Sida 3 av 6
Postat: 10 december 2007, 16:40:04
av danei
rikkitikkitavi: elnätet har en effektfrekvens på 100Hz. 50Hz är på tok för lågt för att det ska vara trevligt.
Postat: 10 december 2007, 17:01:36
av Borre
maha: Det kan nog stämma på vissa bilar men inte på alla. Vissa har andra lysdioder för bromsarna, dessa blinkar på samma sätt.
Postat: 10 december 2007, 18:09:54
av MadModder
Om vi tar Saab 9-3 kombi med de vitdiffusa baklysena, så är det samma lyse för vanligt och broms. Det blinkar normalt, men är helt tänt vid bromsning.
Postat: 10 december 2007, 20:42:33
av rikkitikkitavi
danei: doh! naturlich!
maha: såklart för att öka ljusstyrkan då man bromsar!
idag tänker jag inte särskilt mycket...
Postat: 10 december 2007, 20:54:04
av blueint
Otyget är att man förlitar sig på ögats tröghet för att få ett jämnt ljus. Det kan väl fungera vid 60 kHz som TFT skärmar använder..
Om inte annat så borde det väl gå att sätta en spole som utjämnare efter PWM steget?, eller en smps där man reglerar strömmen.
Kondensatorer har ju nackdelen att dom ger ut massa EMI och värme vid di/dt förändringar.
Postat: 10 december 2007, 23:10:05
av Gimbal
60kHz?
En TFT-skärm flimrar väl inte överhuvudtaget? Skulle vara bakgrundsbelysningen då eller? CRT däremot i låga frekvenser, huvaligen.
Postat: 10 december 2007, 23:17:59
av eriikh
Pixlarna på skärmen måste ju styras på något sätt.
(Och nej, jag tror inte att det sitter 5,3 miljoner d/a-omvandlare i min skäm

)
Postat: 10 december 2007, 23:27:28
av blueint
Nja.. pixlarna styrs genom att en kondensator laddas upp olika mycket. En slags PWM kan man säga. Om jag minns det rätt. Men den tekniken har inget inneboende flimmer.
Vad jag avsåg är CCFL step-up drivaren som ger ~600VAC. Den pulsar oftast med ca ~60 kHz. Mao, det är långt förbi tröghetsgränsen för ögat.
Sen om man behöver A/D omvandla miljontals pixlar. Så kan man faktiskt köra dom en i taget.. väldigt fort

Postat: 11 december 2007, 17:55:34
av EEPROMdanne
[borttaget]
Postat: 11 december 2007, 18:20:40
av MadModder
Du ser inte att det blinkar om bilen står stilla och du också står stilla. Lyset måste röra sig i ditt synfält utan att du fäster fokus på lyset, Vilket händer om man är en bra förare och inte bara stirrar på bilen framför hela tiden...

Postat: 11 december 2007, 18:32:21
av EEPROMdanne
[borttaget]
Postat: 11 december 2007, 19:24:26
av SA4AQS
ni är inte ensamma med det här "problemet", någon som har lust att ringa till tex volvos huvudkontor i göteborg och fråga varför det är som det är.
Postat: 11 december 2007, 20:09:21
av Johan.o
Tycker jag verkligen också att någon ska göra, och se till att få prata med någon ansvarig,
Klantigt att så stora bilföretag missat detta.
Postat: 11 december 2007, 20:33:18
av blueint
Vad ska man fråga specifikt ..?
Vilka bilmodeller är det?, varpå bilen?, i vilka lägen ..?
Postat: 11 december 2007, 21:31:31
av Icecap
Eller alternativt mäta frekvensen och tipsa någon amerikan om problemet så att de stämmer skiten ur Volvo, Mercedes osv.
Åberopa vållande av fara för andra...