Magnetmotor, magnetisk wankelmotor, prevendv, V-gate ....mmm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Magnetmotor, magnetisk wankelmotor, prevendv, V-gate ....mmm

Inlägg av hcb »

>Vem kunde tro på värmepumpens funktion för 100 år sedan, kanske någon individ hos den absoluta intellektuella eliten
Lord Kelvin gjorde det säkerligen, och jag skulle tro att Carnot (han med cykeln :) ) också hade en rätt bra bild av hur en värmepump fungerar.
Jag kunde inte klistra in Wikipedia-länken till Carnot: http://en.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Lé ... adi_Carnot

>men knappast den okunniga breda massan.
Heh. Med risk för att låta snobbig tror jag att den okunniga massan inte ens idag har någon djupare förståelse för termodynamik ...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Cyr skrev:
Inget fel att tänka i nya banor förstås, men att försöka med samma saker som redan har visats gång på gång inte fungera? Som inte stämmer överrens med väl etablerade och testade fysiska lagar?
...
Visst finns det "tokstollar" som bidragit till utvecklingen, t.ex. Nikola Tesla, men chansen att de idag ska snubbla över något revolutionerande inom redan väl utforskade ämnen som de saknar all utbildning och förståelse för är försvinnande liten.

Så då är det bara att ge upp då? Världen kommer alltid vara såhär och inget nytt kommer upptäckas eller uppfinnas? :wink:

Nä, faktiskt så är väldigt många stora upptäckter rena misstag och det upptäcks ständigt nya saker inom områden.
Bara för 10 år sedan var det ingen som skulle kunna tänka sig att man skulle kunna krympa elektroniken så pass mycket att en mobiltelefon skulle rymmas i ett headset (ytterligare 10 år tidigare var en mobiltelefon stor som ett bilbatteri) eller att en färgkamera med bra kvalité skulle kunna vara lika liten som en sockerbit. Eller vad sägs om färg som är röd när man målar men som blir blå när den torkat. Spisplattor som inte blir varma, men som ändå värmer maten.

Man kan inte heller säga att ett område är väl utforskat. Forskningen som finns just *då* säger det ja, men sedan upptäcker man något nytt. Man har kunnat visa att Einstein faktiskt hade fel med vissa saker. Forskarna var faktiskt inte heller helt säkra på att det var ofarligt att korsa IR-ljuset mellan TV'n och fjärrkontrollen för ca 30 år sedan. Något som vi skrattar åt idag. Att säga att jorden var rund var förenat med dödstraff längre tillbaka. I många länder får man inte ens dödstraff för mord nu för tiden.

Det finns alltid någon som upptäcker något och så säger alla andra "aaah, just det ja! *Det* hade jag inte tänkt på!"
eller "oh, om man ändå hade kommit på den enkla grejjen..."

Avslutar med ett exempel angående det där sista:

För någon månad sedan så var det en farbror som tillverkade en liten plastgrejj att sätta på flaggstången,
så inte linan smäller mot stången. Hur enkelt som helst! Grejjen ser ut ungefär såhär: )-----(
Han kan knappast vara ensam om att ha stört sig på ljudet. Flaggstänger har funnits i .. uhm ja väldigt länge iallafall,
så varför har ingen gjort det? Vem som helst skulle kunna ha kommit på det.
Men nu var det just han.
En enda människa i sverige kom på en så enkel grejj *och* tog patent på den. Dvs insåg värdet.

Så vad är det egentligen för fel med att en massa "stollar" runt om i världen (med eller utan kunskap)
försöker bygga något som sägs vara omöjligt utifrån den kunskapen som finns *än så länge*?

Exemplet med flaggstångsgrejjen kommer troligen bemötas med kommentarer i stil med:
-Han är säkert inte den enda som kommit på det. Däremot tog han *patent* på det.

Just det! Han insåg *värdet*!

En del sticker aldrig utanför sitt kunskapsområde när de konstruerar något. En del exprimenterar sig fram.
Det går inte att följa en fastslagen beskrivning och tro att man ska komma på något nytt, så länge man inte gör ett misstag.
T.ex glömmer plocka in grejjerna efter sig och inser att prickarna i glasskålen inte är något skräp,
utan att det kan komma att rädda livet på massor med människor. (Penicillin :) )

Två citat:
"Det är bara om man går vilse som man hittar de nya vägarna."
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere." (Einstein)

Hela historien är fylld med upptäckter. "Stollar" som insett något nytt. Jag skrapade bara på ytan, men ändå blev inlägget långt. :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

magnetisk wankel:

solenoid-motor:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jimmy: nu får du allt öka din tidshorisont lite, för 10 år sen var det 1999. Året då Tre Korvar släppte T28an, eftersom du ska ha den i örat behöver du inga knappar eller display. Hur stort är radiokortet i en sånn då?
Bild

1989 fanns tex Motorolas MicroTac 9800x (ETACS)
Bild

Mycket av den utveckling som sker idag för nya produkter handlar ju om att det har blivit så billigt att framställa saken att det är möjligt att ta fram en produkt för den marknaden.. Jag är övertygad om att det gick att ta fram en örsnäcketelefon 1989, priset hade troligen blivit ofantligt dyrt...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det handlar om utveckling. Det är ingen som motsäger att det går att göra saker mindre. Frågan är bara om det är värt det. Men att bryta om naturlagarna för att man inte kan dom, det tror jag inte funkar.

Rifakungen: Vad har den för koppling till en vankel?
choppertony

Inlägg av choppertony »

Tyvär så hittar jag inte länken till firman i australien. då man inte kommer i håg namn på firman. Det mesta som man läser nu för tiden står tyvär på nätet. och 70 % är nog igentligen inte värt att läsa eller titta på. Och man kan väl säga som så att jag tror inte heller en magnet klarar sig i 400 år. Inte ens om den får ligga stilla. Med ironi ville jag få fart på diskutionen. Och kanske någon här avslöjar sitt test med en egen film .

Men tro inte att det är sant om den snurrar. Det är ju till 70 % bara båg...... OBS Ironi IGEN!

Det är ingen mening att bygga en magnetmotor om den bara har kraft till att driva runt sig själv.

Hur som helst så måste jag prova mina teorier för att övertyga mig själv att det funkar eller ej.

Här måste många gjort experiment för att bygga ngt bra. Men det har blivigt katastrof... Kanske det som du slängde i soptunnan för att det inte gjorde som du ville var en kanongrej. Det var kanske inte en kortslutning. Det kanske var ett framtida elelement som gav 2kw men drog bara 400w.....leta upp det i skrotlådan igen.

Det var en man som skulle göra superlim. Det blev absolut inte ngt superlim. Men nu används det över hela klotet av miljoner menniskor....... Det blev limmet som är på postit-lapparna :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

danei> Felix vill nog att du stavar med "W"!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo det är nog bättre med W i Wankel. Men jag fattar fortfarande inte var likheten finns. Att Wankelmotorn heter ju det det är väl för att skivan rör sig i sidled när den roterar. Den här roterar ju bara, som alla elmotorer.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

JimmyAndersson skrev: Nä, faktiskt så är väldigt många stora upptäckter rena misstag och det upptäcks ständigt nya saker inom områden.
Bara för 10 år sedan var det ingen som skulle kunna tänka sig att man skulle kunna krympa elektroniken så pass mycket att en mobiltelefon skulle rymmas i ett headset (ytterligare 10 år tidigare var en mobiltelefon stor som ett bilbatteri) eller att en färgkamera med bra kvalité skulle kunna vara lika liten som en sockerbit. Eller vad sägs om färg som är röd när man målar men som blir blå när den torkat. Spisplattor som inte blir varma, men som ändå värmer maten.
Andli har ju redan krossat ditt mobilexempel, men jag kan ju fortsätta med att det fanns pyttekameror för 10 år sedan också, jag har själv blandat färg som byter kulör när den torkar i plugget, och det var öh.. ja 80/90-tal iaf.

Induktans-spisar är absolut inte någon ny ide.. skulle tro att uppfinningen som sådan är minst 50 år, men det fanns spisar som såldes för 20 år sen, och säkert längre sedan också.

Men framförallt skulle nog ingen med kunskap inom de aktuella ämena ha påstått att det är omöjligt heller.
För någon månad sedan så var det en farbror som tillverkade en liten plastgrejj att sätta på flaggstången,
så inte linan smäller mot stången. Hur enkelt som helst! Grejjen ser ut ungefär såhär: )-----(
Han kan knappast vara ensam om att ha stört sig på ljudet. Flaggstänger har funnits i .. uhm ja väldigt länge iallafall,
så varför har ingen gjort det? Vem som helst skulle kunna ha kommit på det.
Men nu var det just han.
En enda människa i sverige kom på en så enkel grejj *och* tog patent på den. Dvs insåg värdet.
Vad har det med saken att göra ? för det första så har säkerligen många redan tillvrkat sådana där precis som du skriver,
och jag tro typ 98% av deltagarna på forumet hade konstruerat den ungefär likadant helt från scratch om dom hade ställts
inför samma problem.. så vad har det för relevans ? EN person trodde tillräckligt på iden för att ta patent på den
(vilket iofs låter konstigt, då den bygger på känd teknik och har en väldigt låg verkshöjd, eller vad man nu kallar
det på uppfinningar.. är du säker på att han verkligen patenterat och det inte är nån myt ?) vilket säkerligen innebar
banklån osv, och kanske har förstört hans ekonomi för resten av livet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

danei skrev:Jo det är nog bättre med W i Wankel. Men jag fattar fortfarande inte var likheten finns. Att Wankelmotorn heter ju det det är väl för att skivan rör sig i sidled när den roterar. Den här roterar ju bara, som alla elmotorer.
Att den heter Wankelmotor beror nog iofs på att uppfinnaren hette Felix Wankel, precis som Rudolf Diesel uppfann dieselmotorn och Nikolaus Otto uppfann
Ottomotorn (alltså den typen av bensinmotor vi har i våra bilar idag.)

Men jag håller med om att magnetmotorn ovan inte har speciellt mycket med wankelmotorer att göra.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ursäkta. Nu gjorde jag bort mig. :oops:

Nåja, likheterna är som sagt frånvarande.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Angående om att vara "open minded":

If You Open Your Mind Too Much Your Brain Will Fall Out! :D

Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av $tiff »

choppertony skrev:En magnet kan hålla sin kraft i 400 år . Hur ofta tankar du bilen??????
Bild

:rofl
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Man kan också sätta en propeller fram på elbilen som drivs av fartvinden och laddar batteriet, det föreslog ju Peter Pedersen (v) på fullt allvar :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Forskning och olyckor (som leder till framsteg) i all ära men när man försöker bryta mot grundläggande fysikaliska lagar så är man ute på tunn is.

Jag lindar flaggstångslinan RUNT flaggstången några varv och det fungerar perfekt.

Att datorer och mobiler är mindre och mångfalt bättre beror bara på att verktygen som skapar dessa blivit bättre, snabbare och billigare.

En magnet drar något järnhaltigt mot sig och sen krävs exakt samma kraft för att dra loss det järnhaltiga dvs ett nollsummespel.

Som liten trodde jag att om man satte en halogenlampa (sån vanlig bygglampa) uppe i taket inne i ladugården så kunde man belysa en stor solpanel. Eftersom en bygglampa belyser en ganska stor yta så trodde jag att det skulle kunna driva sig själv. Tror inte riktigt på den idéen längre kan jag tyvärr säga :)

$tiff: :rofl:
Skriv svar