Rör Amp för Gitarr, Med div schemor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Rör Amp för Gitarr, Med div schemor

Inlägg av TomasL »

Så, då har jag beställt rören, totalt 9 st, och rörhållare från Museet i GBG.

Letar efter transformatorer, uppenbarligen väldigt dyrt här i Sverige, bättre priser i Tyskland tydligen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du fick lite länkar av mig - kolla dem om du inte vill vänta på vad jag kan gräva fram om mitt kondensatorpaket.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har lekt en del med det där psu-programmet, riktigt kul faktiskt, men, enligt detta program så funkar inte de gamla nätdelarna som Fender och Marshall konstruerade, det bränner upp likriktarröret.

Nåväl, programmet varnar för de höga strömmar som uppstår när glättningskondingarna laddas.
Detta kan man iofs fixa med ett seriemotstånd. men det är ju inte riktigt meningen.

Soundbrigade, jo jag har kikat, ville vänta med att beställa från Tyskland tills du kollat vad du har liggande.
Senast redigerad av TomasL 4 februari 2009, 21:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

hcb skrev:Najs.
Har du kollat upp så att likriktarröret tål glättningskapacitansen som du har på 300V-uttaget? Jag vill minnas att många likriktarrör har rätt låga maxkapacitanser vid C-ingångsfilter.
Har kikat lite på detta, röret "tål" 50uF tydligen.
Det verkar bli rätt mycket ström i början, man rekomenderar tydligen (i vissa datablad) att lägga på ett motstånd på något hundratal ohm på respektive anod för att skydda röret.
Problemet är uppenbarligen de höga strömmar som uppstår när spänningen slås på och den första kondensatorn laddas upp.

Ett enkelt sätt att lösa detta på är iofs att lägga ett motstånd på säg 100ohm eller så i serie med kondingen, frågan är dock hur det påverkar röret.
Ivarsson

Inlägg av Ivarsson »

http://www.valvewizard.co.uk/

Om du går in där, sedan till "Smoothing and filtering" under rubriken "The Power Supply", så kan du läsa om hur stor den första kondensatorn bör vara.
Det står bland annat att man tolererar ca 20% ripple i push-pull steg i och med att ripplet tas bort en hel del när rören körs i motfas, och att 10% är utmärkt.

Jag tror inte du kommer behöva speciellt jättestor första filterkondensator..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

valvewizard var intressant läsning, helt klart.

Slängde ihop en liten modell på hur det kan se ut

Bild

Edit: såg nu att det blivit spegelvänt, ja, ja det blev lite sent.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Ett enkelt sätt att lösa detta på är iofs att lägga ett motstånd på säg 100ohm eller så i serie med kondingen, frågan är dock hur det påverkar röret.

Det lär ju i alla fall ge en del värme ...
Om du har någon lämplig drossel kanske ett L-ingångsfilter kan vara en väg fram.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Efter att ha studerat valvewizard, har jag kommit fram till följande:
Lägga en skyddsresistans på likriktarens anoder, per rekommendation i rörets datablad, eftersom röret tål 50uF, så är 32uF helt ok, samt ger ett acceptabelt rippel.
Resterande delar, dvs förförstärkare, drivsteg, eko, och tremolo matas via ett LC-filter, vilket i princip tar bort ripplet totalt.

En standby-brytare mellan likriktaren och reservoarkondensatorn, med ett 47k's motstånd parallellt med brytaren samt halverad glödspänning vid standby, blir nog en bra lösning.
Då får jag en lugn uppladdning av kondingen, samtidigt som alla rören "mjukstartas", vilket inte är helt fel.
Dessutom skall jag köra med likriktad och stabbad glödspänning. Vilket tar bort alla möjligheter till nätbrum från glöden, dessutom kan jag få precis kontroll över den.
Ivarsson

Inlägg av Ivarsson »

Halverad glödspänning vid standby låter inte ok. Brukar stå i databladen att det är (oftast) t.ex. 6.3V 10%, håller man sig utanför gränserna påverkas rörets livsländ.
Sedan om du missat denna så finns det en bra söksida på datablad till rör:
http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, det är vid drift, men under standby är det tydligen inte så kritiskt, underspänning går rätt bra, inom vissa gränser, däremot är överspänning värre jmfr en vanlig glödlampa.
Har Hittat alla datablad, men tack ändå.
Ivarsson

Inlägg av Ivarsson »

Just det, självklart..
Du har smarta idéer, ska bli väldigt intressant att följa det här projektet!
Skriv svar