Sida 3 av 3
Postat: 18 december 2004, 11:43:52
av Sigge Sinusspänning
Jag skulle vilja påstå att matematiken är det ämnet man pluggar mest.
En annan går sista året på gymnasiet nu och har avslutat MaE-kursen, som gick vägen i alla fall.
Fysik B sägs ju vara den svåraste kursen på gymnasiet, men den är ju ingenting i jämfört med mattekurserna, eller?
$tiff skrev: Jag vet inte om matten har så mycket med intelligensen att göra i den grad många tror. För den som verkligen vill klara det är det ju bara att plugga in det som behövs, öva en massa och sen göra tentan.
Precis. Några elever som jag föreställer mig vara mycket mer intelligenta än vad jag är klarade inte E-kursen, de plugga inte så noga. En annan räknade hemma 20 minuter varannan dag (ja, i början av kursen i alla fall).
Matematiken kräver mycket pluggande. Pluggandet ger förståelse och kunskap.
Postat: 18 december 2004, 13:26:48
av $tiff
>> Sigge Sinusspänning
Vilken kurs som är svår beror ju helt och hållet på intresse. Men visst, en majoritet anser nog att FyB är den svåraste kursen på gymnasiet. Antagligen eftersom det är en tung teoretisk kurs på avskräckande 150p. Själv tyckte jag att exempelvis religion var många gånger jobbigare än fysiken
Intelligens är ett väldigt fluffigt begrepp. Vi borde ju nästan starta en tråd för att bara diskutera bara det.
Själv så gled jag igenom Ma A-E plus en introduktionskurs till linjär algebra på gymnasiet, samtliga gav utdelningen högsta betyg, och då var det ytterst sällsynt att jag öppnade boken hemma. Gör det mig till intelligent? Njä. Snarare förstörd inför högskolan

Postat: 18 december 2004, 13:42:40
av evert2
En sån där introduktionskurs i linjär algebra hade jag varit hjälpt av, jag hade betydligt lättare för "en-variabelanalysen" (derivata, komplexa tal, integraler mm) och transformteori (efter ett tag.

..). I gymnasiet har man ju inget som påminner om linjär algebra (förutom lite enkla vektorberäkningar...å SMÅ ekvationssystem). Fysik B tyckte jag inte var särskilt svårt. Fick en av mina få VG i just det ämnet. Matte hade jag faktiskt lite problem med....men det beror DELVIS på att vi fick en ny lärare då våran gamla blev sjuk...denna nya lärare hade ingen behörighet...å det märktes om man säger så...skitdålig på att lära ut....nå ja, det redde ut sig till slut
Inteligens är ett fluffigt begrepp som sagt....t ex är en del duktiga på att lösa tal men hopplöst dåliga på att "ställa upp tal" då förutsättningar för en beräkning är klart framställt. Och en del är tvärtom...osv osv....
Postat: 18 december 2004, 20:37:23
av Sigge Sinusspänning
Hur går matematikkurserna till på högskolan? Tips?
Jag har hört sägas att man få lära sig formlerna utantill och att man ej
använder miniräknare, vilket i mitt tycke har fördelar men flest nackdelar.
_________________________________________________________________
När det gäller mattelärare tycker jag att alla jag har haft har varit humorbefriade träbockar. Ytterst ämneskunniga, men ack så opedagogiska. Och uppmuntrar de bästa eleverna.
__________________________________________________________________
$tiff: Kemi B är ju dubbelt så läskig som fysiken tycker jag. Å MaCDE fyra gånger så svåra.
Men som sagt har man hört både av lärare och elever att FyB ska vara den svåraste. Hmm..man borde väl snarare uppmuntra eleverna att läsa den för att är så pass behörighetsgivande..
Religion A tycker jag borde tas bort från kärnämnena. Ett stort syfte med
kursen är att öka förståelsen för främmande religioner och minska klyftorna, men jag kan inte påstå att ReA ändrade mina uppfattningar (kanske var rätt så frisinnad redan innan). Det är ju mest att lära sig fakta utantill. Istället borde man få välja 50 p fritt.
Men $tiff, jag blir nyfiken, varför tyckte du religionen var svår?
Postat: 18 december 2004, 20:50:38
av evert2
Sigge Sinusspänning: $tiff kanske hade en

till religonslärare

Postat: 18 december 2004, 23:08:18
av Johan.o
Jag läser ett basår på universitet, Matte C,D,E mm..
vi får använda miniräknare, har hört vissa specifika mattekurser på programmen körs
utan miniräknare. Dock formelsamling på tentor är ju något som verkar tillämpas,
i de flesta kurser på högskolor. Till skillnad från gymnasiet.
Så generellt är det tvärt om än det du hört?
Postat: 19 december 2004, 10:53:52
av björn
Vi fick inte använda miniräknare/formelsamling på Linjär,analys eller flerdimmen. Dock fick man ha formelsamling på Transformteori och både formler & räknare på ststistiken.
Edit: stavning
Postat: 19 december 2004, 15:34:37
av zus
Får inte använda miniräknare eller formelsamlig i Analys och LinAlg på LiTH iaf. Var lite ovant i början, men man vänjer sig. Jag tycker det blir enklare att se samband/upptäcka mönster som kan passa in i formler när man verkligen måste lära sig dem...
Postat: 19 december 2004, 21:55:22
av grapetonix
Ingen räknare eller formelsamling på någon ren mattekurs vid KTH heller.
Penna med valfritt bläck är det enda tillåtna hjälpmedlet
Har hört många i den här tråden säga att FysikB anses vara den svåraste gymnasiekursen. Och det är den nog (min fysiklärare sa att det tom ansågs vara Europas svåraste gymnasiekurs). Men inte ens en tiondel så svår som den första mattekursen de flesta kommer träa sig igenom på en elektroing utbildning.
Postat: 19 december 2004, 22:18:26
av $tiff
Sigge Sinusspänning skrev:(...)
Religion A tycker jag borde tas bort från kärnämnena. Ett stort syfte med
kursen är att öka förståelsen för främmande religioner och minska klyftorna, men jag kan inte påstå att ReA ändrade mina uppfattningar (kanske var rätt så frisinnad redan innan). Det är ju mest att lära sig fakta utantill. Istället borde man få välja 50 p fritt.
Men $tiff, jag blir nyfiken, varför tyckte du religionen var svår?
Du svarade på frågan själv. Religionen handlar allt för mycker om att lära sig namnet på Moses tretton ättlingar, vilket inte är min starka sida. Att hinduer tänker i cirklar har jag inget problem att förstå eller acceptera.
Jag tycker däremot att den ska vara kvar som obligatorisk kurs, eftersom det är alltför stor andel av eleverna som verkligen inte förstår varför man har en annan religiös uppfattning än deras egen (vilket leder till intolerans).
evert2 skrev:Sigge Sinusspänning: $tiff kanske hade en

till religonslärare

Nja, jag hade en väldigt duktig, erfaren och omtyckt lärare i religion. Däremot hade han tämligen högra krav på kunskapsnivån.
Postat: 20 december 2004, 11:05:15
av MicaelKarlsson
$tiff>> Instämmer, det är ju oftast okunskap som leder till intollerans och värre uppfattningar.