Driva en lysdiod från 230Volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jag provade för ett tag sen att koppla en vanlig LED till 230VAC via ett effektmotstånd. Funkade utmärkt, det påstådda 50Hz blinket syntes inget av.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Lite smått off-topic: Man kan sätta en diod (inte lysdiod alltså) och koppla en vanlig glödlampa efter för att halvera ljus-styrkan. Enkelt sätt att dimma ljus.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det var faktiskt ingen dum idé. Koppla en brytare så att i ena läget går spänningen via dioden och andra läget rakt igenom. Synnerligen simplelt!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Precis så tänkte jag. Många "väggströmbrytare" har två knappar där den ena går till ett extra uttag man aldrig använder. Kopplar man bort den från extrauttaget och låter den knappen vara 'dimmerknapp' så är funktionen helt inbyggd och osynlig. 8)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du kommer att få flimmer. Jag har testat. Inte för att dimma. Men jag har kört 230V lampor på halvvågs likriktning. Och det blir flimmer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

När jag kom på idén (för tusen år sedan) så tyckte jag inte att det flimmrade så mycket, men man kan ju annars sätta en kondensator parallellt över lampan.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Jimmy: Tror du verkligen kondensatorn kommer gilla det, om den inte är dimmat (likriktad), eller hur tänkte du koppla ur kondensatorn?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> JimmyAndersson

Den kondensatorn lär inte bli så liten...
All uppfattar inte flimmer lika starkt. T.ex. blir jag irriterad av flimret från en CRT som scannar saktare än 85 Hz, medans vissa inte fattar vad man pratar om även om skärmen går på 60 Hz :shock:

Om man vill dimma en glödis så kan man lika gärna bygga en faskontroll med en triac eller diac, sådana kretsar är rätt enkla ändå.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det med skärmarna har jag också märkt. Det är nog en vanesak. :)

Jag har gjort ett liknande bygge som med dioden jag beskrev tidigare, men i detta fallet kunde jag stänga av/på två st 100w-lampor med enbart en kabel (två ledare). Där räckte det med 32µF på kondensatorn. Jag hade även ett motstånd på 1Mohm parallellt med kondensatorn och lampan. Dioden satt i serie. Fungerade riktigt bra.

Formeln för val av kondensator i det fallet var:

C = (W/100)*32

C = kondensatorn (µF)
W = Lampans watt

Har för mig att 100 stod för "perioden". Vad 32 var har jag glömt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Såg ett schema (kan det ha varit i min 501:a?) där man använde sig av halvvågslikriktning och kondingar för att kunna styra två lampor med en dubbelbrytare där man inte hade möjligheten att dra en extra tändtråd. 4 dioder och två kondingar. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det låter bekant. :)
Skriv svar