Sida 3 av 3
Postat: 4 september 2008, 16:06:13
av Dennis_F
Men när jag tittar på bilderna så ser jag ingen sån inritad på y-axeln (sidledsrörelsen). Fast den kanske är dold?
Dessutom borde man ju klara sig utan avgasklämma om axlarna har stöd, då kan man bara spänna "lagervinklarna" mot varandra.
Postat: 4 september 2008, 17:03:52
av ElectricMan
Näpp, det ides jag inte rita
Hmm, det kanske blir nog stabilt det också... Jajja, jag ska fundera på det

Postat: 4 september 2008, 19:50:10
av bearing
Hur justeras hållaren för Z-axeln in så att den blir rak?
Tillägg: Fungerar det verkligen med sån där gänginsats för att göra justeringen till axlarna? när skruvarna dras åt så gör ju dom att gänginsatsen tenderar att tryckas ut igen.
Postat: 4 september 2008, 23:25:10
av Dennis_F
Om du tänker på inslagsmuttrarna för axeljustering som ove länkade till så sitter inslagsmuttrarna på insidan och alla krafter då man drar åt bultarna försöker trycka muttrarna in i mdf-skivan.
Postat: 4 september 2008, 23:44:07
av bearing
Jaha, då förstår jag. Jag har tidigare sett bilder på muttrar islagna från utsidan.
Postat: 13 september 2008, 23:53:24
av sniffer
Måste bara fråga. Va är de för styrning ni använder för stegmotorerna? Eller finns de något 3 eller 2-axligt man kan köpa? Alltså ett kitt med 3 eller 2 motorer med styrelektronik och styrprogram?
Undrar då jag har en äldre typ av suportersvarv i gott skick som jag skulle vilja bygga om till CNC-styrd.
Är som så att jag gör saker som styrningar i toppar (bil) och sådant piljobb i den och då tar de en evighet att sitta och köra upp runt 16st styrningar på hundradelen var gång en topp skall renoveras. Skulle jag då på lätt vis få 2 motorer med styrning å några timmars provande å skrivande i ett program att göra jobbet i framtiden så alla styrningar är den andra lik så skulle detta vara underbart.