Sida 3 av 14

Postat: 27 december 2007, 13:48:39
av zeus
De bilderna du skickade med nu är inte på samma bil som innan, så får ta tillbaka lite med det där jag sa om att kvalitén inte är den bästa.

Nu har du lite mer enhetlig inredning och så.

Men kolla upp så du vet exakt vilken bil du får, "samma" bil har haft minst 3 olika inredningar och detaljer som skiljer på utsidan.

Ska försöka få mina föräldrar att köpa en smart eller elbil och sen en till bil som de kan ha till sommarstugan och om det är fler som behöver åka med.

Postat: 27 december 2007, 15:04:19
av peter555
Om jag skulle köpa en sån här bil skulle jag åka till fabriken och göra ett studiebesök. Jag skulle också vilja vara med när de lastar in "mina" bilar i "min" container.

Postat: 27 december 2007, 16:49:52
av Johan.o
Det stora problemet känns som det är batterierna.
Jag menar, dom måste kosta en förmögenhet, då dom ska användas kontinuerligt.
För eller senare måste dom ju bytas ut sett ur livs-längden för en normal bil.

Vad är det för batterisystem i dom? det är väldigt synd att det inte finns en till-räkligt.
bra lösning för energi-lagringen ännu. Eller så är det någon som vill hindra att man går
ifrån förbränningsmotorer.

Hur är det med bränsleceller, någon som vet?
Det bör i varjefall inte kosta så mycket att underhålla, och bör hålla bättre
än enorma traditionella batteripack.

Jag drömmer om den dagen man kan köpa normalstora el-bilar från dom stora
biltillverkarna, med samma räckvidd och pris som en bensinbil.

Postat: 27 december 2007, 18:46:35
av FredrikNestor
Då ska vi se. Batterierna INGÅR alltså. Och vill man köpa dem löst så kostar de ca 120 dollar / st. Och som sagt så räcker de ca 6000mil, 500 laddningar. Det är vanliga blybatterier, 12V ca 170amp.

Jo jag såg det också att det inte är riktigt samma inredning som på de första bilderna jag visade. De sista bilderna är mycket bättre. Nästa gång jag mailar så kan jag ju fråga om de är exakt så bilarna ser ut.

Och om någon av er vill som ev. ska köpa en elbil vill åka dit och göra ett studeibesök så gör gärna det. Men jag tänker inte slösa pengar på det. Jag litar på att det blir rätt. Kineserna är oerhört servicemedvetna. De bryr sig verkligen om kunderna. Sen är det ju givetvis en annan sak att de ibland har dålig kvalite.

Fasen så sugen jag är på en bil nu:) De ser himla fräcka ut tycker jag, och trevlig inredning. Sportigt ! :)

Som sagt, om någon vill kolla upp med vägverket eller bilprovningen vad som gäller vid import av elbil, vad den måste klara för tester osv, och hur man går tillväga, så är jag tacksam :) Bra om vi hjälps åt.

Jag ska kolla upp hur stor tullavgiften är på elbilar.

Postat: 27 december 2007, 18:53:35
av peter555
Hur det är med servicemedvetenheten hos kineserna är det stor spridning på. Det vanliga när man anmärker på något brukar vara en total tystnad eller fullkomligt oförstående.
Ska man köpa en sån här liten batch så bör man nog övertyga dom om att man vill ha 100-tals inom kort, så de skickar de bästa exemplaren de har i första vändan

Postat: 27 december 2007, 19:25:36
av FredrikNestor
Jo precis. Man får skriva att man tänker importera massor, och att de 6 första endast är som samples, prover.
Jag har beställt massor av saker från Kina, och jag har varit mycket nöjd. Om jag har haft problem med t.ex. en kommunikationsradio, så har jag skickat tillbaka den och fått en ny. Det som jag tycker är mest fantastiskt är hur himla noga de är med att paketera produkterna. Ser ut som de har hållt på en timme med ett paket ibland :)

EDIT:

Fabriken säljer även Elbilar för fyra personer, samt flera andra modeller. De har även fyrhjulingar, motorcyklar m.m. Så om någon är intresserad av det istället så får ni gärna vara med i containern :) Kolla på http://www.flybo.cn/xf/index.asp

Elbilarna finns under "electric bike" i menyn.

Postat: 29 december 2007, 02:36:13
av Jine
Hej!

Intressant och kul bil, kineserna överraskar alltid i pris =)
En sak jag dock noterade va detta:
Battery life: recharging for 500 times

500ggr? det är ju inte speciellt många gånger direkt.
Dock verkar man ju komma 130km på varje laddning, men låter lite iaf.. Eller vad tycker ni?

Kan iof hända att detta nämts innan i tråden, men jag har inte orkat läsa varenda svar tyvär =)

mvh Jim

Postat: 29 december 2007, 04:43:58
av chille
När man läser den här tråden blir man ju ändå lite sugen på en elbil. Dock måste man ju bygga en själv då 8)

Hur pass mycket tror ni man skulle behöva bygga om en sån här för att kunna regga in den som ombyggt fordon? Eller det kanske inte ens går ifall bilen inte tidigre vart reggad i orginlskick?

Vore coolt annars att hitta någon minibil som man kan lätta så den knappt väger någonting, och sen slänga in en elmotor.

Postat: 29 december 2007, 06:00:44
av xxargs
Jine skrev:Hej!

Intressant och kul bil, kineserna överraskar alltid i pris =)
En sak jag dock noterade va detta:
Battery life: recharging for 500 times

500ggr? det är ju inte speciellt många gånger direkt.
Dock verkar man ju komma 130km på varje laddning, men låter lite iaf.. Eller vad tycker ni?

Kan iof hända att detta nämts innan i tråden, men jag har inte orkat läsa varenda svar tyvär =)

mvh Jim

500 ggr på blybatteri är ganska bra, kanske lite för bra lovat - NiMh-batterier du köper till dina småapparater lovar inte mer än 1000 cykler, och dessa är betydligt hållbarare konstruktion än blybatterier där plattorna sväller och krymper fysiskt vid varje cykel.

Laddar man ut batterier bara delvis så håller dom för betydligt fler cykler.

Glöm heller inte Peikerts effekt som praktiskt innebär att det är svårt att få ut mer än halva Ah-kapaciteten om urladdningstiden är under 1-2 timmar, skall du få dina 13 mil på en laddning så handlar det om max typ 30 km/h och 5 timmar urladdningstid ungefär...

kom dock ihåg att startbatterier från tex. biltema, men även kvalitetsstartbatterier i sådana sammanhang tål kanske bara 10-30 cykler innan plattorna börja falla sönder.

---

Stora problemet är och förblir att batterierna idag har så liten energiinehåll gentemot bensin/diesel

Blybatterier ligger på ungefär 25-40 Wh/kg, NiMh kanske runt 100-150 Wh/kg som bäst (1.2 Volt 3300 mAh batterier @ R6 och 31 gr/st ger 128 Wh/kg - och dom är jäkligt välpackade och nära teoretiska gränsen för NiMh-batterier) LiIon kommer man svårligen över 200 Wh/kg, räknat på en datorbatteri så blev det 'endast' 139 Wh/kg, räknat på uppladdningsbara CR123 - 145Wh/kg med skyddskretsar i var kapsling medans LiPo-modellflygbatterier där man vill ha stor strömkapacitet (20C) så hamnar man på 'låga' 120 Wh/kg. Även om dessa batterier kan göras i 'storpack' med mindre kapslingsvikt gentemot aktiv material så fins det inget revolutionerande att vänta sig där närmaste tiden och är fortfarande enormt lång steg kvar till bensin/dieselns energiinehåll av ca 12000 Wh/kg, eller ens nå 1/10-del av detta, då bara detta kräver 10-faldig förbättring av dagens bästa LiIon-batterier.


Mao. är det inte bilindustrin som 'bromsar' - problemen med batterier är mycket mer handfast än så och trots dator och laptopindustrins hunger efter kompakta batterier med mycket energi i sig så har man inte kommit så mycket längre än 5-7 ggr bättre energiinehåll än klassiska blybatterier.

Postat: 29 december 2007, 13:51:22
av FredrikNestor
xxargs: Intressant läsning om batterierna. Och som sagt, om några år finns det nog mycket mycket billigare batterier, tack vara forskningen kring mobiltelefon- och datorbatteriforskningen.

Det jag skrev tidigare om att elbilen Buddy kostar 150000kr exkl batterier, är fel, batterier ingår för det priset, blybatterier. Bara så ni vet :)

Postat: 29 december 2007, 14:20:51
av Andy
Vad säger NCAP om de här bilarna?
Hur står dom sig mot t ex en XC90 (eller andra liknande bilar) som man ofta möter i hög hastighet i stadstrafiken! 8)

Postat: 29 december 2007, 14:25:46
av v-g
Problemet är väl inte att batterierna är så dyra att tillverka utan att de består av så dyra material att om inte tillverkarna vill gå back måste överföras på oss konsumenter.

Bästa vore ju om man kunde få upp lagringskapaciteten hos pappkondensatorer. 8)

Normalt tänker då inte jag använda maxsträckan man kan åka med elbilen utan tänker mig max 5-10 km t/r ett par gånger om dagen. Denna sträcka anser jag elbilen helt utklassar en förbränningsmotordriven tingest. Sen slipper man ju problemet med kallstarter och att motorn pga detta koksar igen och slits mycket.

Sen precis som xxargs påpekar, lämpar sig inte blybatterier för djupurladdning. Medans om man kör som jag skriver ovan säkert skulle klara ett par tre år på ett blybatteri av biltema typ.

Ville man skulle elbilar kunna vara en verklighet idag. det som behövs är lätt utbytbara accar som man byter efter vägen enkelt och skulle lätt fungera. Dvs du åker in på en mack som idag, men istället för att fylla bränsle byter du ut din "tank". på så sätt klarar man köra hur länge som helst. Macken sköter betalning och konditionering av batterierna.

Enda som behövs är bilar där man i tex motorrummet har en lucka där passande batterier skjuts in eller placeras på bra sätt.

Täta tankningar javisst men de som har etanolbil vet nog vad det innebär 60 liters tank och över litern milen :?

Ahh fasen va offtopic det blev får skylla på högt blodsocker.

Postat: 29 december 2007, 15:17:32
av Andy
Det går utmärkt att köra med blybatterier! Men absolut inte med den typ som används som startbatterier i ”vanliga” bilar (plattceller) utan istället ska det vara sk rörcells typ som används i alla elektriska gaffeltruckar mm. Dessa klarar upp emot 2000 laddcykler och ”dör” inte av djupurladdning (inom rimliga gränser).

Postat: 29 december 2007, 15:20:40
av danei
Truckar har platta celler. Jag skulle kunna vara intresserad av en elbil. Skulle ombyggnads kitt vara ett alternativ?

Postat: 29 december 2007, 15:22:45
av Andy
Truckbatterier har celler av ”rörtyp” det har inget med utseendet att göra!