Glappfri mutter
Vanligen när man har en fjäder så används den för att automatiskt och kontinuerligt "justera" bort glappet. Fördelarna med detta är att man i princip (nåja, i teorin alltså) har 0 glapp hela tiden samt att variationer i skruvstigningen inte påverkar glappet. Nackdelen är förstås att man hela tiden har en ganska stor friktion mellan muttrarna och skruven. Har man en låst konstruktion kommer glappet att variera med skillnaderna i skruvstigningen, i den mån de nu påverkar. Med endast _en_ mutter kommer du att ha relativt stor backlash, och detta utan några som helst justeringsmöjligheter.
-
- Kontakt:
En variant på mutter
Tänkte visa hur jag gjort:
Som skruv har jag valt en lite finare trapetsskruv med rullade gängor. De är väldigt fina i ytan och riktigt bra i toleranserna. Med rätt inköpskanaler så kostar de runt 100:-/m så det är inga pengar.
Muttern är från IGUS och är i en slitstark glidplast.
Jag har jämfört glappet med en standard stålmutter från Wiberger och denna och med stålmutter så är det MASSOR av glapp och IGUS mutter är max 0,1mm. Passar som handen i handsken.
Jag har slitsat upp muttern lite över hälften och försänkt lite i skarven för en spetsig stoppskruv:

Huset är försätt med klämnax så jag kan låsa mitt "glapp"
På denna bild ser ni 2st stoppskruvar som går in i slitsen och särar på muttern.

Då IGUS-muttern är gjort i ett glidmaterial så hoppas jag att den inte får skruven att slitas så mycket.
Det är ju nackdelen med lösning utan fjäder att den kan bli glapp med tiden då skruven slits.
Slutligen en bild på Z-axeln som har sin stoppskruv för justering i plattan istället. Här kläms hela IGUS-muttern fast mot plattan istället för klämnav.

//Janne
Som skruv har jag valt en lite finare trapetsskruv med rullade gängor. De är väldigt fina i ytan och riktigt bra i toleranserna. Med rätt inköpskanaler så kostar de runt 100:-/m så det är inga pengar.
Muttern är från IGUS och är i en slitstark glidplast.
Jag har jämfört glappet med en standard stålmutter från Wiberger och denna och med stålmutter så är det MASSOR av glapp och IGUS mutter är max 0,1mm. Passar som handen i handsken.
Jag har slitsat upp muttern lite över hälften och försänkt lite i skarven för en spetsig stoppskruv:

Huset är försätt med klämnax så jag kan låsa mitt "glapp"
På denna bild ser ni 2st stoppskruvar som går in i slitsen och särar på muttern.

Då IGUS-muttern är gjort i ett glidmaterial så hoppas jag att den inte får skruven att slitas så mycket.
Det är ju nackdelen med lösning utan fjäder att den kan bli glapp med tiden då skruven slits.
Slutligen en bild på Z-axeln som har sin stoppskruv för justering i plattan istället. Här kläms hela IGUS-muttern fast mot plattan istället för klämnav.

//Janne