Min nya programmerare fungerar ej som jag vill..

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
sica06

Inlägg av sica06 »

När kör med den gamla programmeraren så blir det så här:
- Jag kan använda i princip alla clock freq, flera kHz nedanför 62.5 kHz och ända upp till max på cirka 3.6 MHz.
- Gällande spänning så kan jag sänka ARef ner till 2.2v och VTARGET till 2.3 - oberoende av clock freq!

Jag provade det mesta nu. Jag började med den gamla programmeraren som funkar. Jag satte ARef till 2.4v, Vtarget till 2.7, clock freq till ungefär 921 kHz, tryckte Write på båda. Satte in 6-pin på SPROG3 och tryckte "Connect" i AVRStudio. Clock freq och VTarget/ARef vad oförändrad. Men vi försök till programmering händer samma grej.

Jag funderar på om inte programmeraren är sönder (kunde ju inte heller uppgradera firmware).. Jag har ju en AVR-p28 hemma, ska prova på den om några dagar och se vad som händer.
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Jo det låter som ett bra nästa steg.
Jag antar att du gjorde enligt manualen och satte en jumper mellan pin1 och pin3 när du skulle uppgradera firmwaret?
sica06

Inlägg av sica06 »

Ber om ursäkt för dröjesmålet, har inte haft datortillgång på ett tag.

Jag hade tidigare inte gjort detta, men testade det tidigare idag. Jag fick meddelande "ny maskinvara hittad" och installerade den. Tyvärr kunde jag ändå inte installera firmwaren. Det står att man ska kunna installera firmwaren manuellt genom uploada en image-fil till programmeraren genom t ex en hyperterminal. Jag provade att connecta till programmeraren med HyperTerminal Private Edition, vilket jag tror fungerade. Jag lyckades dock ej skicka någon fil till den ("connection timeout"). Jag ska prova detta igen när jag kommer hem...

Hur det än går så vill jag tacka för hjälpen jag har fått!
//Simon
Skriv svar