaka till strömkällan...