Värme till elektricitet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Solpanel är väl det närmaste man kan komma. Om inte det duger skulle jag säga att en vanlig billaddare är det bästa :)

Men varför inte ta fram den gamla ångmaskinen och köra i METAtabletterna och mysa medans den laddar mobilen?

Fan nu minns jag det FANNS ju generatorer till dessa som drevs med "fjäderremmar" dvs remmar som var gjorda av fjädrar. Min kompis hade ju en sån generator och den räckte att köra en vanlig ficklampslampa på.

Ahh nostalgi! Har själv en ångmaskin för övrigt. :D
Spinky Spendrup

Inlägg av Spinky Spendrup »

Åh tack! Hittade lite mer nu när jag visste vad jag skulle leta efter. "Rysk fotogen värme till el" gav inte så mycket.... :roll:

länk
peter555

Inlägg av peter555 »

Intressant 200 W ur en burk som var 2.5 m hög.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

kimmen skrev:Ööh, varför krångla med ånga? Kan man inte sätta peltiern utomhus med en kylfläns på kalla sidan och ge varma sidan värme från rökgången? För jag antar att röken från vedspisen leds ut ur stugan på något sätt...
För att ångan innehåller mycket mer energi är röken.. fast jag är inte expert, det är bara ett antagande.

Fast det ligger ju nåt i att man borde kunna utnyttja röken..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En peltier innehåller lödningar och dessa smälter vid en vis temp som ligger en bra bit under rökgasernas temperatur. En kylfläns har inte i närheten samma kylverkan som vatten har vilket gör att man med vatten får en mycket bättre kyning än man någonsin kan få med en kylfläns och då en högre effekt från peltiern.

Skall man ha en pump för vattnet så måste den förstås, precis som jag skrev, vara en strömsnål variant så man inte använder mer energi än vad man får ut av det hela. För att få ut max av peltiern så är nog en pumpprincip ett måste då en ev självcirkulation som jag ser det blir för långsam för att få ut max från det.

Intressant det där med termoelementen, har dock en känsla av att det hade kunnat bli lite dyrt att tillverka idag.
hogge
Kontakt:

Inlägg av hogge »

finns en fläkt som utnyttjar peltier i sig som sedan driver en fläkt.
här är den http://www.blocket.se/vi/12257328.htm?ca=4_s

har för mig att man kan man har en speciellt utvecklad peltierelement om man vill göra ström de har lite bättre verkningsgrad.

kolla här http://www.hi-z.com/

Dyra men.....
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Läste lite om dessa och en verkningsgrad på bara 5% vid 300 graders tempskillnad var sämre än vad jag trodde, tänkte optimistiskt på kanske en 10% då dessa var specialgjorda, dock intressant att läsa om. Då dessa verkade vara specialgjorda för detta så lär väl vanliga peltiers ligga på bara några enstaka få % i verkngningsgrad skulle jag tippa.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tittar du på värmemaskiner har du en teoretisk verkningsgrad på max 10%. En bensinmotor ligger på 4-5% - alltså av utvecklad värmeenergi kan bara 4-5 användas till mekanisk energi.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det är nog inte helt korrekt

dom bästa dieselmotorerna för traktorer ligger strax över 50%
en bensinmotor 15 till 25% (har inte kolla på modärna bilmotorer)

grovt räknat kan man ju säga att en liter bensin har 10kwh energi i sig
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ser i min lärobok i Värmelära att Ottocykeln har i praktiken 30% vilket (ju) är mindre än teoretiska värden. Du har nog rätt.

Den mest ideala "motorn" beskrivs av Carnotcykeln, vilken har verkningsgraden:

n = (T1 - T2)/T1.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fan va fjuttigt ....

Ta en sådan här med en gång: http://en.wikipedia.org/wiki/Tsar_bomb :razz:
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Soundbrigade: Det är ju bra IFALL huset står kvar kanske, och att man får en jämn ström av elektricitet.. :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inte en "sudden inrusch" menar du ....hoppsan. Bra du nämnde den. Då får jag genast rusa ner i källarn och stänga av min Tsar-bomb ... :?

Seriöst: Hur ordnar satelliter elkraft? Solpaneler - visst. Men en del fixar med kärnkraft - är det ett sådant litet aggregat du länkar till de har med upp??
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Just den på bilden fungerar så att det är en mängd plutonium inuti som av sin aktivitet värms upp, så sitter det liknande peltierelement som genererar en spänning av värmeskillnaden inuti och utanpå, därav de gigantiska flänsarna.

Just dessa används i fyrar exempelvis. Är ju en rostig rysk sak detdär. :)

Ungefär samma för satteliter etc, men en liten annan uppbyggnad.
Skriv svar