Sida 3 av 3
Postat: 24 juli 2008, 15:32:25
av Bosen
danei
Det är väldigt ovanligt med sådan dispens... jag vet om en som har det och har aldrig hart talas om det annars. Men för att få sådan dispens så måste man ha likströmsgenerator!
Postat: 24 juli 2008, 15:38:32
av danei
Visst jag sa ju det. Det gäller bilar som inte har generator kapacitet för att köra med halvljus. T-ford kanske? Det räcker inte med att ha en likströmsgenerator.
Postat: 24 juli 2008, 17:44:29
av Bosen
d beror på hur duktig du é på att prata

Jag känner en som har det på en buick -59 och det är inget speciellt med den... men han som regbesiktigade hadde säkert jättebra skäl

Postat: 24 juli 2008, 18:48:11
av Andy
danei skrev:Det finns de som har dispens från det kravet. Men då är det äldre bilar det handlar om.
Andy: Jag tolkade "laddar" Som strömen som laddar batteriet inte strömen från generatorn. Varför kallar du det laddar? Är inte "genererar" bättre. Upplagt för missförstånd.
Hårklyverier!
Postat: 24 juli 2008, 22:22:03
av danei
Ursäkta så hemskt mycket att jag tolkat laddar som laddar.
Postat: 25 juli 2008, 15:04:40
av The_ChOsen
[quote="Bosen"]Tomgångsvarvet på min motor är 600-800 varv/min och en 4 clindrig motor dör vid så låga varv.
FYI: Min 940 med B230FT(4cyl) står på 500rpm på tomgång ibland.
Postat: 25 juli 2008, 20:05:51
av xxargs
Beror på hur tungt svänghjul eller hur liten kompression man har i motorn
traktormotorer brukar kunna köra på ganska lågt varavtal utan problem

Postat: 26 juli 2008, 09:07:12
av Bosen
jag har ju skrivit fel... 400-600 varv/minut ska det va.... 800 varv é la inte så lite....
Postat: 28 juli 2008, 22:06:37
av v-g
Har inte läst tråden men ett säkert sätt att få bilens generator att gå åt fanders är dessa amperemätare. Har du över 30A generator så sätt INTE dit dem det kommer inte bli bra. Ska man ha dem inne i kupén så minskar laddningen pga spänningsfallet i kabeln.
Skjutit två generatorer för att kunna se att det "laddar".
Det bästa är att slå på ljusen och sen starta bilen sen lite över tomgång bör man minst ha 13 volt, gärna uppemot 14.
Postat: 29 juli 2008, 01:38:49
av xxargs
En voltmeter säger inget om hur många ampere det laddar - men säger i allafall när den laddar tillräkligt (dvs spänningen över 13 Volt över batteriets polskor)
skall man ha amperemeter så bör man välja en konstruktion som kan använda den befintliga sladden mellan generatorn och lastuttagen och batteriet som ett shuntmotstånd - förstärka upp det med en OP-amp (och kalliberera mot en tångampermeter) och styra ett mittställd visarinstrument (borde finnas färdiga dito lösningar tycker jag)
alternativ använda och montera in en 20 eller 50 mV fast strömshunt på kabeln mellan generator/last och batteriet och använda passande visarinstrument för detta, på detta sätte slipper man dra en massa högströmskabel ända in i bilen med onödiga spänningsfall.
Postat: 29 juli 2008, 07:27:27
av PHermansson
Som MAX4070 typ:
The MAX4069MAX4072 low-cost, bidirectional, high-side, current-sense amplifiers are ideal for monitoring battery charge and discharge currents in notebooks, cell phones, and other portable equipment.
The MAX4070 contains an internal 2.5V reference. The charging current is represented by an output voltage from 2.5V to VCC, while discharge current is given from 2.5V to GND.
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/3387